عادل عبدالمهدی: اگر حشدشعبی در عراق نباشد امنیت کشور نابود می‌شود

نخست وزیر و فرمانده کل اسبق نیرو‌های مسلح عراق نسبت به تلاش‌ها برای کنار زدن و حذف نیرو‌های انقلابی مردمی که در نیرو‌های حشدشعبی نمود پیدا می‌کنند، هشدار داد.
کد خبر: ۶۱۲۹۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ - 28August 2023

عادل عبدالمهدی: اگر حشدشعبی در عراق نباشد امنیت کشور نابود می‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از المعلومه، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر و فرمانده کل اسبق نیرو‌های مسلح عراق در مقاله‌ای در خصوص نیرو‌های حشدشعبی اظهار داشت: باید نسبت به هرگونه تلاش برای تضعیف قوای نیرو‌های حشدشعبی و حضور این نیرو‌ها به عنوان یک قدرت مهم در عراق هوشیار باشیم.

وی در ادامه افزود: اگر حشدشعبی نباشد عناصر تروریستی داعش و آشوب‌های فراگیر به عراق بازخواهد گشت؛ کشوری که شاهد سخت‌ترین و بدترین شرایط در سایه وجود ۱۷۰ هزار نظامی خارجی بود و یگان‌های نظامی نتوانستند از نینوا که به دست چند صد داعشی سقوط کرد حمایت کنند. این نیرو‌های نظامی قبل از ورود نیرو‌های حشدشعبی به میدان نتوانسته بودند امنیت را به کشور بازگردانند. نیرو‌های حشدشعبی وارد معادله امنیت ملی، همکاری و هماهنگی با دیگر نهاد‌های مسلح عراق شدند و بدین ترتیب پیروزی قاطعانه در کشور محقق شد. البته در یک منطقه کوچک شاهد نا امنی و بی ثباتی هستیم که اگر به آن بی توجهی شود و نیرو‌های حشدشعبی حضور نداشته باشند می‌تواند گسترش پیدا کند.

عبدالمهدی اضافه کرد: ما در اینجا قصد تضعیف جایگاه نیرو‌های مسلح عراق و نقش آفرینی آن‌ها و فدارکای هایشان در کنار نقش آفرینی دوستانمان و حمایت‌های بین المللی را نداریم، اما باید بگوییم که حضور نیرو‌های حشدشعبی و تسهیل مشارکت مردم در این روند باعث شد پازل تقویت امنیت کشور تکمیل شود؛ امنیتی که اگر نیرو‌های حشدشعبی از صحنه حذف شوند نابود خواهد شد و ما مجدداً به اوضاع وخیم گذشته بازمی گردیم.

وی تاکید کرد: امروزه در عراق نه تنها دوستداران و طرفداران حشدشعبی بلکه کسانی که علیه این نیرو‌ها فعالیت می‌کنند نیز از نعمت امنیت برخوردار هستند. باید یادآور شویم که چند ماه بعد از سقوط موصل، الرمادی نیز در سال ۲۰۱۵ سقوط کرده و نیرو‌های نظامی به سمت حبانیه عقب نشینی کرده و کوهی از تجهیزات نظامی را در آنجا رها کردند. اگر می‌گوئیم نیرو‌های نظامی بدون حضور حشدشعبی قادر به تحقق پیروزی نبودند به معنی آن است که این نیرو‌ها یک خلأ مهم در بُعد امنیتی که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ وجود داشت را پر کردند. این خلأ امنیتی در عدم مشارکت نیرو‌های مردمی در چارچوب نیرو‌های مسلح نمود پیدا می‌کرد.

عبدالمهدی ادامه داد: تأمین امنیت تنها با مشارکت نیرو‌های هوایی و زمینی به صورت کلاسیک قابل تحقق نیست بلکه باید نیرو‌های انقلابی مردمی حضور داشته و بتوانند به صورت فوری و سریع تصمیم گیری کرده و در کوچه و محله‌ها حضور داشته باشند.

وی اضافه کرد: نیرو‌هایی مانند حشدشعبی عنصر معنوی مردمی و یا بهتر بگوییم جهادی را به میان نیرو‌های نظامی می‌آورند. اگر نیرو‌های نظامی همواره در معرض عوامل معنوی و مردمی قرار نداشته باشند با خطر سقوط در دام حساب و کتاب‌های حرفه و وظایف خود رو به رو خواهند شد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار