دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

پس لرزه‌های دیدار وزیر خارجه لیبی با وزیر خارجه رژیم صهیونیستی

با برکناری «نجلاء المنقوش» به‌دنبال افشاگری «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از نشست هفته گذشته خود با او در پایتخت ایتالیا، عملا تمامی برنامه‌ها و تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای برقراری رابطه با لیبی با شکست روبرو شد.
کد خبر: ۶۱۳۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۵ - 29August 2023

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: به دنبال رسانه‌ای شدن برگزاری نشسشت مخفیانه و غیر رسمی «نجلاء المنقوش» وزیر امور خارجه لیبی با «الی کوهن» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در ایتالیا که هفته گذشته در شهر رم پایتخت این کشور برگزار شده بود از روز یکشنبه این هفته شاهد اعتراضات فراوان اقشار مختلف مردم لیبی و به دنبال آن برگزاری تظاهرات‌های گسترده در شهر‌های مختلف این کشور هستیم.

ناکامی بزرگ رژیم صهیونیستی برای روابط مخفیانه با لیبی

بر اساس این گزارش، پس از مشاهده تظاهرات‌های مردم لیبی «عبدالحمید الدبیبه» نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی شامگاه یکشنبه با صدور دستوری از تعلیق موقت فعالیت «نجلاء المنقوش» در پست وزارت خارجه این کشور و دستور ارجاع پرونده تحقیق از وی به نهاد‌های نظارتی را صادر کرد. «الدبیبه» با مشاهده میزان و گستردگی تظاهرات مردم لیبی با صدور فرمانی خواستار تشکیل کمیته تحقیق درباره ابعاد این نشست غیر رسمی وزیر خارجه دولت وحدت ملی با مقام صهیونیستی و روشن شدن نتیجه این پرونده طی سه روز آینده شد.

البته این پایان ماجرا نبود نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی که گویا از این دیدار بی‌اطلاع بود، در فرمان سه ماده‌ای خواستار تشکیل کمیته تحقیق درباره دیدار غیر علنی وزیر خارجه لیبی با «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی شده است. ضمن اینکه در این فرمان آمده که بر اساس ماده سه این حکم، «فتح‌الله عبداللطیف الزنی» وزیر امور جوانان دولت وحدت ملی نیز تا روشن شدن ابعاد این پرونده به طور موقت متکفل پست وزارت خارجه خواهد بود.

ناکامی بزرگ رژیم صهیونیستی برای روابط مخفیانه با لیبی

اما این پایان ماجرا نبود و در پی افشای «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از نشست هفته گذشته خود با همتای لیبیایی خود در پایتخت ایتالیا، احزاب سیاسی و شهر‌های مختلف لیبی از جمله شهر بندری زاویه و تاجوراء دیروز (یکشنبه) کانون تظاهرات ضد دولتی بودند. ضمن اینکه احزاب سیاسی و تظاهرکنندگان خشمگین با محکوم کردن دیدار وزیر خارجه لیبی با همتای صهیونیستی خواستار برکناری «نجلاء المنقوش» از پست وزارت خارجه و پیگرد قضائی وی شده بودند.

از طرف دیگر نیز به دلیل اینکه مردم و احزاب سیاسی لیبی اصلا فکر آن را هم نمی‌کردند که روز برسد که یکی از مقامات ارشد دستگاه دیپلماسی این کشور با یکی از مقامات رژیم صهیونیستی دیداری به خصوص غیررسمی و مخفیانه داشته باشد بسیار عصبانی و خشمگین شده و در حمایت از آرمان فلسطین و قدس اشغالی پرچم رژیم موقت صهیونیستی را به نشانه اعتراض آتش زدند.

ناکامی بزرگ رژیم صهیونیستی برای روابط مخفیانه با لیبی

حال در شرایطی که از شامگاه یکشنبه این هفته مناطق مختلف لیبی صحنه اعتراضات گسترده در واکنش به دیدار «نجلاء المنقوش» وزیرخارجه لیبی و «ایلی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی است در کمال تعجب و شگفتی مشاهده می‌کنیم که «الی کوهن» وزیرخارجه رژیم صهیونیستی دیدار با وزیرخارجه لیبی را یک رخداد تاریخی توصیف کرد و آن را نخستین گام در راستای برقراری روابط با این کشور در شمال قاره آفریقا دانسته است.

اما میزان واکنش‌ها به این رخداد آنقدر وسیع، غیرقابل پیش‌بینی و شدید بود که پارلمان لیبی نیز دیروز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد نشستی فوق العاده با حضور اعضای پارلمان در راستای بررسی اقدام خلاف قانون اساسی و غیر اخلاقی وزیرخارجه لیبی در دیدار با وزیرخارجه رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود. همچنین سرویس امنیت داخلی لیبی نیز با توجه به این رخداد، «نجلاء المنقوش» وزیرخارجه این کشور را در لیست افراد ممنوع السفر تا زمان انجام تحقیقات از وی قرار داد. این درحالی است که برخی منابع بامداد روز دوشنبه از سفر المنقوش به ترکیه خبر دادند که سرویس امنیت داخلی لیبی این خبر را تکذیب کرده است.

ناکامی بزرگ رژیم صهیونیستی برای روابط مخفیانه با لیبی

از طرف دیگر روز گذشته شاهد بودیم که دو گروه مقاومت مطرح فلسطینی شامل جنبش جهاد اسلامی و جنبش حماس نیز ضمن محکوم کردن دیدار «نجلاء المنقوش» وزیرخارجه لیبی و «ایلی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در کشور ایتالیا، از رویکرد مردم لیبی علیه عادی‌سازی روابط با ایان رژیم نامشروع و اشغالگر تمجید و از آن‌ها تشکر کردند.

در پایان باید گفت افشاگری «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از نشست هفته گذشته خود با «نجلاء المنقوش» وزیر امور خارجه لیبی را می‌توان حماقتی بزرگ و غیرقابل توجیه از سوی دیپلمات ارشد رژیم صهیونیستی دانست. هرچند که گویا «الی کوهن» اصلا فکر آن را هم نمی‌کرد که انتشار خبر این دیدار غیر رسمی آن هم در یک کشور اروپای غربی همچون ایتالیا اینچنین موجب خشم و عصبانیت مردم کشور لیبی شود.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار