مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل:

تلاش ما کاهش کاستی‌های موجود است

صفری با بیان اینکه تمام فعالیت‌های آموزش و پرورش استان اردبیل شفاف، روشن و قابل ارائه به مردم است گفت: ما تلاش می‌کنیم تا در همه حوزه‌ها، کاستی‌های گذشته را جبران و آموزش و پرورش استان اردبیل را به سمت تحول دائمی پیش ببریم.
کد خبر: ۶۱۳۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸ - 29August 2023

استان اردبیل نیازمند نهضت مدرسه‌سازی است

به گزارش دفاع‌پرس از اردبیل، کلام‌الله صفری مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل شامگاه دوشنبه در نشست خبری که به‌مناسبت هفته دولت در خانه معلم اردبیل برگزار شد به تشریح عملکرد این اداره پرداخت و اظهار داشت: آموزش و پرورش با شعار «معلم تمدن‌ساز، مدرسه اثربخش و ایران قوی» در نظام تعلیم و تربیت هدف‌گذاری شده است.

وی غنی‌سازی محتوای برنامه‌های درسی، دانش‌آموز و معلم را به عنوان محور حرکتی آموزش و پرورش دانست و گفت: باید جامعه و رسانه به آموزش و پرورش و معلم اعتماد و اعتقاد راسخ داشته باشند تا  بتوانیم فعالیت‌های نظام تعلیم و تربیت را درست و اصولی پیش ببریم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل از شبکه شاد به‌عنوان منبع تولید محتواهای ارزشمند در جهت تربیت دانش‌آموزان نام برد و گفت: تمام فعالیت‌های آموزش و پرورش استان اردبیل شفاف، روشن و قابل ارائه به مردم است و ما تمام تلاش می‌کنیم تا در همه حوزه‌ها، کاستی‌های گذشته را جبران و آموزش و پرورش استان اردبیل را به سمت یک تحول دائمی پیش ببریم.

صفری  به سرانه فضای آموزشی اشاره کرد و گفت: در سند تحول آموزش و پرورش سرانه استاندارد فضای آموزشی هشت مترمربع در نظر گرفته شده در حالی که این میانگین در استان اردبیل کمتر از چهار و نیم مترمربع است.

وی کمبود فضای آموزشی را نقطه بحرانی و قرمز آموزش و پرورش به عنوان چالش بزرگ نام برد و گفت: تعداد دانش‌آموزان استان اردبیل در یک برنامه‌ریزی دو، سه ساله به ۲۶۵ هزار نفر برسد که قطعاً با این تعداد دانش‌آموز، ما سالانه باید بیست مدرسه هشت تا دوازده کلاسه در این استان راه‌اندازی کنیم.

صفری از آغاز نهضت مدرسه‌سازی در استان اردبیل خبر داد و خاطرنشان کرد: متأسفانه در انبوه‌سازی و شهرک‌سازی اردبیل به مدرسه‌سازی و توسعه فضاهای آموزشی و تربیتی توجه نشده است و متولیان امر باید در این زمینه پاسخگو باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فضاهای آموزشی اشاره کرد و گفت: ما در حال حاضر با افزایش جمعیت دانش‌آموزی در برخی از شهرهای استان به ویژه اردبیل روبه‌رو هستیم و این درحالی است که ۴۶ درصد فضاهای آموزشی این استان فرسوده و فاقد ایمنی خاص است.

صفری گفت: در حال حاضر عملیات ساخت ۳۷۰ پروژه آموزشی، پرورشی، نمازخانه، سالن ورزشی در استان اردبیل آغاز شده که هر کدام از این پروژه‌ها به محض تکمیل و بهره‌برداری زمینه خوبی را برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت فراهم می‌آورند.

وی کمبود زیرساخت‌های پرورشی به ویژه اردوگاه، پژوهش‌سرا و نبود دارالقرآن و سایر مجموعه‌های آموزشی، تربیتی را یادآور شد و گفت: برای از بین بردن این کاستی‌ها و ناکارآمدی‌ها باید رسانه‌ها به درستی نظام تعلیم و تربیت را نقد و وضعیت آن را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند تا با جلب مشارکت مردم بتوانیم در نظام تعلیم و تربیت تحول ایجاد کنیم.

صفری از تعیین ۱۲۰ شاخص ارتقای نظام تعلیم و تربیت در استان اردبیل خبر داد و گفت: تنها در هفت مورد با مشکلات و نارسایی روبه‌رو هستیم و در بقیه شاخص‌ها از رشد ۳۰ تا ۶۰ درصدی در برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌ها  برخوردار هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل شرکت معلمان مدارس غیرانتفاعی در دوره‌های تقویتی را الزامی دانست و گفت: اگر معلمان در کلاس‌های آموزشی و تقویتی شرکت نکنند، وجاهت علمی و قانونی برای تدریس را نخواهند داشت.

صفری ساماندهی صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد را ضروری دانست و گفت: بی‌رویه بودن صدور مجوز آموزشگاه‌ها گاه منجر به فساد مالی می‌شود و باید این رویه ساماندهی شود.

وی به دغدغه چندین ساله اولیا و معلمان برای ارتقای رتبه استان در کنکور سراسری اشاره کرد و گفت: ارتقای رتبه به صورت یک شبه یا یک ساله مقدور نیست اما اقدامات ما تاثیرات خوبی داشته بطوریکه ترمز سقوط رتبه استان گرفته شده و در حال برنامه ریزی برای تثبیت و ارتقای رتبه استان در سال‌های آینده هستیم.

وی گفت: رتبه استان اردبیل در کنکور که در رده 26 کشوری قرار داشت، سال گذشته به رتبه ۲۵ و امسال به رتبه ۲۴  رسیده است.

صفری گفت: آموزش و پرورش به‌طور مستقیم مسئول ارتقای رتبه استان در کنکور سراسری نیست و دستگاه‌ها و مولفه‌های دیگری در این رابطه دخیل هستند، با تداوم تمهیدات و فعالیت ستاد کنکور استان، جایگاه استان اردبیل از نظر قبولی در کنکور سراسری سال به سال بهتر خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در ادامه سخنان خود گفت: تقویت مدارس دولتی، ارتقای جایگاه معلم، اجرای سند تحول بنیادین و سازماندهی نیروی انسانی از برنامه‌ها و رویکردهای اصلی آموزش و پرورش است.

وی از کاهش ساعات اضافه تدریس و برچیده شدن مدارس کانکسی و سنگی در استان خبر داد و افزود: در بحث مدارس غیرانتفاعی تمامی معلمان باید گزینش مجدد شده و با حضور در دوره‌های توانمندسازی، آموزش و مهارت معلمی را یاد بگیرند.

صفری در مورد صدور مجوزهای بی‌حد و اندازه به مؤسسات و آموزشگاه‌های آزاد خاطرنشان کرد: گاه این مجوزها زمینه بروز فساد مالی را رقم زده که در شورای آموزش و پرورش تصمیم گرفتیم تا این مؤسسات و آموزشگاه‌های آزاد را سازماندهی کرده و جلوی فعالیت‌های غیرقانونی آنها را بگیریم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار