هاآرتص:

اتفاقات لیبی، کشور‌های عربی را از عادی‌سازی روابط با «اسراییل» بازمی‌دارد

روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: آشفتگی‌ها در لیبی ممکن است کشور‌های عربی را از عادی‌سازی بازدارد و اکنون هیچ رهبری نمی‌خواهد با او مثل المنقوش رفتارشود.
کد خبر: ۶۱۳۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۸ - 29August 2023

هاآرتص: اتفاقات لیبی، کشور‌های عربی را از عادی‌سازی بازمی‌دارد

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» به نقل از منابع دیپلماتیک در کشور‌های عربی و آمریکا نوشت که آشفتگی اوضاع در لیبی پیرامون دیدار «ایلی کوهن»، وزیر امورخارجه تل‌آویو و «نجلا المنقوش»، همتای لیبیایی وی، بر «تلاش‌های فعلی برای پیشبرد روند عادی‌سازی بین اسرائیل و سایر کشور‌های عربی و اسلامی در آینده نزدیک» تأثیر خواهد گذاشت.

طبق گزارش پایگاه اینترنتی «المیادین»، این روزنامه در گزارشش افزود: در حالی که اسرائیل در حال گسترش روابط خود با کشور‌های عربی و اسلامی است، یک دیپلمات برجسته هشدار داد که هیچ رهبری نمی‌خواهد با واکنشی که در پایتخت لیبی، ظاهر شد مواجه شود.

هاآرتص همچنین به نقل از دیپلمات‌های آمریکایی و عربی که نام‌شان را فاش نکرده، نوشت: «ناآرامی‌ها در لیبی ممکن است کشور‌های عربی دیگر را هم از عادی‌سازی با اسرائیل بازدارد».

به دنبال رسوایی افشای دیدار مخفیانه وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و لیبی، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم تل‌آویو امروز به همه وزرای کابینه خود دستور داد نشست‌های سیاسی مخفیانه را از قبل با دفتر او هماهنگ کنند.

رسانه‌های اسرائیلی روز یکشنبه (۲۷اگوست) از ملاقات محرمانه کوهن و المنقوش در ایتالیا خبر دادند که در اولین گام با هدف گفتگو در مورد روابط بین رژیم صهیونیستی و لیبی انجام شد.

پس از افشای این نشست توسط رسانه‌های صهیونیستی، تظاهرات زیادی در شهر‌های لیبی در اعتراض به این نشست به راه افتاد و تظاهرکنندگان پرچم اسرائیل را آتش زدند و راه‌های چند شهر لیبی را بستند.

دیروز دوشنبه، «عبدالحمید الدبیبه» نخست وزیر لیبی تصمیمی مبنی بر عزل رسمی المنقوش و ارجاع دادن وضعیت او به تحقیقات در خصوص این دیدار را صادر کرد.

رسانه‌های عربی و بین‌المللی روز گذشته گزارش داده بودند که المنقوش پس از فاش شدن خبر این دیدار و از بیم واکنش‌های اعتراضی لیبی‌ها در سطوح سیاسی و مردمی، از طریق فرودگاه میتیگا به ترکیه رفت. با این وجود، اما تظاهرات ضد عادی‌سازی در چندین شهر لیبی به خصوص پایتخت، طرابلس برگزار شد.

وبگاه «بوابه الوسط» لیبی، که روز گذشته از فرار المنقوش به ترکیه خبر داده بود، امروز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که وی ظهر روز دوشنبه (۲۸ آگوست)، استانبول را به مقصد لندن ترک کرد، در حالی که سایر اعضای خانواده‌اش همچنان در ترکیه به سر می‌برند.

دفتر المنقوش نیز در بیانیه‌ای درباره این دیدار جنجالی فاش کرد: «دولت ایتالیا عبدالحمید الدبیبه، رئیس دولت وحدت ملی را ترغیب کرد تا خط رم-طرابلس را برای دیدار با اسرائیلی‌ها راه‌اندازی کند؛ نخست‌وزیر لیبی به المنقوش اجازه دیدار با کوهن را داده بود».

امروز، سه‌شنبه هم در ادامه واکنش‌ها مجمع ملی لیبی علیه عادی‌سازی و حمایت از مقاومت، اقدام وزیر امورخارجه برکنار شده در جریان «مصاحبه‌اش با یکی از جنایتکاران رژیم اسرائیل» را محکوم کرده و خواستار اقدامات قانونی علیه المنقوش و الدبیبه و تصویب قوانینی برای جرم‌انگاری عادی سازی شد.

روزنامه صهیونیستی «ماکور ریشون» دیروز دوشنبه نوشت، بعد از آنکه ما [ماکور ریشون]برخی پشت‌پرده‌های دیدار محرمانه وزرای خارجه اسرائیل و لیبی را فاش کردیم، یک منبع بلندپایه در لیبی میگوید، «کشورش با روابط با اسرائیل موافق است، اما چگونه شد که همه مقدمه‌چینی‌ها از بین رفت و چرا در طرابلس شمارش معکوس پایان دولت را آغاز کرده‌اند».

در همین خصوص، روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» درباره این دیدار صحبت کرد و نوشت: «انتشار این خبر رسمی که منجر به برکناری وزیر خارجه لیبی شد، اشتباه فاحشی بود. اسرائیل باید اعتماد به خود را نه تنها در این کشور بحرانی، بلکه در کل جهان عرب بازگرداند».

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار