دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

دو قطبی شدن جامعه «اسرائیل» و وقوع جنگ داخلی

سرزمین‌های اشغالی بعد از روی کار آمدن کابینه نتانیاهو و در اثر سیاست‌های غلط و افراطی اعضای آن و شخص «بنیامین نتانیاهو» امروز به جامعه‌ای دو قطبی تبدیل شده که دیگر خبری از آن انسجام گذشته نیست و با خطر بسیار جدی فروپاشی نیز روبرو شده است.
کد خبر: ۶۱۳۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳ - 30August 2023

دو قطبی شدن جامعه «اسرائیل» و بلند شدن صدای جنگ داخلیمهدی اصغری؛ گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: شاید کمتر کارشناس و چهره سیاسی تصور می‌کرد که با نشستن «بنیامین نتانیاهو» بر صندلی نخست وزیری «اسرائیل» و روی کار آمدن کابینه او روزی فرا برسد که سرزمین‌های اشغالی سراسر بحران و درگیری شود. آن هم فضایی بسیار بی‌ثبات و ملتهب که رژیم صهیونیستی را با بزرگترین و جدی‌ترین بحران تاریخ خود یعنی دو قطبی شدن جامعه «اسرائیل» روبرو کند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که پرونده‌های مختلف فساد را در کارنامه خود دارد بعد از روی کار آمدن طرح اصلاحات قضائی موردنظر خود را مطرح کرد. طرحی به بنابر نظر کاشناسان و صاحب‌نظران با هدف فرار او از حضور در دادگاه و محاکمه برای پرونده‌های فسادی که داشت به پارلمان این رژیم ارائه شده بود. امابلافاصله با ارائه این طرح شاهد آغاز مخالفت‌ها و در ادامه برگزاری تظاهرات‌های اعتراضی علیه او و طرح اصلاحات قضائی او بودیم. ولی آن چیزی که روشن و واضح بود این بود که نتانیاهو به هیچ عنوان خیال عقب نشینی از این طرح را نداشت.

در نهایت اینگونه شد که شاهد آغاز شکاف در رژیم صهیونیستی و دو قطبی شدن جامعه «اسرائیل» بودیم. شکافی که نزدیک به ۹ ماه است پر نشده و بالعکس بعد از تصویب طرح اصلاحات قضائی موردنظر نتانیاهو در کنست، بزرگ‌تر و عمیق‌تر از گذشته نیز شده است. البته این دو قطبی شدن و شکاف فقط در مردم نیست و شکاف ایجاد شده در میان سران و مقامات تل‌آویو نیز مشاهده می‌شود.

از طرف دیگر، در شرایطی که اعتراضات و تظاهرات‌های هفتگی صهیونیست‌های معترض سیاست‌های افراطی و تندروی نتانیاهو و کابینه افراطی او در حال ورود به سی و پنجمین هفته خود است که سران و مقامات تل‌آویو ناتوان از کنترل و خاموش کردن تظاهرات‌های بسیار منظم، بابرنامه و هفتگی مردم ساکن شهر‌های سرزمین‌های اشغالی هستند. اما این اعتراضات فقط به برگزاری راهپیمایی‌های اعتراضی محدود نبود و در کنار آن شاهد تمرد و سرپیچی نظامیان و دست از کار کشیدن اقشار مختلف جامعه «اسرائیل» بوده و هستیم.

اما در این میان موضوع بسیار خطرناک برای موجودیت رژیم صهیونیستی دو قطبی شدن ارتش این کشور است. سربازان و نظامیان ارتش «اسرائیل» نیز همانند اقشار مختلف جامعه بخشی با سیاست‌ها و اطلاحات قضائی او همراه و همسو هستند و در مقابل بخشی دیگر نیز به طور کامل با سیاست‌های نتانیاهو مخالف هستند. بر این اساس به اذعان کارشناسان و صاحب‌نظران، شرایط و وضعیت امروز به گونه‌ای شده است که هر لحظه شاهد وخیم‌تر و بحرانی‌تر شدن اوضاع و احول رژیم صهیونیستی هستیم.

در پایان باید به این مهم اشاره کرد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از ماه‌ها مقاومت در برابر خواست مردم «اسرائیل» و صهیونیست‌های ساکن شهرک‌های اشغاالی مغلوب مخالفان خود شد و اجرای لایحه اصلاحات قضائی موردنظر خود را دست کم برای یک سال به تاخیر انداخت. موضوعی که به نظر نمی‌رسد رضایت مخالفان و معترضان را به خود جلب کند، زیرا آن‌ها لغو همیشگی این لایحه غیرقانونی را خواستار هستند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار