پیروز در همایش «استقلال در حصار تردید»:

اگر سال32 کشور نیروی بسیج و سپاه داشت کودتای آمریکا پیروز نمی‌شد

رئیس مرکز مطالعات عالی بین‌الملل دانشگاه تهران گفت: علت وقوع کودتا در سال 32 این بود که در آن سال‌ها سپاه و بسیج وجود نداشت درحالی که اگر این نهاد بود هیچ کودتایی در ایران اتفاق نمی‌افتاد.
کد خبر: ۶۱۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶ - 07December 2015

اگر سال32 کشور نیروی بسیج و سپاه داشت کودتای آمریکا پیروز نمی‌شد

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، بیژن پیروز رئیس مرکز مطالعات عالی بین الملل دانشگاه تهران در مراسم دانشجویی «استقلال در حصار تردید» که در تالار شهید چمران دانشکده فنی تهران برگزار شد، اظهار داشت: در 16 آذر سال 32 در این دانشگاه تعداد زیادی از دانشجویان کتک خورده، مجروح شده و 3 نفر از آنها نیز کشته شدند.

پیروز با اشاره به تقدیم دکترای افتخاری دانشکده حقوق به نیکسون به عنوان یک مدرس در این دانشکده از این اتفاق سال 32 عذرخواهی کرد و گفت: اولین روایت که من در 16 آذر خواندم مربوط به روایت شخص شهید چمران بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: قبل از 16 آذر ما شاهد شروع یک کودتا بودیم کمه حکومتی دست نشانده غربی در ایران مستقر شد و این وضعیت تا سال 57 ادامه داشت تا اینکه ما در سال 57 به استقلال رسیدیم.

وی در باره علت کودتا در ایران در سال 32 گفت: علت وقوع کودتا این بود که در آن زمان در کشورمان سپاه و بسیج وجود نداشت در حالی که اگر این نهادها بودند هیچ کودتایی نمیتوانست در ایران اتفاق بیفتد.

پیروز با اشاره به اشغال عراق در سال 32 توسط آمریکا خاطرنشان کرد: آن زمان برخی از من پرسیدند اگر آمریکا ایران را اشغال کند چه خواهید کرد که من گفتم تا ما زندهایم ایران اشغال نمیشود و بعد از ما نیز کسانی هستند که اجازه ندهند این اتفاق بیفتد.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه ما در جنگ نشان دادیم که هر ابلهی میتواند جنگ را شروع کند اما پایان آن دیگر دست خودش نیست، یادآور شد: ما تا آخرین نفر را که توانستیم مجازات کردیم و در باره صدام هم اراده خداوند اجرایی شد و او به دست حامیان خود سرنگون شد.

وی با بیان اینکه این انقلاب اسلامی با تفکر چند نفر که آن را قبول ندارند، عوض نمیشود، خاطرنشان کرد: در انتخابات ایران رای یک مرجع تقلید و استاد دانشگاه با رای یک معتاد برابری میکند و در واقع هیچ تفاوتی بین رای مردم نیست.

پیروز ادامه داد: در عرصه سیاسی برخی افراد طوری عمل میکنند که از همه طیفهای اجتماعی رای بگیرند و این موضوع میتواند مقدمهای جدی برای نفوذ باشد. بنابراین سیاستمداری که به دنبال رای باشد ناچار است در هر جایی مطابق آن جمع صحبت کند.

رئیس مرکز مطالعات عالی بین الملل دانشگاه تهران با بیان اینکه راه حلی که حضرت امام پیش روی ما گذاشت ایستادن و استقلال ما بود، گفت: ما از کشوری که به خاطر معاون رئیسجمهور آمریکا دانشجویان آن کشته شدند، به جایی رسیدیم که سفارت آمریکا را اشغال کردیم و بنابراین کسانی که جز انقلاب اسلامی میخواهند راه دیگری را بروند ره به جایی نخواهند برد و ما نگران این مسئله نیستیم.
منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار