گروه سایر رسانههای دفاعپرس - داود مهدوی زادگان؛ ولی فقیه در دیدار سالانه شان با رئیس جمهور، حجتالاسلام والمسلمین رئیسی و اعضای هیئت دولت مستند به عملکرد دولت سیزدهم بویژه در عرصه اقتصادی و سیاست خارجی اعلام کردند که نه فقط همچون گذشته از این دولت حمایت میکند بلکه این دولت سزاوار تمجید است: «ما به همهی دولتها کمک کردیم. لکن در مورد این دولت، علاوهی بر کمک، بنده با نگاه به این دوساله میخواهم تمجید هم بکنم؛ یعنی آنچه تا امروز در این دو سالی که این دولت بر سر کار بوده از عملکرد دولت مشاهده کردهایم، مستوجب این است که ما تقدیر کنیم و تمجید کنیم از دولت» (بیانات: ۸/ شهریور/ ۱۴۰۲).
سیره، ولی فقیه همواره بر این اصل جاری بوده است که هر دولتی که روی کار آید از آن دولت حمایت و پشتیبانی کند. چون آن دولت منتخب مردم است و با نیت خدمت گذاری به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی وارد کار شده است و طبعاً دولتها به کمک و حمایت، ولی فقیه نیاز دارند. رهبری علیرغم نقدهایی که بر دولتهای پیشین داشته است، هیچگاه از حمایت و کمک به آنها فروگذاری نکرده است. حال اینکه چقدر این دولتها قدران کمک، ولی فقیه بوده اند، بحث دیگری است.
اما ایشان صریحا اعلام کرده است که از دولت سیزدهم علاوه بر حمایت، تمجید هم میکند. تمجید به نوعی نشانه رضایت مندی از عملکرد دولت سیزدهم است؛ و این افتخار بزرگی است که، ولی خدا از کارگزار حکمرانی دینی اعلام رضایت کند.
بزرگترین کمک، ولی فقیه به دولتها این است که ضمن بیان نقاط قوت و ضعف آنها را در مسیر درست هدایت کند. هدایت گری، ولی فقیه آن است که مسایل اساسی و خط مشیها و تذکرات و توصیهها و انتقادهای مهم را برای دولت مردان بازگو کند. چنانکه ایشان در این دیدار جلوهای از این هدایت گری فقهی/ حکمی شان را ابراز داشتند. در اینجا به سه مورد مهم از این نوع هدایت گری، ولی فقیه، حضرت آیت الله خامنهای مد ظله العالی اشاره میشود.
۱. اخلاص در کارگزاری
این روزها که برخی از جریانات سیاسی مفهوم خلوص دولتها را مورد طعن و انتقاد خود قرار داده اند، ولی فقیه با شرح و بیان از این مفهوم رمز گشایی کرده معنای درست و دقیق خلوص گرایی در دولت را توضیح میدهد. خلوص گرایی دولت مردان به این است که کار برای کسب رضای الهی وخدمت به مردم انجام شود: «اسم رمز دولتهای ما باید این باشد: کسب رضای الهی و کار برای مردم؛ اصلاً باید هدف را در این دو جمله خلاصه کنیم». دولتِ مخلص دولتی است که برای کسب رضایت الهی و خدمت گذاری به مردم گام بر میدارد.
فهم و تشخیص دولت مخلص از غیر خالص هم به دستگاه تشخیص نیاز ندارد. تمجید، ولی خدا و رضایت مندی مردم از سخت کوشی دولتمردان بهترین راهکار برای خلوص سنجی دولتها است.
۲. مساله ریا نشود
دولتهایی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون روی کار آمده اند بر یکی از دو گفتمان قدرت و گفتمان خدمت استوار بوده اند. البته سابقه گفتمان سیاسی قدرت به قبل از انقلاب باز میگردد. گفتمان سیاسی خدمت تا پیش از انقلاب به دلیل ماهیت طاغوتی/ استبدادی حاکمیت مجالی برای حضور سیاسی نداشت.
یکی از تفاوتهای اساسی میان این دو گفتمان التفات جدی به امر رسانه و تبلیغ است. گفتمان سیاسی قدرت رسانه را ابزار کارش میداند و بدون آن در تصاحب قدرت موفقیت چندانی ندارد. رسانه نه فقط ابزار قدرت بلکه خود قدرت است. گفتمان قدرت باید خود را محبوب و مقبول مردم جلوه دهد. به همین خاطر، ابزار رسانهای گفتمان قدرت بسیار مدرن و حرفهای است. بطوری که به کمک آن توانسته کارهای ناکرده را کرده جلوه دهد و عملکرد مثبت دیگران را به نام خود ثبت کند و بد عملی هایش را مخفی کند.
اما گفتمان سیاسی خدمت از آنجا که تمام همّ و تلاش خود را معطوف به خدمت گذاری به مردم میداند و صرف وقت در کار رسانه را خدمت گذاری نمیداند بلکه پرداختن به آن را نوعی دست شستن از خدمت میداند، رسانه را جدی نمیگیرد. در این میان، یک آموزه دینی وجود دارد که به دلیل بد فهمی موجب تشدید کم التفاتی گفتمان خدمت به امر رسانه شده است و آن آموزه اخلاص و لزوم دوری از ریاء کاری است.
کارگزار گفتمان خدمت به غلط گمان میکند که اگر گزارش خدماتش را اعلام کند، درجه خلوص عملش کم میشود و به اصطلاح ریاء میشود. در حالی که کار رسانهای دولت لطمهای به خلوص گرایی آنها نمیزند بلکه او با گزارشی که میدهد مردم را از خدمات گسترده جمهوری اسلامی آگاه میکند و بمباران تبلیغات جهانی علیه نظام اسلامی را خنثی میسازد.
بر همین اساس است که، ولی فقیه کار رسانهای دولت را قوی ندانست: «عرض کردم نزدیک به پنجاه قلم از این قبیل اقدامات به ما گزارش شده که اتّفاق افتاده ــ که اینها خیلی باارزش و مهم است ــ منتها دیده نمیشود. اوّلاً به خاطر اینکه کار اطّلاعرسانی در دولت متأسّفانه ضعیف است؛ یعنی آن کار اساسی برای اطّلاعرسانی نمیشود».
۳. نهراسیدن از گروههای فشار
ولی فقیه در دیدار شان با رئیس جمهور محترم و هیئت دولت به زیبایی و با دقت تعبیر " گروههای فشار " را در تحلیل سیاسی شان به کار بردند. ایشان این توجه را به مسئولان داده است که مراقب اثر گذاری گروههای فشار باشید: اگر اقدامتان اقدام سنجیدهای است، اندیشیدهای است و روی فکر تصمیمگیری شده، اعتنا نکنید. گاهی اوقات میخواهند یک اقدامی را تحمیل کنند بر دولت گروههای فشارند اینها. اینها را توجه نکنید. کار خودتان را با فکر انجام بدهید. (بیانات: ۸/ ۶/ ۱۴۰۲).
نباید گذاشت متاثر از گروههای فشار از حقانیت اصول انقلاب و نظام اسلامی کوتاه آمد و به انحراف رفت. بطور قطع، در روزهای آتی جبهه معارض ومعاند و مخالف میکوشد با سناریو سازیهای کاذب و عوام فریبانه گروههای فشار را فعال سازد تا از این طریق به مقاصد شوم خود برسد. پس نباید هراسناک شد و نباید به اینگونه فشارها توجه کرد. باید دولت مردان فکورانه کارهای سنجیده شان را عملیاتی کنند.
منبع: فارس
انتهای پیام/ ۱۳۴