مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات اردبیل:

اجرای فیبر نوری در استان اردبیل منتظر مجوز حفاری شهرداری‌هاست

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل گفت: مجوز عملیات اجرای فیبر نوری به امتداد یک‌هزار و ۲۰۰ کیلومتر برای این استان اخذ شده و آغاز عملیات حفاری در شهرها منتظر مجوز شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی است.
کد خبر: ۶۱۴۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹ - 03September 2023

اجرای فیبر نوری در استان اردبیل منتظر مجوز حفاری شهرداری‌هاست

به گزارش دفاع‌پرس از اردبیل، شهریار سرداری میرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات  شامگاه (شنبه) در نشست خبری  که در اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل برگزار شد اظهار داشت: عملیات اجرای فیبر نوری به امتداد ۵۲۱ کیلومتر به مخابرات استان ابلاغ و فعلا با مجوز شورای اسلامی و شهرداری نیر در این شهر آغاز شده است و از فرمانداران و شهرداری‌های سایر شهرستان‌ها انتظار داریم در صدور مجوز حفاری اجرای فیبر نوری شتاب کنند.

وی افزود: عوامل و دستگاه حفاری و اجرای فیبر نوری در شهر نیر در حال فعالیت هستند و اگر مجوز حفاری سایر شهر‌ها با معطلی صادر شود، آن‌ها استان را ترک خواهند کرد و بازگشت آنان زمان‌بر خواهد بود، اما در صورت همکاری به‌موقع شهرداری‌ها، اجرای فیبر نوری در شهر‌های استان به سرعت انجام خواهد گرفت.

وی ادامه داد: سرعت انتقال اطلاعات در فیبر نوری صد برابر سیم یا کابل مسی است و تمام خانه‌ها و واحد‌های تجاری و اداری به فیبر نوری متصل خواهند شد و توسعه اقتصاد دیجیتال، هوشمندسازی شهرها، توسعه تلفن‌های همراه، امنیت شهری و پایه گذاری فناوری‌های نوین از مزایای فیبر نوری است و برای اجرای فیبر نوری در شهر‌های استان اردبیل هفت هزار میلیارد ریال اعتبار ملی در نظر گرفته شده است.

۱۵۰ روستا از اینترنت برخوردار شدند

سرداری تصریح کرد: برای برخورداری ۲۹۱ روستا از اینترنت از وزارتخانه متبوع مجوز دریافت کردیم و تاکنون بیش از ۱۵۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان اردبیل به شبکه اینترنت پر سرعت متصل شده اند و کار بقیه روستا‌ها در حال انجام است.

وی تملک اراضی، تعیین پهنای باند و نصب دکل را از مقدمات برخورداری روستا‌ها از اینترنت اعلام کرد و گفت: دولت سیزدهم به توسعه زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات اهمیت ویژه‌ای قایل است و بعد از اینکه همه روستا‌های بالای ۲۰ خانوار از اینترنت برخوردار شدند، دنبال رفع نقاط کور اینترنت خواهیم بود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل اعلام کرد: با توسعه فیبر نوری در استان، همه مدارس به اینترنت رایگان وصل خواهند شد و از هم‌اکنون نشانی مدارس احصا و برای اعمال اینترنت رایگان به وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات ارسال شده است.

سرداری با اشاره به اینکه در پهنای باند ورودی به استان مشکلی نداریم، گفت: سامانه ۱۹۵ برای ثبت رایگان و بررسی خرابی و مشکل اینترنت شهروندان فعال است و همکاران ما در بیش از ۸۰۰ روستا آنتن‌ها و دکل‌های مخابراتی را آزمایش کرده‌اند و در بقیه روستا‌ها نیز به منظور افزایش کیفیت خدمات، انجام خواهند داد.

سیل در پنج حوزه به زیرساخت مخابرات استان خسارت زد

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل گفت: سیل ماه‌های گذشته به زیرساخت‌های مخابرات استان در حوزه اردبیل - گرمی ۱۱۵ میلیارد ریال، در گرمی - بیله‌سوار ۱۲ میلیارد ریال، در گرمی - اصلاندوز ۱۰ میلیارد ریال، در اردبیل - نمین و مشگین‌شهر - اهر ۱۰ میلیارد ریال و در خلخال - میانه ۲ میلیارد ریال خسارت وارده کرده بود.

سرداری افزود: با وجود اینکه اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات، ریالی از بودجه استانی استفاده نمی‌کند، با تامین اعتبار از ناحیه وزارتخانه متبوع به سرعت به رفع مشکلات و خسارت وارده اقدام شد و مشکل خاصی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به وجود نیامد.

وی شبکه دولت را در تسهیل دسترسی به خدمات دولت و کاهش هزینه و وقت مراجعه به دستگاه‌های اداری مفید دانست و ابراز امیدواری کرد با توسعه کارکرد‌ها و افزایش میزان استفاده ادارات از آن زیرساخت مهم، امور اداری هموطنان به‌راحتی انجام شود.

۱۱۲ میلیارد ریال به شرکت‌های دانش‌بنیان وام داده شد

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل گفت: به شرکت‌های دانش‌بنیان دارای ایده و خلاقیت که در سامان توان آفرین نام‌نویسی کرده و شرایط دریافت تسهیلات توسعه کار را داشته باشند، از ناحیه این اداره کل تسهیلات اختصاص می‌یابد.

سرداری ادامه داد: در این خصوص با معرفی ۱۲ شرکت دانش‌بنیان از ناحیه این اداره کل به بانک عامل، ۱۱۲ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده و برای ۵۰ نفر اشتغال‌زایی شده است.

بیش از سه میلیون مرسوله پستی رد و بدل شد

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل از ارسال و دریافت بیش از سه میلیون مرسوله پستی در یک‌سال اخیر خبر داد و گفت: ۲۶۲ دفتر پیشخوان دولت در استان فعال است و بیش از ۹۰ باجه پست بانک روستایی نیز افتتاح شده است.

وی افزود: در صدور مجوز راه‌اندازی دفتر‌های پیشخوان دولت محدودیت نداریم و در هر منطقه‌ای که به آن نیاز باشد، امکان راه‌اندازی وجود دارد و در حوزه خدمات پستی با صرف ۵۸۳ میلیارد ریال، سوئیت بین شهری نصب شده تا خدمات مخابرات از سامانه قدیم به سامانه نوین منتقل شود و خدمات رسانی‌ها شتاب گیرد.

سرداری میزان رشد اقتصاد اینترنتی در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل را چهار درصد و تعداد گذرنامه‌های صادره در پنج ماه نخست امسال را ۴۳ هزار فقره ذکر کرد.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار