دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

«یاک ۱۳۰»؛ پرنده‌ای با کاربری رزمی ـ آموزشی

هواپیمای «یاک ۱۳۰»، قابلیت کاربری رزمی ـ آموزشی نسل چهارم است دارد که می‌تواند بخشی از نیاز‌های آموزشی خلبانان کشورمان را در استفاده از هواپیما‌های نسل جدید رفع کند.
کد خبر: ۶۱۴۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲ - 03September 2023

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس ـ رحیم محمدی؛ روز گذشته ارتش جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی اعلام کرد که نیروی هوایی ارتش به هواپیمای جدید آموزشی ـ رزمی «یاک ۱۳۰» مجهز شده که تجهیز این نیرو به چنین هواپیمایی گام مثبتی در جهت به خدمت گرفتن پرنده‌های نسل جدید است، زیرا این هواپیما که توسط روسیه طراحی و ساخته شده می‌تواند در آموزش خلبانان کشورمان در استفاده از جنگنده‌های پیشرفته همچون سوخو ۳۵ کمک کند.

به عبارت دیگر خرید و استفاده از این پرنده از آن جهت اهمیت دارد که بدانیم بر اساس اخبار غیر رسمی جمهوری اسلامی ایران در پی خرید تعدادی جنگنده پیشرفته سوخو ۳۵ از روسیه است که اگر این موضوع محقق شود، پیش نیاز آن آموزش خلبانان با «یاک ۱۳۰» برای هدایت چنین پرنده‌هایی است.

«یاک ۱۳۰» که اکنون در پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان قرار دارد، در سال ۲۰۰۹ اولین سری آن در سال ۲۰۰۹ تحویل نیروی هوایی روسیه شد، ولی در سال ۲۰۱۱ رسما به عنوان یک هواپیمای آموزشی ـ رزمی پیشرفته وارد خدمت شد.

«یاک ۱۳۰»؛ پرنده‌ای با کاربری رزمی ـ آموزشی

«یاک ۱۳۰» می‌تواند در انجام تهاجم سبک و شناسایی ایفای نقش داشته باشد، چون این هواپیما به گونه‌ای طراحی شده که قادر است در ماموریت‌های رزمی تا ۳ تن مهمات اعم از بمب، راکت و موشک‌های هوا به هوا حمل کند؛ بدنه این هواپیما که از آلمینیوم و مواد کامپوزیت طراحی و ساخته شده و از دو موتور توبوفن، امکان سوخت گیری هوایی، تعبیه سه نمایشگر رنگی برای هر کابین خلبان و امکان استفاده از دوربین دید در شب برای خلبانان هواپیما، آن را در رده هواپیما‌های نسل چهارم قرار داده است.

رادار هواپیما نیز به گونه‌ای طراحی شده تا ماموریت‌های رزمی و در برد ۶۰ کیلومتری می‌تواند هشت هدف را همزمان رهگیری کرده و با دو هدف درگیر شود و البته تا سقف ۱۲۵۰۰ متر از سطح زمین هم امکان پرواز دارد.

به هر روی این هوپیما که اکنون علاوه بر روسیه در کشور‌های دیگری هم در حال استفاده است، همان گونه که عنوان شد می‌تواند بخشی از نیاز‌های آموزشی خلبانان کشورمان را در استفاده از هواپیما‌های نسل جدید رفع کند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار