اجلاس اکو چه تأثیری در توسعه روابط اقتصادی ایران خواهد داشت؟

کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه ایران قصد دارد در سال‌های آینده به وسیله جاده ابریشم نقش مهمی در مناسبات اقتصادی شمال و جنوب آسیا ایفا کند، گفت: همکاری با ازبکستان و توسعه فعالیت‌ها در سازمان اکو می‌تواند دست ایران را در زمینه توسعه مناسبات اقتصادی و صادرات و واردات باز کند.
کد خبر: ۶۱۴۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵ - 03September 2023

اجلاس اکو چه تأثیری در توسعه روابط اقتصادی ایران خواهد داشت؟به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، وزیران امور خارجه ایران و ازبکستان درباره برگزاری اجلاس سران کشور‌های عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو در آبان ماه سال جاری در ازبکستان تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه ازبکستان در این گفت‌وگوی وبیناری از وزیر امور خارجه کشورمان برای سفر به ازبکستان دعوت کرد و وزیران امور خارجه ایران و ازبکستان سند برنامه اقدامات اجرای توافقات رؤسای جمهور دو کشور را امضا کردند.

حسن هانی‌زاده، کارشناس سیاست خارجی درباره ظرفیت‌های همکاری ایران با ازبکستان و حضور ایران در اجلاس آتی سازمان همکاری اکو در ازبکستان اظهار داشت: دعوت وزیر امور خارجه ازبکستان از همتای ایرانی خود برای دیدار از این کشور و شرکت ایران در اجلاس دوره‌ای سران عضو اکو در تاشکند، پایتخت ازبکستان ناشی از توجه کشور‌های منطقه به همکاری‌های مختلف ازجمله اقتصادی و امنیتی با ایران است، زیرا وجود ظرفیت‌های متعدد در بخش‌های مختلف ایران امتیاز ویژه‌ای برای همکاری‌ها به شمار می‌رود.

وی افزود: دعوت وزیر امور خارجه ازبکستان از حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که در چارچوب همکاری‌های مشترک میان کشور‌های عضو اکو انجام شده است، از این منظر حائز اهمیت است که کشور‌های منطقه به اهمیت موضوع پررنگ کردن نقش خود برای همکاری در سازمان‌های اقتصادی منطقه‌ای بیش از پیش آگاه شده اند.

کارشناس سیاست خارجی ابراز امیدواری کرد، همانند توسعه روابط در سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگ‌های و گروه بریکس در زمینه سازمان اکو نیز تمرکز اصلی بر توسعه روابط میان کشور‌های عضو باشد.

هانی‌زاده درباره ظرفیت‌های همکاری کشور‌های عضو اکو گفت: کشور‌های عضو اکو در موضوعات و بخش‌های مختلف دارای مزیت هستند که توسعه ارتباط با یکدیگر می‌تواند تأمین کننده بخشی از نیازهای‌شان باشد، ضمن اینکه نیاز آن‌ها به کشور‌های فرامنطقه‌ای را کاهش دهد.

وی عنوان کرد: نقشی که ازبکستان در ایجاد همگرایی میان ایران و کشور‌های آسیای میانه ایفا می‌کند، بسیار حائز اهمیت است، زیرا بازیگری‌های منطقه‌ای برای نزدیکی کشور‌ها به هم می‌تواند به گسترش تعاملات، تبادلات و همکاری‌های عضو اکو منجر شود و فضای تعاملی بهتری را برای توسعه ارتباطات کشور‌های آسیای میانه با ایران فراهم کند تا به حفظ منفعت همه اعضا ازجمله ایران منجر شود.

کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: ازبکستان کشوری وسیع است و به لحاظ اقتصاد انرژی می‌تواند در موضوعات منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای نقش تأثیرگذاری داشته باشد. افزایش سفر‌های مقام‌های دو کشور به پایتخت‌های ایران و ازبکستان در راستای توسعه بخش انرژی و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر می‌تواند به توان‌بخشی بیشتر دو کشور برای تأثیر گذاشتن بر بازار انرژی مفید باشد.

وی عنوان کرد: به نظر می‌آید سران کشور‌های منطقه و اکو به این نتیجه مهم دست یافته‌اند باید ناظر بر توسعه روابط اقتصادی و امنیتی و سیاسی با ایران به دنبال افق‌های جدیدتری در مناسبات منطقه‌ای باشند، زیرا ایران یکی از تأثیرگذارترین کشور‌ها در منطقه و عرصه بین‌الملل است.

هانی‌زاده گفت: گسترش همکاری‌های اعضای اکو و توافق بر سر این موضوع در اجلاس آبان ماه سال جاری می‌تواند به ایجاد همگرایی و وفاق میان کشور‌های آسیای میانه و ایران منجر شود.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه ایران قصد دارد در سال‌های آینده به وسیله جاده ابریشم نقش مهمی در مناسبات اقتصادی شمال و جنوب آسیا ایفا کند، بی‌تردید همکاری با ازبکستان و توسعه فعالیت‌ها در سازمان اکو می‌تواند دست ایران را در این زمینه برای توسعه مناسبات اقتصادی و صادرات و واردات باز کند.

منبع: راهبرد معاصر

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار