یادداشت/ حجت‌الاسلام ابراهیمی

اجتماع بزرگ شیعیان در ایام اربعین نشان دهنده محبت عمیق به ائمه اطهار است

اجتماع عظیم اربعین حسینی به‌خاطر محبت عمیق و پایداری است که ائمه اطهار علیهم‌السلام در اعماق دل شیعیان و پیروان مکتب حسینی قرار داده‌اند که این محبت، آنان را به‌سوی امام و مقتدایشان می‌کشاند.
کد خبر: ۶۱۴۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۵ - 06September 2023

اجتماع بزرگ شیعیان در ایام اربعین نشان دهنده محبت عمیق به ائمه اطهار است

 گروه استان‌های  دفاع‌پرس حجت‌الاسلام «سید امیر ابراهیمی»؛ مسئول نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس لرستان؛ منشأ اربعین در اسناد و منابع به به دو اعتبار نگریسته شده است‌؛ نخست روزی که اسرای کربلا از شام به مدینه مراجعت کردند، دوم روزی که جابر بن عبدالله انصاری‌، صحابی پیامبر خدا (ص‌) از مدینه به ‌کربلا وارد شد تا قبر حضرت اباعبدالله الحسین (ع‌) را زیارت کند. شیخ مفید (م 413) در«مسار الشیعه» که در ایام موالید و وفیات ائمه اطهار علیهم السلام است‌، اشاره به روز اربعین‌کرده و نوشته است‌: «این روزی است که حرم امام حسین (ع‌)، از شام به سوی مدینه مراجعت کردند. نیز روزی است که جابر بن عبدالله برای زیارت امام ‌حسین (ع‌) وارد کربلا شد.»

اینکه تجمع 20 میلیون زائر در یک روز که بیش از جمعیت چند کشور عربی حوزه خلیج فارس است،  امام حسین (ع) خون خود را داد و خون ایشان در راه خدا ریخته شد که امروز علاقه‌مندان و عاشقان را جذب می‌کند.

به‌راستی چه رمز و رازی در قیام حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام و نهضت حسینی نهفته است که همواره همچون نگینی بر انگشتری تاریخ بشر و انسانیت می‌درخشد؟ علل جاودانگی و ماندگاری این نهضت جهانی چیست و چرا هیچ وقت تمام نمی‌شود؟ پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرماید: «إنَّ لِقَتلِ الحُسَینِ حَرارَةً فی قُلوبِ المُؤمِنینَ لا تَبرُدُ أبَدا؛ در کشته شدن حسین، حرارتى در دل‌هاى مؤمنان است که هرگز سرد نمى‌شود

اجتماع نزدیک به 20میلیونی سرشار از شور و شوق و با شکوه و عظمت اربعین حسینی به‌خاطر توفیق و محبت عمیق و پایداری است که ائمه اطهار علیهم‌السلام در اعماق دل شیعیان و پیروان مکتب حسینی قرار داده‌اند که این محبت، آنان را به‌سوی امام و مقتدایشان می‌کشاند.

در طول تاریخ عده‌ای تلاش می‌کردند نام امام‌حسین علیه‌السلام و کربلا را از ذهن‌ها دور و فرهنگ حسینی را از صحنه روزگار محو و نابود کنند، بنابراین برای رسیدن به اهداف شیطانی و پلید خویش از هیچ توطئه و دسیسه‌ای دریغ نکردند، یک‌بار قبر مطهر حضرت امام‌حسین علیه‌السلام را تخریب کرده و زمین کربلا را در زمان متوکل عباسی شخم زدند و بار دیگر، آن زمین را به آب بستند، بار دیگر با انواع و اقسام فشارهای جسمی و روحی و شکنجه‌های شدید، زائران حسینی را از زیارت کربلا منع کردند اما با وجود همه این تلاش‌ها و اقدامات غیر اسلامی و ضد انسانی دشمنان و حکومت‌های ستمگر، امروز نام امام‌حسین علیه‌السلام پس از گذشت قرن‌ها همچنان شهره جهان است و به آزادگان و حق‌جویان عالم نور امید و حیات می‌بخشد.

یکی از فریادهای امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا خطاب به دشمنان بود:«الموت خیر من رکوب العار/ والعار خیر من دخول النار»مرگ از پذیرش ننگ بهتر و ننگ از ورود به آتش سزاوارتر است.

یکی از افتخارات پیروان مکتب حسینی و انقلاب اسلامی مبارزه با استکبار جهانی و زیاده‌خواهی‌های استکبار که در قبال ظلم، جنایت و زورگویی کُرنش نخواهند کرد. رهبر معظم انقلاب در مراسم تقدیر از مهمان‌نوازی موکب‌داران عراقی و خادمان راهپیمایی اربعین فرمودند «دنیای امروز که گرفتار ظلم، فساد و پستی شده است، به شدت نیازمند معرفت آزادگی حسینی است و اگر امام‌حسین علیه‌السلام به‌درستی معرفی شود، در واقع اسلام و قرآن معرفی شده است.»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار