معرفی کتاب:

«تاج سماویه»

کتاب «تاج سماویه» جملات شاخص و توصیه‌های ارزشمند صد و ده شهید درباره حفظ حجاب است که از وصیت‌نامه شهدا استخراج و به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی توسط مهدیه رکنی خواه، سمیه حلوائی، نجمه خیرخواهان ترجمه و گردآوری شده است.
کد خبر: ۶۱۴۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۳ - 09September 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از سمنان، کتاب «تاج سماویه» جملات شاخص و توصیه‌های ارزشمند صد و ده شهید درباره حفظ حجاب است که از وصیت‌نامه شهدا استخراج و به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی توسط مهدیه رکنی خواه، سمیه حلوائی، نجمه خیرخواهان ترجمه و گردآوری شده است.

کتاب «تاج سماویه» در شمارگان ۲۰۰ نسخه و در ۱۳۵ صفحه مصور در قطع رقعی توسط انتشارات «حبله رود» و به سفارش حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان در سال ۱۴۰۱ چاپ و منتشر شده است.

در مقدمه  این کتاب آمده است:

بدون تردید پوشش اسلامی برای زنان، از ضروریات دین مقدس اسلام است، چنان که آیات متعددی از قرآن بر این مطلب دلالت دارند. از طرفی مسئله حجاب یکی از جنجالی‌ترین مسائل دنیای دیروز و امروز است، به ویژه طرفداران اعلامیه حقوق بشر، که با عنوان کردن «تساوی حقوق زن و مرد»، پوشش را برای زن دست و پاگیر دانسته، و آن را برخلاف آزادی قلمداد و به عنوان حمایت از حقوق زن، مطرح می‌نمایند، این مسئله را بسیار حسّاس نموده است، در صورتی که پوشش اسلامی را باید در مجموع ابعادش مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، که با توجّه به مجموع، به نفع زن و جامعه است، و نه تنها دست و پا گیر نیست و تضادی با آزادی ندارد، بلکه زنان در عین حفظ پوشش اسلامی، می‌توانند برترین فعالیّت‌های اجتماعی را داشته باشند و در چارچوب آزادی‌های صحیح و مقبول، از حق آزادی خود بهره‌مند گردند. زیرا حجاب در اسلام به معنای پرده نشینی نیست، بلکه به معنای پوششی معقول برای جلوگیری از فساد و حفظ کرامت زن است.

حفظ ارزش‌های انسانی در جامعه مانند: عفت، حیا و متانت و نیز کاهش مفاسد اجتماعی، هدایت، کنترل و بهره‌مندی صحیح و مطلوب از امیال و غرایز انسانی، تأمین و تضمین سلامت و پاکی افراد جامعه بخشی از، فواید و آثار  برای حجاب و پوشش  است.

اهمیت موضوع حجاب و عفاف موجب شد که این بار با توسل و تمسک به شهدا، پرسه‌ای هم در کوچه‌های عاشقی، جهاد و شهادت بزنیم و با بررسی مهمترین اسناد معرفتی انقلاب اسلامی یعنی وصیت نامه شهدا به این موضوع (عفاف و حجاب) بپردازیم.

در بررسی وصیت نامه شهدا می‌توان مجموعه‌ای از شاخصه‌های اعتقادی را استحصال کرد. ولایت مداری، فدایی شدن برای اسلام و میهن، حفظ انقلاب و ارزش‌های والای آن، توجه و توسل به ائمه اطهار (علیهم السلام)، استفاده از آیات جهاد و شهادت در وصیت نامه و … حجاب و عفاف نیز یکی از این موارد است که عمده شهدا که وصیت نامه نوشته‌اند حداقل، توصیه‌ای به خواهران و خانواده خود برای حفظ حجاب داشته‌اند و در کنار آن، حفظ حجاب را مهمترین مسئله زنان در مسیر انقلاب قلمداد کرده‌اند.

مجموعه حاضر با عنوان «تاج سماویه» جملات شاخص و توصیه‌های ارزشمند صد و ده شهید درباره حفظ حجاب است که از وصیت‌نامه شهدا استخراج و به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی ترجمه و گردآوری شده است.

از تمامی لحظات زندگی و تک‌تک جملات وصیت‌نامه شهدا می‌توان نکات برجسته و قابل توجه ای در زمینه اصول اعتقادی، اخلاقی و... را دریافت نمود. از مهمترین نیازهای بشر تبدیل معرفت به رفتار است. اگرچه انسان در بعد نظری به بسیاری از اخلاقیات و اصول دینی معتقد است؛ اما اینکه بتواند آن را در موقع لزوم تبدیل به معرفت و رفتار کند، نیازمند دقت و ذکاوت و ظرافت است. نگاهی به سیره شهدا و تأمل در وصیت‌نامه آن‌ها به خوبی کاربرد این اصل مهم را به انسان می‌آموزد.

لذا جهت آشنایی بیشتر با زندگینامه و متن کامل وصیت‌نامه شهدا، برای هر شهید یک کد QR در نظر گرفته شده است که با اسکن این کد، اطلاعات جامعی از شهید مورد نظر در اختیار خوانندگان محترم قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار