به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «حمیدرضا صلاحمند» کارگردان فیلمهای سینمایی «سه درجه تب» و «زمانه» در گفتوگویی اظهار داشت: اگر تهیه کننده اصیل باشد به غیر از مسأله بیزینس نگاه فرهنگی به هنر دارد، اما اغلب تهیهکنندگان امروز سینما سرمایهبردار هستند و نوع نگاه شان بیزینسی است. این اتفاق باعث تأسف است و سینما را به شدت دچار بحران کرده چرا که کسی که کار فرهنگی میکند باید یک قدم از جامعه جلوتر باشد، اما این نگاه غلط فیلمها را در سطحیترین حالت ممکن نگهداشته است.
وی ادامه داد: سینمای ایران مانند برکهای است که آب درون آن ایستاده و راکد شده! بی شک اگر کسی دلسوز و دغدغهمند سینما باشد باید تدبیری اندیشه کند تا این برکه بتواند جریان پیدا کند و از مرداب شدن نجات پیدا کند. سیاستگذاران کلان فرهنگی و سینمایی اگر اهل ریسک باشند اگر دغدغهمند باشند و اگر اندکی دلسوزی داشته باشند قطعاً میتوانند سینما را به بهترین شکل ممکن جلو ببرند و همه ما را از این درجا زدن نجات دهند.
صلاحمند سپس با تأکید بر اینکه سینمای ایران مدتهای مدیدی است که از نظر انتخاب بازیگران، سوژهها و... در حال درجا زدن است اظهار داشت: سینمای ما تک بعدی شده و ابعاد مختلف ندارد و این در حالی است که میتواند سیاستگذاری درست داشته باشد و خود را اصلاح کند.
این سینماگر تصریح کرد: بنده میدانم که برخی از بازیگران درخواستهای خارج از عرف دارند و مبالغ گزافی را به عنوان دستمزد پیشنهاد میدهند که دلیل این اتفاق آن است که که سینمایمان تک بعدی شده است و مدیران هم هیچ تدبیری برای تربیت بازیگران جدید ندارند.
وی خاطرنشان کرد: ما نیازمند آن هستیم که بازیگران جدید تربیت کنیم که بتوانند با عموم مردم رابطه خوبی برقرار کنند، اما این اتفاق نیفتاده به دلیل آنکه در وهله اول مدیران دغدغهمند نیستند و در وهله دوم فرهنگ غلطی در میان کارگردانان و تهیهکنندگان حاکم شده که تنها دنبال آن هستند که از چیزهای آماده استفاده کنند و به همین دلیل هم از سوژههای تکراری، بازیگران تکراری و... استفاده میکنیم.
صلاحمند در پایان این گفتوگو متذکر شد: کم فرهنگی و کم دانشی در سینمای ما بیداد میکند و من امیدوارم که در وهله اول سیاست گذاران فرهنگی تدبیری برای رفع این معضل اساسی داشته باشند و سپس به مسائل حاشیهای مانند مسأله دستمزد و... ورود کنند.
منبع: سینماپرس
انتهای پیام/ ۱۳۴