یادداشت/ علی عبدالصمدی

اربعین؛ مظهر ارادت افراد دارای معلولیت به ساحت اهل بیت علیهم‌السلام

اربعین حسینی تجلی غیرت مسلمانان، بالاخص شیعیان به اهل بیت علیهم‌السلام اجمعین است.
کد خبر: ۶۱۴۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴ - 05September 2023

اربعین؛ مظهر ارادت افراد دارای معلولیت به ساحت اهل بیت علیهم‌السلامگروه اجتماعی دفاع‌پرس -علی عبدالصمدی؛ اربعین حدیث روایت ارادت افراد دارای معلولیت به اهل بیت نبوت (ص) است. جابر ابن عبدالله انصاری از اهالی مدینه بود هم خودش و هم پدرش به دین اسلام مشرف شدند. عبدالله انصاری در بسیاری از غزوات در معیت حضرت ختمی مرتبت بود. جابر نابینا بود و علی رغم میل باطنی خود هرگز نتوانست در رکاب امامش حسین ابن علی علیه‌السلام در نینوا حضور یابد. حقیقتا او نخستین «جا مانده» در تاریخ صدر اسلام بود که قلبش برای اسلام و امامش می‌تپید. تشرف جابر به کربلا چهل روز به طول انجامید تا نائل به زیارت خامس آل‌عبا شد.

از آن زمان رسم و آیین چهلم یا اربعین در اسلام بالاخص تشیع باب شد. امروز تشرف به کربلا جهت زیارت تربت نوه‌ی رسول‌الله صلوات الله علیه و آله و یاران با وفایش در اربعین رسم و عادت مالوف پیر و جوان شده است. در کنار همه‌ی چالش‌های اجتماعی که در میان جوانان رواج پیدا می‌کند، پیاده‌روی جهت زیارت کربلا و مرقد امام حسین علیه‌السلام نه فقط چالشی جهت سرگرمی بلکه پویشی جهت عرض ارادت به ساحت مقدس آن حضرت است.

در تصاویری که از پیاده روی اربعین در شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های اجتماعی منتشر می شود، بعضا حضور برخی از افراد بر روی صندلی‌های چرخدار دیده می‌شود که با چنین شرایطی پا در رکاب حضرت گذاشته و جهت تشرف به بارگاه سیدالشهدا نیت کرده اند. بسیاری دیگر نیز طی سالیان اخیر که این چالش اجتماعی مرسوم شده است بنا به دلایل عدیده(من جمله کار، بیماری و...) نتوانسته‌اند به این فیض عظیم نائل آیند. قطعا کسانی که در روز بزرگ در کربلا و در جوار مرقد نورانی سالار شهیدان حضور دارند نائب‌الزیاره‌ی این گونه افراد هستند.

در این میان نقش رسانه‌ی ملی را نباید نادیده گرفت. رادیو با راه اندازی شبکه‌ی اربعین و شبکه‌های تلویزیونی با تحت پوشش قرار دادن این پویش همگانی توانسته‌اند طی سالیان اخیر جهت اطلاع‌رسانی در سطح ملی و بین‌المللی به بهترین شکل عمل کنند.

اربعین تجلی غیرت مسلمانان، بالاخص شیعیان به اهل بیت علیهم‌السلام است. بازتاب استقبال عمومی از پیاده روی اربعین در رسانه‌های کشور اعم از رادیو، تلویزیون، مطبوعات و خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری می‌تواند زمینه ای جهت فرهنگ سازی برای انتقال این میراث گران‌بها برای نسل‌های بعدی باشد؛ میراثی فرهنگی، دارای ارزش‌های شیعه و اسلامی که به نیکی آینه‌دار فرهنگ ناب شیعه در سراسر جهان است.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار