دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

آمریکا در سودای گسترش تروریسم در غرب آسیا

آخرین و جدیدترین تحولات منطقه غرب آسیا حاکی از این مهم است که سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در سودای گسترش تروریسم در منطقه غرب آسیا هستند.
کد خبر: ۶۱۴۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲ - 04September 2023

آمریکا در سودای گسترش تروریسم در غرب آسیاگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: کارشناسان و صاحب‌نظران منطقه با رصد آخرین و جدیدترین اخبار و تحولات منطقه به این نتیجه رسیده‌اند که سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا درحال برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌ها و نقشه‌های غیردوستانه و متجاوزانه‌ای هستند تا از طریق آن بتوانند منطقه غرب آسیا را تحت کنترل خود قرار داده و نفوذ خود را بیش از پیش در این منطقه از جهان عمیق‌تر از گذشته کنند.

در این میان یکی از واضح‌ترین و مشخص‌ترین فعالیت‌ها و اقدامات سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا تامین مالی تروریسم و به خصوص گروه تکفیری تروریستی داعش در دو کشور سوریه و عراق است. زیرا اسناد و مدارکی که به دست کارشناسان رسیده نشاندهنده تامین مالی گسترده و مرتب گروه‌های مختلف تروریستی فعال در منطقه ازجمله داعش است که این تامین مالی به صورت کاملا منظم و مرتب به به شیوه‌های غیرقانونی و مخفیانه درحال انجام است.

دیگر فعالیت و اقدام آمریکا ترویج خشونت و درگیری از طریق پشتیبانی از گروه‌های تروریستی فعال در منطقه و همچنین حمایت از گروه‌های سیاسی مخالف دولت‌های عراق و سوریه است. ضمن اینکه آنگونه که در جراید و رسانه‌ها منعکس شده، آمریکا تمام قد و با برنامه‌ریزی‌های پشت پرده گسترده در منطقه درحال انجام هماهنگی‌های لازم جهت برگزاری نشست‌ها و همایش‌هایی است که به منظور بررسی آخرین وضعیت عراق و سوریه و توسط گروه‌های مخالف دولت‌های این دو کشور در دیگر کشور‌های عربی درحال برگزاری است.

البته در کنار این دست از فعالیت‌ها و اقدامات شاهد هستیم که آمریکا در بعد نظامی نیز دست به اقدامات و تحرکات فراوان و قابل توجهی زده است که مخرج نهایی آن چیزی جز افزایش شدید و خطرناک خشونت و بی‌ثباتی در بخش‌های از کشور‌های عراق و سوریه است. در حقیقت می‌توان که آمریکا توسط سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی خود و با همدستی با برخی از عناصر نفوذی این دو کشور تعمدا و با طرح و برنامه درحال اختلاف افکنی و دامن زدن به اختلاف نظر‌های عادی موجود در هر کشور است تا ضمن اینکه مانع از حل و فصل مسائل و مشکلات این کشور‌ها شده هرچه بیشتر در آتش اختلافات احزاب و گروه‌های سیاسی منطقه بدمد.

اما نباید در این میان از همکاری و هم‌دستی برخی از حکام عربی کشور‌های منطقه نیز غافل شویم که آن‌ها نیز همسو با سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در مسیر تامین مالی و پشتیبانی از گروه‌های تروریستی منطقه گام برمی‌دارند و اگر می‌بینیم که فضای سیاسی و امنیتی منطقه خاورمیانه امروز تا این اندازه متشنج و بی‌ثبات است حال مجموع شرایطی است که در آن بسر می‌بریم.

در پایان باید به این مهم اشاره کنیم که در روز‌ها و هفته‌های اخیر شاهد هستیم که تحرکات نظامی ارتش آمریکا در منطقه و به خصوص در دو کشور عراق و سوریه به بیشترین میزان خود رسیده است که نگرانی‌های گسترده‌ای را هم در میان مردم و جامعه این دو کشور غرب آسیا پدید آورده است. ضمن اینکه میزان این فعالیت‌ها و اقدامات تا اندازه‌ای واضح و مشهود است که کارشناسان و صاحب‌نظران نسبت به قریب الوقوع بودن توطئه‌ای بزرگ و خطرناک در کشور‌های سوریه و عراق نگران و هراسان هستند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار