یادداشت/

نقش نیروی انتظامی در ارتقای بهداشت روانی جامعه

قوانین و پایبندی به ارزش‌های اجتماعی ضامن ایجاد آرامش مردم است و نیروی انتظامی نیز که به عنوان یکی از ارکان اصلی برقراری قانون و جلوگیری از بی نظمی به شمار می آید می تواند در ارتقای بهداشت و سلامت روانی آحاد جامعه نقش ویژه ای ایفا کند.
کد خبر: ۶۱۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹ - 08December 2015

نقش نیروی انتظامی در ارتقای بهداشت روانی جامعه

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، در جهان امروز مباحث نظم اجتماعی از جمله مسائل اصلی و مورد توجه تمام کشورهای جهان است. ناگفته پیداست که در صورت عدم اعمال و کنترل انضباط، جوامع انسانی که به شدت به آن وابسته شده و از آن تأثیر می­پذیرد دچار هرج و مرج شده و این شرایط ناامن و نامطلوب اثرات مخربی بر روح و روان افراد به بار خواهد آورد. بنابراین در اینجا بررسی نقش نیروی انتظامی به عنوان یکی از کنشگران اصلی در ارتقای بهداشت روانی جامعه خواهیم پرداخت.

 بیان مساله

پذیرش قوانین اجتماعی به ­ویژه رعایت الگوهای رانندگی در نظر برخی از صاحب­نظران به­ عنوان یکی از مصادیق دنیای متحول و پرشتاب امروزی و از دیدگاه برخی دیگر به­عنوان یکی از مصادیق ارزشی و اخلاقی ثابت و همیشگی در نظر گرفته می­شود. رعایت قوانین و پایبندی به ارزشهای اجتماعی ضامن ایجاد آرامش برای آحاد جامعه است. نیروی انتظامی به عنوان یکی از ارکان اصلی برقراری قانون و جلوگیری از بی نظمی در جامعه محسوب میشود. به عنوان مهمترین نقش نیروی انتظامی بایستی در ابتدا به حیطه وظیفهی پیشگیری از وقوع ناامنی در جامعه اشاره کنیم. پس مساله اصلی دستیابی به بهداشت و سلامت روان به عنوان مهمترین پیامد برقراری نظم در جامعه است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

 مفاهیم

بهداشت روانی، قوانین مربوط به سلامت عاطفی را در بر میگیرد، به گونه­ای که فرد بتواند مشکلات را به آرامی پشت سرگذارد؛ به شرط آنکه بداند چگونه از فشارهای روانی و نگرانی پیشگیری کند. کارشناسان سازمان بهداشت جهانی از «بهداشت روانی» به «سلامت روان و فکر» تعبیر کرده­اند و میگویند: «بهداشت فکر، عبارت است از قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به­طور منطقی، عادلانه و مناسب». بهداشت روانی افراد متأثر از عوامل متعددی است. این عوامل میتواند : خانوادگی، آموزشی، اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی باشد .

به­طور کلی، بهداشت روانی با دو تعریف مورد توجه قرار می­گیرد. در تعریف اول منظور از بهداشت روانی، نبودن اختلالات عصبی و روان­پزشکی و در تعریف دوم ، بهداشت روانی به معنای رشد و تکامل روانی است. به نظر می­رسد که در شرایط ایده­آل بهداشت روانی، کلیه­ی اختلال­های روانی اعم از فردی و اجتماعی از بین می­روند و نظم و انضباط اجتماعی نیز یکی از این جنبه­ها می­باشد.

اگر بخواهیم نقش امنیت در زندگی انسانها را بررسی کنیم می توان آن را به دو بخش امنیت درونی و بیرونی دسته بندی کرد:

امنیت درونی یا همان امنیت روانی، مسلماً مهمترین فاکتور زندگی سالم هر انسانی است ، با پیچیده شدن جوامع و پیرو آن روابط اجتماعی، متغیرهایی که بر روی امنیت روانی افراد تاثیرمستقیم وغیرمستقیم دارند بسیارگسترده شده است .

شغل، طبقه اجتماعی، امید به زندگی، سیاست، عشق، اعتبار اجتماعی و بسیاری از موارد دیگر می توانند امنیت روانی افراد را تضمین با مختل نمایند، در عین حال امنیت اجتماعی و به عبارت دیگر امنیت بیرونی لازم و ملزوم امنیت روانی یک جامعه می باشد با توجه به اهمیت بهداشت روانی در جامعه امروزی شاید بتوان گفت که پرداختن به این مقوله از موارد مهم در زندگی است. بنابراین تأمین رشد و سلامت روانی فردی و اجتماعی، پیشگیری از ابتلا به اختلال روانی، درمان مناسب و بازتوانی یا به عبارت دیگر بهداشت روانی، نقش ویژهای را در ایجاد امنیت و سلامت جامعه ایفا میکند .

 نتیجه گیری

در سال­های اخیر، در کشور ایران مانند سایر کشور های جهان، علاقه­ی مخصوصی به امر بهداشت روانی، هم از طرف مسئولان و مقامات دولتی و هم از جانب مردم نشان داده شده است و اثرات مثبت آن در بهبود اوضاع و به­کاربردن روش­های صحیح در پیشگیری از اختلالات رفتاری و روانی مشاهده می­گردد. با وجود این هنوز بسیاری از مردم از درک صحیح ماهیت و علل اختلالات رفتاری و روانی به درستی آگاهی ندارند و متأسفانه آمارهای دقیق و منظمی مربوط به این موضوع در دسترس نیست. عدم بهداشت روانی و وجود اختلالات رفتاری در جوامع انسانی بسیار مشهود و فراوان است و در هرطبقه و صنفی و در هر گروه و جمعی، وجود دارد . نیروی انتظامی در کشور ما میتواند با صیانت از ارزشهای اسلامی و حفظ آزادیهای افراد در جامعه همواره نقش پررنگی در ایجاد امنیت و آرامش جامعه ایفا کند. نیروی انتظامی علاوه بر برخورد با مجرمین و پاکسازی جامعه از وجود تباهی، نقش اصلی در پیشگری از ارتکاب به جرم بر عهده دارد که این مهم با فرهنگسازی و ارائهی آموزشهای مستمر و همگانی در سطوح سنی مختلف امکانپذیر خواهد بود.

نظر شما
پربیننده ها