به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، تعدادی از سینماگران و کارشناسان مطرح فرهنگی کشور در خصوص لزوم توجه به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) در سینما و تلویزیون متذکر شدند: شعار دادن در خصوص حمایت از تولیدات فاخر ارزشی برای مدیران امری عادی شده و همه میدانند این شعارها هیچ مایهای ندارد؛ این افراد تأکید کردند: وظیفه یکایک نهادهای فرهنگی و هنری که بودجههای میلیاردی در اختیار دارند تولید آثار شاخص و ارزنده در این راستا است.
تاریخ را با بزنگاههای سرنوشت ساز آن میشناسند. عاشورای سال ۶۱ هجری، یکی از آن بزنگاهها است که مسیر تاریخ و سرنوشت جامعه مسلمین را تغییر داد. خون سیدالشهداء (ع)، حیاتی دوباره به کالبد امت اسلامی بخشید.
پیادهروی و زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) در روز اربعین ریشه تاریخی دارد چرا که جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی در سال ۱۲۸۱ قمری با پای پیاده از مدینه حرکت کردند و در صبح اولین اربعینی که از شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) میگذشت، به کربلا رسیدند و طبق آنچه که در منابع شیعه معتبر مشهود است در روز اربعین حضرت زینب کبری (س) و امام سجاد همراه با هشتاد و چهار نفر وارد کربلا شدند و پس از گفتوگو با جابر عبدالله انصاری، قبر مطهر امام (ع) را زیارت کردند و از آنجا زیارت اربعین آغاز شد.
حضرت آیتالله خامنهای آیتالله خامنهای نیز درباره اهمیت پاسداشت و بزرگداشت روز اربعین حسینی در اول فرودین سال ۱۳۸۵ چنین بیان کردند: «شروع جاذبه مغناطیسی حسینی در روز اربعین است، جابربن عبدالله را از مدینه بلند میکند و به کربلا میکشند، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرنهای متمادی در دل من و شما هست».
اینک سالها است که راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) با حضور عاشقان چندین میلیونی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برگزار میشود. سوژهای که میتواند دستمایه تولید صدها آثار سینمایی و تلویزیونی باارزش و درخشان در کشور شود، اما به دلیل غفلتهای مسئولان تاکنون کمتر روی آن پرداخت شده است. در همین راستا با ۶ تن از سینماگران و کارشناسان مطرح فرهنگی کشور آقایان: مسعود دهنوی، بهروز مفید، حسین مسافرآستانه، ساسان فلاح فر، حسن اختری و جواد شمقدری گفتگو کردیم که ماحصل اظهارات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.
مسعود دهنوی مستندساز در خصوص لزوم توجه به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) در سینما و تلویزیون گفت: تولید فیلم در رابطه با موضوع اربعین از نظر کمی و کیفی به جایی که باید نرسیده است و این در حالی است که پرداختن به این موضوع در تمامی عرصههای فرهنگی، هنری و رسانهای بسیار حائز اهمیت است. میزان اهمیت موضوع اربعین به چند میلیون زائری است که هر ساله با تمام وجودشان از ایران به عراق میروند. پرسش بنده از مسئولان فرهنگی این است چطور وقتی یک موضوع فقط ۵۰۰ هزار نفر از افراد جامعه را درگیر میکند چندین اثر راجع به آن میسازند و بودجههای هنگفتی به آن اختصاص میدهند، اما وقتی سالانه چندین میلیون زائر به صورت مستقیم از ایران برای زیارت به کربلا میروند و بخش کثیری از جامعه با این موضوع درگیر هستند هیچ کس حمایتی از تولید فیلم در این زمینه نمیکند؟ بدیهی است وقتی این تعداد از مردم با این موضوع درگیر هستند باید نهادها و ارگانها به میدان بیایند و تمام امکانات شان را برای تولید این آثار در اختیار سینماگران دغدغهمند بگذارند.
بهروز مفید تهیه کننده سینما و تلویزیون نیز در این باره اظهار داشت: کم کاری سینما و تلویزیون در خصوص حوادث و رویدادهای صدر اسلام پذیرفتنی نیست! ما باید تمام تلاش مان را بکنیم تا هرچه بیشتر اتفاقات آن دوران را به تصویر بکشیم و به خصوص باید محتوای آثار را با شرایط امروز هماهنگ کنیم تا این فیلمها و سریالها با ذائقه مخاطب امروزی جور شود. من فکر میکنم یک خورده در این زمینه دچار تکرار مکررات شده ایم و حرف نو نداشتیم. ما به نوآوری نیاز داریم برای اینکه ارزشهای دینی را بتوانیم در قالب یک الگو به نسل امروز معرفی کنیم و تلاش کنیم جوان امروزی از روایت ما الگوبرداری کند.
حسین مسافرآستانه کارشناس فرهنگی و استاد دانشگاه در گفتوگویی خاطرنشان کرد: شعار دادن در خصوص حمایت از تولیدات فاخر ارزشی برای مدیران امری عادی شده و همه میدانند این شعارها هیچ مایهای ندارد! وضعیت به گونهای شده که دیگر هیچ فردی حتی در لحظه هم نمیتواند دل خود را به شعارها و وعدههای مدیران خوش کند! وعده و عید همیشه وجود داشته و دارد، اما مهم اینجا است که این وعدهها هیچ گاه عملی نشده! ما وعده مسئولان را همواره شنیدیم، اما این وعدهها بدل به حمایت نشده است.
ساسان فلاح فر طلبه جوان فیلمساز در خصوص لزوم توجه به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) در سینما و تلویزیون گفت: یکی از مهمترین معضلات ما در حوزه تولیدات دینی و ارزشی این است که یاد گرفته ایم حرفهای گل درشت بزنیم و این اتفاق باعث پس زدن مخاطب میشود از این رو بنده معتقدم در تولید آثار دینی و ارزشی نباید شعارهای گل درشت بدهیم. در مورد واقعه مهمی مانند اربعین حسینی (ع) یا عاشورا ما نباید فقط به فکر این باشیم که این وقایع را نشان دهیم و فکر کنیم که کار قابل تأملی کرده ایم؛ ما باید آنچه در بطن و عمق این رویدادها وجود دارد را به تصویر بکشیم و از سطحی نگری پرهیز کنیم.
حسن اختری دبیرکل سابق انجمن روزنامه نگاران مسلمان در گفتوگویی متذکر شد: سینما و تلویزیون به عنوان دو رسانه مهم و اثرگذار باید در تببین نهضت بزرگ عاشورا و راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) بیش از این کوشا باشند تا همه کسانی که توفیق حضور در این آیین بزرگ را ندارند بتوانند از کم و کیف آن مطلع شوند. در راهیپمایی اربعین هر سال جلوههای جدیدی خلق میشود و هیچ چیز در آن تکراری نیست. من خودم تا توفیق پیدا نکردم به اهمیت آن واقف نبودم، اما وقتی شرکت کردم انصافاً درک کردم که اربعین دریایی از معرفت است که هر کس اندازه کشکول خود از این دریا برمی دارد. از این رو من امیدوارم همه هم میهنانی که توانایی اش را دارند تدبیری اندیشه کرده و حتماً حضوری در این راهپیمایی شرکت کنند چرا که اگر صدها فیلم و سریال هم ببینند باز هم آن طعم ناب راهپیمایی را نخواهند چشید.
جواد شمقدری کارگردان سینما و رئیس پیشین سازمان سینمایی تأکید کرد: متأسفانه مسئولان فرهنگی در خصوص تولید آثار سینمایی و تلویزیونی شاخص در خصوص راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) کوتاهی میکنند این در حالی است که وظیفه یکایک نهادهای فرهنگی و هنری که بودجههای میلیاردی در اختیار دارند تولید آثار شاخص و ارزنده در این راستا است. راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) از حدود ۲۰ سال قبل آغاز شده و سال به سال رشد و تعالی بیشتری داشته، اما در هیچ یک از این سالها ما حرکت درخور توجهی از مدیران فرهنگی چه در حوزه تلویزیون و چه در حوزه سینمای مستند و داستانی ندیدیم.
منبع: سینماپرس
انتهای پیام/ ۱۳۴