یادداشت/ سمانه کمالی باغستانی

پیاده روی اربعین؛ یک نماد جهانی

هر سال در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی مسلمانان از گوشه و کنار دنیا با حضور باشکوه خود در این پیاده روی علاوه بر نشان دادن ارادت خود به اهل بیت عصمت و طهارت صحنه‌ای از اتحاد و وحدت خود را به نمایش می‌گذارند.
کد خبر: ۶۱۴۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹ - 06September 2023

گروه استان‌های دفاع‌پرس- سمانه کمالی باغستانی؛ سلام بر حسین(ع)، سلام بر کربلا، سلام بر اربعین. هر سال در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی مسلمانان از گوشه و کنار دنیا با حضور باشکوه خود در این پیاده روی علاوه بر نشان دادن ارادت خود به اهل بیت عصمت و طهارت صحنه ای از اتحاد و وحدت خود را به نمایش می گذارند.

سنت پیاده روی اربعین حسینی در زمان ائمه(ع) علی رغم ممانعت و خفقان حکام وقت، توسط ایشان و شیعیان انجام می گرفته است. در سال ۶۱ هجری، جابر بن عبدالله انصاری(ره) صحابی بزرگ پیامبر و یار امیرالمؤمنین علی(ع) نخستین کسی بود که به این کار اقدام نمود.

در عصر حاضر نیز پیاده روی اربعین به یک نماد جهانی تبدیل شده است که در آن انسان های بی شماری بدون کمترین تنش و چالش در کنار هم برای تعظیم به آرمانی بلند در کنار هم گرد می آیند.

 سفر اربعین سفری است از روی عشق و دلدادگی، این سفر به همراه پیاده روی و طی نمودن مسافتی نسبتا طولانی برای رسیدن به کربلا، با سختی و مشقت هایی همراه است که ذوق رسیدن به حرم یار و زیارت اربعین امام حسین علیه السلام تحمل آن را برای زائرین آسان می نماید.

سفر اربعین سفر عجیبی است. پیاده روی اربعین به عنوان یکی از شعائر بنیادین اسلامی، حرکتی اجتماعی و از جمله مناسک و آیینهای جمعی است که علی رغم ماهیت درون مذهبی آن، به دلیل فرادینی و فراملیتی بودن قیام عاشورا، ظرفیت های بسیاری را در زمینه سازی تحقق امت واحده دارد. پیاده روی عظیم اربعین در جهان بی نظیر است و سال به سال بر شکوه و عظمت آن افزوده می شود.

ویژگی مهم پیاده روی اربعین، مردم نهاد بودن آن است. این پیاده روی یک حرکت تاریخی، خودجوش، طبیعی و مردمی، بر پایۀ معارف حسینی بوده، مدیریت اصلی آن بر عهدۀ خود مردم است. هفته ها است موکب هایی درمسیر پیاده روی زائران حسینی برپا شده است.

هرمزگانی های عاشق امام حسین(ع) نیز با برپایی  ۴۵ موکب برای ارائه خدمات به زائران به مناطق مختلف کشور و شهرهای زیارتی عراق اعزام شده‌اند. از ۴۵ موکب مردمی ۱۵ موکب در مسیر های داخلی اعزام زائران نظیر بندر خمیر، بندر لنگه، پارسیان، بوشهر، شلمچه و مهران مستقر هستند که به زائران خدمات رسانی می کنند.

مابقی موکب ها در داخل کشور عراق و در مسیرهای پیاده روی شهرهای زیارتی نجف اشرف، کربلا، سامرا و کاظمین برای خدمات رسانی به زائران برپا هستند.

قریب به هزار نفر خادم در موکب های مردمی در داخل کشور و کشور عراق در حال خدمات رسانی به زائران هستند.جان کلام اینکه امام صادق علیه السلام در حدیثی فرمودند:«کسی که پیاده به زیارت قبر حضرت امام حسین (ع) رود، خداوند متعال به هر قدمی که بر ‎‌دارد هزار حسنه برایش ثبت و هزار گناه از وی محو می ‌فرماید و هزار درجه مرتبه‌ اش را بالا می ‌برد».

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها