به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «امیر سمواتی» تهیه کننده سینما در آستانه روز ملی سینما با انتقاد شدید از خانه سینما، سازمان سینمایی و سایر نهادهای مرتبط با امور هنرمندان در گفتوگویی اظهار داشت: بنده معتقدم ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سینما را از روی دست سینمای قبل از انقلاب نوشتیم؛ یعنی سینما را از با همان تعریف دیدیم و جلو رفتیم در صورتی که با گسترش حجم تولیدات و... باید روش و نگاه مان تفاوت پیدا میکرد.
تهیه کننده فیلمهای سینمایی «ساکن طبقه وسط» و «پنج ستاره» افزود: اتفاق اساسی که در این ۴۰ سال انجام نشده این است که مدیران سینمای ما و تهیه کنندگان ما که شاخصترین افرادی هستند که سینما در ید اختیار آنها است باید به صورت جدی به سینما نگاه میکردند و اقدام به برنامه ریزی میکردند تا سینما نظم پیدا کند.
سمواتی در همین راستا با بیان اینکه بنده نوعی به عنوان تهیه کننده نمیتوانم امروز ۱۵-۲۰ میلیارد برای ساخت یک فیلم هزینه کنم و ندانم که این فیلم چه زمانی اکران میشود اظهار داشت: وقتی شورایی به نام پروانه ساخت وجود دارد و سازمان پروانه ساخت را به تهیه کننده میدهد باید همان موقع زمان اکران فیلم را نیز مشخص کند. باید من تهیه کننده باید بدانم اگر سال ۱۴۰۲ پروانه ساخت گرفتم و فیلمم سال ۱۴۰۸ اکران میشود آن سال کارم را تولید نکنم که سرمایه ام از بین برود و سال ۱۴۰۷ آن فیلم را تولید کنم که سرمایه ام دچار مخاطره نشود.
این سینماگر متذکر شد: این سادهترین مسألهای است که در سینما نداریم. البته در حوزههای دیگر نیز وضعیت هم همین است! سازمان سینمایی نباید از روی هوا پروانه ساخت بدهد و همه چیز باید با برنامه ریزی قبلی باشد. مثلاً حتی در نوع ژانر فیلمها نیز باید مشخص باشد که سازمان مثلاً در سال به چند فیلم اجتماعی یا دفاع مقدسی یا کودک و... مجوز میدهد. این اتفاق باعث میشود که تکلیف همه چیز از همان اول روشن باشد!
تهیه کننده فیلمهای سینمایی «دربند» و «کافه ترانزیت» تأکید کرد: متأسفانه عدم برنامه ریزی ما را بدل کرده به افرادی که به هم شمشیر و زخم زبان میزنیم، چون هیچ نظم قاطعی وجود ندارد و سیاست گذاری برنامه ریزی شده نیست.
سمواتی خاطرنشان کرد: من امیدوارم از امسال برای سال آتی همتی از مدیران سینمایی ببینیم که به این اصل برسند که اگر یک نظمی از مرحله پروانه ساخت وجود داشته باشد اوضاع سینما از این بحران نجات پیدا کند. اینطور همه چیز قوام پیدا میکند و تکلیف سرمایه سرمایه گذاران روشن میشود. حتی برای نحوه تبلیغات فیلمها و برنامه ریزی سینمادارها و مردم هم این اتفاق عالی است و مضاف بر این یکی از دستاوردهای این برنامه ریزی این است که لابی کردنها در سینما را از بین میرود و افرادی که در این لابیها هستند تیغ شان کند میشود.
این تهیه کننده سینما افزود: آقای خزاعی باید بدانند اگر برنامه ریزی در سینما نباشد همه چیز به هم میریزد. ایشان باید ترتیبی دهند تا یک استراکچر منظم از زمان پروانه ساخت تا زمان گرفتن پروانه نمایش و اکران برای فیلمها وجود داشته باشد.
وی در بخش دیگری از این گفتوگو یکی دیگر از مشکلات اصولی و اساسی سینمای کشور را فقدان برنامه ریزی مناسب برای نحوه حضور در عرصههای بین المللی برشمرد و در این راستا تصریح کرد: مدیران باید تدبیری برای رشد سینمای کشور در حوزه بین الملل داشته باشند! متأسفانه تاکنون همه فعالیتهای ما در عرصه بین المللی ابتر بوده!
سمواتی تأکید کرد: یک بخشی از فیلمهای حوزه بین الملل برمی گردد به کسانی که تعریفهای غیر ایرانی-اسلامی دارند که سوژههای شان به مذاق برخی بنیادها خوش میآید و از آن هاحمایت میکنند و ما قطعاً باید مواجهه و مقابله خوبی با آنها داشته باشیم.
وی ادامه داد:، اما بخش مهم دیگر مربوط به فیلمهایی است که با مجوز رسمی سازمان سینمایی کشور تولید میشوند و پتانسیل آن را دارند تا برای کشور کار کرده و دستاورد خوبی داشته باشند. خوب در این بخش نیز ما کاهلی کردیم. مدیران باید در پی آن باشند تا رایزنانی در کشورها داشته باشیم تا به امور سینمایی ما رسیدگی کنند. سینمای ایران باید در همه کشورها به ویژه کشورهای اطراف و همسایه نماینده داشته باشد. اگر این اتفاق رخ بدهد آنها میتوانند فیلمها را بدل به سرمایه کرده و آن سرمایهها را برای تولید بیشتر کالای فرهنگی به کشور بازگردانند.
تهیه کننده فیلمهای سینمایی «نفس عمیق» و «با دیگران» در خاتمه این گفتگو افزود: متأسفانه، چون فکر نیست فیلمهای ما لوکال میشود و بسیاری از درآمدهایی که میتوانیم داشته باشیم به باد میرود.
منبع: سینماپرس
انتهای پیام/ ۱۳۴