وزارت خارجه روسیه؛

استقرار نیروهای ترکیه در شمال عراق غیر قانونی است/ حملات هوایی ائتلاف علیه نیروهای دولتی سوریه مایه نگرانی عمیق است

وزارت خارجه روسیه پیش‌روی نظامیان ترکیه در بخش‌هایی از شمال عراق را غیر قانونی نام نهاد و نسبت به گزارش‌ها پیرامون حمله ائتلاف آمریکا علیه مواضع نیروهای دولتی سوریه ابراز تاسف نمود.
کد خبر: ۶۱۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۳ - 08December 2015

استقرار نیروهای ترکیه در شمال عراق غیر قانونی است/ حملات هوایی ائتلاف علیه نیروهای دولتی سوریه مایه نگرانی عمیق است

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، وزارت خارجه روسیه حضور نظامیان ترکیه در بخشهایی از شمال عراق  را غیر قانونی نام نهاد.

به نوشته روزنامه «حریت» چاپ ترکیه وزارت خارجه روسیه امروز(سهشنبه) با صدور بیانیهای اعلام داشت استقرار نظامیان ترکیه در شمال عراق و حرکت به سمت موصل بدون اطلاع به این کشور غیر قانونی است.

وزارت خارجه روسیه همچنین حمله نیروهای ائتلاف علیه مواضع نیروهای دولتی سوریه را مایه نگرانی شدید نام نهاد.

این در حالی است که ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد این کشور علیرغم مهلت 48 ساعته بغداد نیروهایش را از شمال عراق خارج نخواهد کرد. 

«مولود چاووشاوغلو»، وزیر خارجه ترکیه در مصاحبهای با کانال 24 ترکیه گفت: «وظیفه ما تامین امنیت برای سربازانمان است که در آنجا در حال آموزش دادن هستند.»

وی اضافه کرد: «همه در عراق حاضر هستند... هدفشان روشن است، حمایتهایی در زمینه آموزش و تجهیز، در حال ارائه است. حضور ما در آنجا موضوع پنهانی نیست.»

مقامات عراقی بعد از گزارشهایی در روز پنجشنبه مبنی بر اعزام چندصد نیروی ترکیه به خاک عراق اقدام آنکارا را نقض حاکمیت ملی بغداد خوانده و خواستار عبنشینی آن نیروها شدند.

شورای امنیت ملی عراق در بیانیه ای تاکید کرد که در صورت عدم عقب نشینی نیروهای ترکیه از عراق ظرف 48 ساعت آینده، بغداد حق استفاده از هر گزینهای را برای خودش محفوظ میداند.

«حیدرالعبادی»، نخستوزیری عراق، همزمان با فرارسیدن موعد این ضربالاجل و عدم اقدام آنکارا به نیروی هوایی عراق دستور آمادهباش کامل داده است. 

یک مقام ارشد ترکیهای بامداد سهشنبه در جمع خبرنگاران مدعی شد که آنکارا از مخالفتهای بغداد با موضوع اعزام نیروی زمینی به آن کشور شگفتزده شده است. 

این مقام ترکیهای که خواسته نامش فاش نشود گفت: «هیچ اتفاق تازهای نبوده که بدون اطلاعرسانی به دولت مرکزی عراق انجام شده باشد.» 

وی افزود: «پرسنل نظامی برای آموزش، (در عراق) باقی میمانند. این موضوع به خاطر این نیست که ما میخواهیم آنها در آنجا باشند، بلکه به خاطر اینکه طرف عراقی خواستار این هستند. رایزنیها با دولت مرکزی هنوز ادامه دارند.»

انتقادهای بینالمللی از اقدامات منطقهای ترکیه بعد از اقدام این کشور در شلیک به یک فروند جنگنده سوخو 24 روسیه در مرز با سوریه و همچنین اعزام نیرو به شمال عراق شدت گرفته است. 

در روزهای گذشته مقامات ایران، روسیه و عراق، مستنداتی درباره تجارت نفت ترکیه با گروه تروریستی داعش فاش کردهاند.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها