رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی_ایرانی استاد محمود فرشچیان:

دانشگاه استاد فرشچیان برای اولین‌بار با «نظام استاد_شاگردی» هنرجو می‌پذیرد/ نهضت امضا آثار هنری احیا می‌شود

یارزاده با بیان اینکه دانشگاه هنرهای اسلامی_ایرانی استاد محمود فرشچیان در رشته نگارگری با «نظام استاد_شاگردی» هنرجو می‌پذیرد، گفت: فرایند آموزشی استاد_شاگردی اساتیدی مثل فرشچیان تحویل جامعه داده‌ است که دغدغه اصلی آن کیفیت، محتوا و مهارت است.
کد خبر: ۶۱۵۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱ - 10September 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست هم‌اندیشی دانشگاه هنرهای اسلامی_ایرانی استاد محمود فرشچیان با موضوع «نظام استاد_شاگردی» در آموزش هنر کشور برگزار شد.

سجاد محمدیارزاده رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی_ایرانی استاد محمود فرشچیان در این نشست ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند تصویب «نظام استاد_شاگردی»، با بیان اینکه این نظام آموزشی امسال برای نخستین‌بار در دفترچه آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ درج شده است، اظهار داشت: این اتفاق یک نویدی بزرگ برای نگارگری به‌عنوان هنر اصیل ایرانی است.

او به تاریخچه «نظام استاد_شاگردی» در کشورمان پرداخت و با تاکید دانشگاه جندی‌شاپور در دوره ساسانیان با این سیستم آموزشی به تربیت افرادی زیادی پرداخته است، گفت: فرایند آموزشی استاد_شاگردی اساتیدی مثل فرشچیان تحویل جامعه داده‌ است که دغدغه اصلی آن کیفیت، محتوا و مهارت است.

یارزاده تصریح کرد: برای تکیه بر نظام آموزشی استاد_شاگردی تنها شیوه‌نامه کافی نبود بلکه نیازمند تدوین متون مبتنی بر حکمت و آداب معنوی در هنر اسلامی بودیم لذا استاد محمدعلی رجبی‌دوانی کتابی در این زمینه تدوین و تالیف کردند؛ این کتاب یک متن مرجع است که درس اخلاق در هنر را می‌آموزد.

رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی_ایرانی رسالت این دانشگاه را گردآوری نخبگان هنری دانست و افزود: براساس شیوه‌نامه صورت گرفته ۹ نخبه هنری را در دانشگاه هنرهای اسلامی_ایرانی جمع کردیم که مرتبه دانشیاری و استادی دارند؛ رسالت دانشگاه استاد فرشچیان، تربیت هنرمند متعهد به باورها، نظام و اصول اعتقادی است.

او با تاکید براینکه نوع نگاه به هنر و تربیت هنرمند باید تغییر کند و لازمه آن کشف استعداد هنری و استعدادیابی است، خاطرنشان کرد: امسال دانشگاه استاد فرشچیان در رشته نگارگری در چهار گرایش تذهیب، تشعیر، گل و مرغ و صورخیال هنرپژهانی را جذب خواهد کرد. شیوه آموزشی ما در واقع احیای گذشته نیست بلکه شیوه‌ای است که امروز پاسخ‌گوی نیاز هنر و هنرمند است و می‌تواند در حوزه هنر کارآفرین به جامعه تحویل دهد.

یارزاده احیای نهضت امضا را از دیگر اهداف این دانشگاه معرفی کرد و با تاکید براینکه نهضت امضا آثار هنری سرلوحه‌ی فعالیت‌های ما در این نظام آموزشی خواهد بود، ادامه داد: بحث حقوق آثار هنری و کارآفرینی و رونق اقتصادی در این فرایند دنبال خواهد شد. همچنین در بحث‌های مختلف مربوط به استعدادیابی، خلاقیت، متون‌های ادبی، که موجب می‌شود سبک زندگی از تقلید خارج شود و به اصالت برگردد، فعالیت جدی خواهیم کرد چراکه اگر ما ذات خودمان را خوب بشناسیم، حتماً به اصالت خواهیم رسید.

رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی_ایرانی در توضیحاتی با بیان اینکه در این شیوه نظام آموزشی پایه‌محور دنبال می‌شود، گفت: در طول هر پایه هنرپژوهان تحت نظر سه تا چهار استاد اصلی، بعد از استعدادیابی فرایند آموزشی را سپری می‌کنند و در پایان اساتید درباره او اعمال‌نظر خواهند کرد. ما در روند آموزش قائل به ساعت و زمان ثابت نیستیم و هرگاه هنرپژو توانست اجازه‌نامه را از اساتید کسب کند دوره خود را سپری کرده به مرحله بعد می‌رود.

او درباره شیوه جذب هنرجو در این نظام آموزشی گفت: اولین دوره جذب هنرپژو در این نظام آموزشی از طریق آزمون سراسری خواهد بود و البته گفت‌وگوهایی را درباره جذب دیگر رشته‌ها در بحث معماری و مرمت با دانشگاه تهران انجام داده‌ایم که در ادامه به رشته‌ها اضافه خواهد شد. ما در دانشگاه هنرهای اسلامی استاد فرشچیان امسال ۴۵ هنرپژو جذب خواهیم کرد.

یارزاده گفت: هنرمند متعهد ازنظر ما کسی است که به باورهای دینی و اعتقادی باورمند باشد؛ موضوعی که شخص استاد فرشچیان‌ بر آن تاکید می‌کنند. ایشان معتقدند هنرمندی که می‌خواهد پایدار باشد باید پایبند به باورهای دینی و هویت ملی و اعتقادی و دینی باشد و آن‌ها را در کارهایش داشته باشد تا به‌نوعی خودش را در این فرایند تثبیت کند و اکثر هنرمندانی که به باورها و هویت وطن نپرداخته‌اند، تاریخ مصرف داشته‌اند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار