در اختتامیه جایزه ادبی محتشم عنوان شد:

عاشورا بی‌بدیل‌ترین نماد هویتی و فرهنگی ایران است

معاون توسعه ومدیریت و منابع وزارت ارشاد گفت: عاشورا بی‌بدیل‌ترین نماد هویتی و فرهنگی در درون جامعه ایرانی است که طی قرون نه تنها از ظرفیت تاثیرگذاری آن کاسته نشده است.
کد خبر: ۶۱۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۴ - 08December 2015

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه ادب و هنر و محتشم عصر امروز در مرکز همایشهای برج میلاد تهران برگزار شد.

برزین ضرغامی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران در این مراسم اظهار داشت: اگرچه این جایزه هنوز در گام های نخست فعالیت خود به سر میبرد اما بسیار امیدواریم که با تلاش و اهتمام هنرمندان صاحب دغدغه نسبت به ادبیات عاشورایی بتواند در ادامه منشاء اتفاقات بسیاری شود.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد این جایزه بتواند در ادامه مسیر همانند شعر محتشم کاشانی همه جا نشین و قابل پسند عمومی شود و در کنار آن بستر و فرصتی برای نقد و تحلیل ساختار این جایزه نیز فراهم شود.

ضرغامی ادامه داد: امیدواریم از سال آینده فرصتی فراهم شود تا این جایزه در بازه زمانی بیشتری برگزار شود و بحثهای علمی بیشتری نیز پیرامون آن شکل بگیرد که این مساله نیازمند هم نشینی و همفکری بیشتر اهالی فرهنگ با مسئولان جشنواره است.

علیاصغر کاراندیش معاون توسعه ومدیریت و منابع وزارت ارشاد نیز که دیگر سخنران این مراسم بود در سخنانی تاکید کرد: واقعه عاشورا به عنوان یکی از زیربناهای تحول در هنر ایران زمین محسوب میشود و هنرهایی همچون تعزیه، اشعار آئینی و مذهبی، آواها و نواهای عاشورایی نقشی به سزا در شکل گیری هنر ایرانی داشتهاند.

وی ادامه داد: نمادها یکی از عوامل هویتبخش و انسجامدهنده ظرفیتهای فرهنگی و درونی یک جامعه انسانی است که با بهرهگیری از آن میتوان مسیر حرکت و تعالی جوامع را تعیین کرد.

کاراندیش افزود: بیشک عاشورا بیبدیلترین نماد هویتی و فرهنگی در درون جامعه ایرانی است که طی اعصار و قرون نه تنها از ظرفیت تاثیرگذاری آن کاسته نشده، بلکه شاهد رشد و اعتلای جایگاه آن در سیر تکوینی تحولات سیاسی_اجتماعی نیز بودهایم.

به گفته کاراندیش، عاشورا دربرگیرنده مجموعهای از نمادها و عوامل هویتی همچون شهادتطلبی، عدالتخواهی، ظلمستیزی، ایثار و از خودگذشتگی است که تفکر شیعی بر پایه این عوامل توانسته است علیرغم همه تنگاها و نیز گذران دورانهای خفقان، حیات طیبه خود را حفظ کرده و بر شعاع درخشان خویش بیافزاید.

معاون توسعه ومدیریت و منابع وزارت ارشاد در مورد نقش واقعه عاشورا بر روند تحولات سیاسی اجتماعی ایران گفت: بزرگترین رویداد یک سده اخیر ایران یعنی پیروزی انقلاب اسلامی و زوال نظام مطلقه پادشاهی، در رهگذر همین عوامل جامه تحقق به خود پوشیده است بر همین اساس شاهد نمود و ظهور روزافزون فرهنگ عاشورا در زوایای مختلف این بزرگترین انقلاب فرهنگی جهان معاصر هستیم.

کاراندیش با اشاره تاثیر هنر بر ترویج فرهنگ عاشورا ادامه داد: تاثیری که یک تابلو نقاشی، یک اثر موسیقیایی و یا یک فیلم سینمایی و نمایش و تعزیه می تواند در ترویج فرهنگ عاشورا داشته باشد شاید از صدها ساعت سخنرانی و جلسه بیشتر باشد.

وی افزود: در همین زمینه هنرمندان متعهد کشور در طول تاریخ، با احساس مسوولیت در قبال نهضت عاشورای حسینی به خلق آثاری فاخر در رشته های مختلف هنری دست زده اند تا با این کار هم دین خود را ادا کرده و هم گامی ماندگار و موثر در ترویج فرهنگ والای عاشورایی برداشته باشند که مطمئنا چنین هنرمندانی در تاریخ جاودان و زنده خواهند ماند.

وی با اشاره به آثار هنری محتشم کاشانی و ترکیببند معروف این شاعر «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» گفت: انتخاب نام محتشم برای یک رویداد فرهنگی هنری با مضمون عاشورا، انتخاب مناسبی است که باید به دست اندرکاران این جشنواره برای انتخاب این نام تبریک گفت. اعطای جایزه هنر و ادبیاتمحتشم میتواند نقطعه عطفی برای بروز و ظهور ظرفیتها و فعالیتهای ادبی هنری در حوزه عاشورا باشد.

کاراندیش تاکید کرد: جایزه هنر و ادبیات محتشم فرصتی است برای گرامیداشت و تکریم نمادها و عوامل هویت بخش که همواره در طی قرون در قالب اشعار، ظرایف و طبایع لطیف هنری جلوه و نمود داشتند و تلاش برای معرفی چهرهای رحمانی از تعالیم اسلام و آموزههای انسانساز است به همین دلیل جایزه محتشم باید با تاکید بر رویداد عظیم و هویت ساز عاشورا و تکریم از هنرمندان و شعرای آئینی این حوزه، نسبت به نشر و ترویج فرهنگ عاشورا و نیز بازتولید این فرهنگ حماسی و تاریخ ساز در جامعه اقدام کند.
منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار