رمز بیش‌فعالی اخیر کاخ سفید در عرصه سیاست خارجی

دولت بایدن، نگران از نتیجه انتخابات پیشِ رو، در صدد حل معما‌هایی بر آمده که خود در خلق و پیچیده‌سازی آن‌ها نقش ویژه داشته، تا شاید از این رهگذر فضای افکار عمومی داخلی را به سود دموکرات‌ها تغییر دهد.
کد خبر: ۶۱۵۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳ - 12September 2023

رمز بیش‌فعالی اخیر کاخ سفید در عرصه سیاست خارجیبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، تحلیل تحولات داخلی آمریکا گویای آن است که معادلات انتخاباتی در این کشور چندان به سود «جو بایدن» و دموکرات‌ها پیش نمی‌رود.

از سویی؛ نظرسنجی‌های درون‌حزبی جمهوری‌خواهان نشان می‌دهد که با وجود طرح پرونده‌های گوناگون علیه «دونالد ترامپ»، او همچنان بخت اول پیروزی در برابر «ران دی‌سانتیس» و دیگر نامزد‌های حزب رقیب بایدن محسوب می‌شود.

در مقابل، نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی نشان‌دهنده نارضایتی‌های جدی اقتصادی از رئیس جمهور و دولت فعلی آمریکا است، تا جایی که سران حزب دموکرات نسبت به از دست رفتن آراء بایدن نزد رأی‌دهندگان مستقل که مهم‌ترین نقش را در تعیین تکلیف انتخابات ایفا می‌کنند، نگران هستند.

در چنین شرایطی بایدن بیش از پیش به دنبال دستاوردسازی در عرصه سیاست خارجی است که به‌طور ویژه معطوف به چندین پرونده و ماجرای مهم از جمله جنگ اوکراین، عادی‌سازی رسمی روابط تل‌آویو و ریاض و رسیدن به توافق ولو به صورت نسبی با ایران بر سر مسئله هسته‌ای خواهد بود.

طی روز‌های اخیر گزارش‌های معناداری از سوی رسانه‌های غربی، آن هم به نقل از منابع نزدیک به کاخ سفید منتشر شده که از تشدید تحرکات پنهان و آشکار وزارت خارجه آمریکا برای مدیریت این سه پرونده‌ی تعیین‌کننده در معادلات انتخاباتی سال ۲۰۲۴ حکایت دارد.

در یکی از تازه‌ترین موارد، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید از «تفاهم‌های گسترده» میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی با هدف عادی‌سازی روابط طرفین سخن به میان آورده است.

او بدون توضیح بیشتر درباره «تفاهم‌های گسترده» و مسائلی که «روی میز است» افزوده است: هنوز چارچوبی وجود ندارد، شرایط برای امضای توافق فراهم نیست و کار زیادی باقی مانده است.

هم‌زمان خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شده که مقامات آمریکایی دست‌یابی به چنین توافقی را امکان‌پذیر می‌دانند.

از آن سو؛ بر اساس گزارش اکسیوس و رسانه‌های رژیم صهیونیستی، «برت مک گورک» یکی از مهره‌های کلیدی شورای امنیت ملی کاخ سفید، طی روز‌های اخیر در عربستان سعودی رایزنی‌هایی را با هدف تسریع روند عادی‌سازی روابط تل آویو-ریاض صورت داده بود.

خبرسازی‌های مستمر در مورد مدیریت تنش با ایران با محوریت موضوعاتی، چون کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌شده و... را نیز باید در راستای همین رویکرد ارزیابی کرد.

واقعیت امر این است که گرچه بسیاری از بحران‌های جاری در عرصه سیاست خارجی آمریکا، معلول سیاست‌گذاری‌های خطرناک و سیستماتیک مقامات کاخ سفید در سطح بین‌المللی و از جمله منطقه غرب آسیاست و افکار عمومی داخل آمریکا بدین امر واقف هستند، اما کاخ سفید می‌کوشد این فرآیند‌ها را در راستای تامین منافع ملی برای مردم خود فاکتور کند.

به بیان دیگر؛ دولت بایدن، نگران از نتیجه انتخابات پیشِ رو، در صدد حل معما‌هایی بر آمده که خود در خلق و پیچیده‌سازی آن‌ها نقش ویژه داشته، تا شاید از این رهگذر فضای افکار عمومی داخلی را به سود دموکرات‌ها تغییر دهد.

این در حالی است که تبدیل جنگ اوکراین به یک گره کور راهبردی و میدانی و فراتر از آن، کارشکنی آشکار کاخ سفید در بازگشت واقعی به برجام و رفع تحریم‌های ضد ایرانی، نشان می‌دهد که بر خلاف آنچه بایدن و تیم سیاست خارجی‌اش یعنی سالیوان و بلینکن مدعی هستند، آن‌ها تخصص چندانی در عرصه سیاست خارجی و استفاده از تاکتیک‌های مناسب در این عرصه ندارند!

با در نظر گرفتن فرامتن و بستری به نام انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ و شرایط پیچیده جاری در مقابل بایدن کاملا واضح است که بخش مهمی از تحرکات جاری در عرصه سیاست خارجی آمریکا، ریشه در اضطرار و شرایط ویژه‌ای دارد که کاخ سفید با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.

بر این اساس؛ باید به این نکته توجه داشت که گرچه دولت بایدن می‌خواهد خود را بازیگری هوشمند و مسلط بر صحنه که در حال مدیریت این پرونده‌ها است نشان دهد، اما حتی بسیاری از نزدیکان فکری دموکرات‌ها هم امروز به این جمع‌بندی رسیده‌اند، که حقیقت چیز دیگری است و افسار کار از دست دولت ناتوان و بی‌اراده بایدن خارج شده است.

منبع: نورنیوز

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها