روسیه اقدام ترکیه در اخراج یک گروه فیلمبرداری شبکه تلویزیونی روسی را محکوم کرد

در شرایطی که روابط روسیه و ترکیه از دو هفته پیش در پی سرنگونی بمب افکن روسی توسط جنگنده ترکیه تیره شده است، یک گروه فیلمبرداری شبکه تلویزیونی سراسری روسیه از ترکیه اخراج شد و مسکو این اقدام آنکارا را محکوم کرد.
کد خبر: ۶۱۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۸ - 08December 2015

روسیه اقدام ترکیه در اخراج یک گروه فیلمبرداری شبکه تلویزیونی روسی را محکوم کرد

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، وزارت امور خارجه روسیه روزسه شنبه با انتشار بیانیه ای با اشاره به اخراج اعضای گروه فیلمبرداری شبکه تلویزیونی«روسیه یک» که در منطقه حتای در مرز ترکیه با سوریه دستگیر و از این کشور اخراج شد، اعلام کرد : افراد ناشناس در لباس شخصی اعضای این گروه تلویزیونی روسی را بدون هر گونه توضیحی و نشان دادن مدارک هویت دستگیر کردند.


«این افراد اعضای گروه خبری روسیه را به مرکز پلیس جلب و تصمیم برای اخراج این گروه از کشور به دلیل آنچه که نقض اصول فعالیت خبرنگاری در ترکیه نامیده شده را اعلام کردند.»


وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: مقام های ترکیه از ارایه توضیح در باره این واقعه به نمایندگان سفارت روسیه در آنکارا که با گروه فیلمبرداری تماس گرفته بودند، خودداری کردند.


درادامه بیانیه آمده است: این اقدام غیرقانونی دولت ترکیه را به شدت محکوم می کنیم و چنین رفتاری را نسبت به خبرنگاران غیرقابل قبول می دانیم.


این بیانیه می افزاید: در شرایط کنونی این سوال مطرح است که خبرنگاران روس چه اصولی را نقض کرده اند. به نظر می رسد مقام های ترکیه از افشاگری گروه فیلمبرداری روسی درمورد اقدامات غیرقانونی در مرز ترکیه و سوریه که برای آنکارا ناخوشایند است به هراس افتاده اند.


وزارت خارجه روسیه گفته است: این مورد به خوبی نشانگر نقض حقوق خبرنگاران محلی و خارجی در ترکیه از سوی دولت این کشور است. سازمان های بین المللی ازجمله سازمان امنیت و همکاری اروپا بارها به این مساله اشاره و توجه جامعه جهانی را به آن جلب کرده اند.


روابط روسیه و ترکیه از دوهفته پیش به دنبال سرنگونی یک فروند بمب افکن سوخو-24 توسط جنگنده اف-16 ترکیه تیره شده است.


روسیه به دنبال این اقدام ترکیه و خودداری آنکارا از عذرخواهی، مجموعه ای از تحریم ها را در مورد این کشور اعمال کرده و دو اجلاس سران را نیز لغو کرد.


روسیه در این رابطه ترکیه را به خرید غیرقانونی نفت ارزان قیمت از داعش متهم کرده است و شبکه های سراسری روسی چندین فیلم و رپرتاژ خبری از انتقال نفت این گروه تروریستی به ترکیه توسط تانکرهای نفتکش و نیز حملات هوایی هواپیماهای روسی به کاروان این کامیون ها پخش کرده اند.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار