در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

کارشناس مسائل سیاسی: پیشگیری از بحران مهمتر از مدیریت بحران/ استفاده از ظرفیت‌های قومی و مذهبی مانع جولان دشمن می‌شود

کنعانی‌مقدم با اشاره به دیدار جمعی از مردم سیستان و پلوچستان با رهبر انقلاب اسلامی گفت: تمام ارکان نظام وظیفه دارند پیشگیری از وقوع بحران را در اولویت قرار دهند، چون هزینه پیشگیری از درمان کمتر است.
کد خبر: ۶۱۶۱۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۳ - 14September 2023

کارشناس مسائل سیاسی: پیشگیری از بحران مهمتر از مدیریت بحران است/ استفاده از ظرفیت‌های قومی و مذهبی مانع جولان دشمن می‌شودبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مردم سیستان و بلوچستان فرمودند: «معلومات اطلاعاتی ما نشان می‌دهد دولت آمریکا مجموعه‌ای برای بحران‌سازی در کشور‌ها از جمله ایران ایجاد کرده که مأموریت آن یافتن و تحریک نقاطی است که به نظر آن‌ها می‌تواند باعث بحران شود. از نظر آنها، تفاوت‌ها و اختلاف‌های قومی و مذهبی و مسئله جنسیت و زن جزو نقاط بحران‌ساز در ایران است که می‌خواهند با تحریک آن‌ها به کشور عزیز ما ضربه وارد کنند، اما شتر در خواب بیند پنبه دانه!»

«حسین کنعانی‌مقدم»، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس با تأکید بر ضرورت شناسایی نقاط بحران‌ساز و مسئولیت دولت در این باره اظهار داشت: یکی از مسئولیت‌های بسیار مهم دولت در این رابطه آن است که زمینه‌‎هایی که امکان دارد ایجاد بحران کند را شناسایی و مانع ظهور و بروز آن‌ها شود یعنی نباید اجازه داد ابتدا بحرانی به وجود آید و سپس برای مدیریت آن چاره‌اندیشی شود.

وی افزود: آمریکا از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون به دنبال بحران‌آفرینی در کشور بوده، ولی باید مسئولان مراقب باشند در دام این بحران‌های ساختگی نیفتند و برای مدیریت بحران از پیش برنامه و تلاش کنند، گفت: متأسفانه در میان مسئولان ما این به یک هنر تبدیل شده که ابتدا اجازه می‌دهند بحران ایجاد شود و بعد به فکر مدیریت بحران می‌افتند. به این خاطر باید خیلی مراقب بحران‌هایی بود که سهواً توسط مسئولان ایجاد می‌شوند و دشمن از آن‌ها سوءاستفاده می‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: حفاظت از منافع ملی و امنیت ملی همواره از اولویت‌های مهمی هستند که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند و مناطق مرزی کشور نقش مهمی در تأمین امنیت ملی دارند، ولی به خاطر محرومیت‌هایی که بر این مناطق حاکم است امکان دارد به مکانی برای نفوذ و تجهیز دشمنان و گروهک‌های تروریستی تبدیل شوند.

کنعانی‌مقدم با بیان اینکه مدیریت بحران از وظایف ذاتی دولت محسوب می‌شود، ولی هنر دولت آن است که عزم خود را جزم کند تا مانع از ایجاد بحران شود و در این رابطه خاطرنشان کرد: ایجاد بحران‌های قومیتی، اقتصادی و نفوذ گروه‌های تروریستی و بیگانه و گروه‌هایی که به دنبال براندازی هستند در دستورکار دشمنان جمهوری اسلامی ایران قرار داشته و همچنان دارد که باید ضمن شناسایی این بحران‌ها و مقابله با آنها، از قبل ابزار‌های پیشگیری از بحران را به درستی به کار ببندیم.

وی بیان کرد: شورای عالی امنیت ملی و ارکانی که در اختیار دارد و دیگر دستگاه‌های امنیتی و نظامی وظیفه دارند در موقع بحران مانع از توسعه بحران شوند و بعد هم از بحران جلوگیری کنند. خداوند در آیه ۲۵ سوره مبارکه الأنفال می‌فرمایند: «وَاتَّقوا فِتنَةً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَموا مِنکُم خاصَّةً ۖ وَاعلَموا أَنَّ اللَّهَ شَدیدُ العِقابِ» یعنی بترسید از فتنه‌ای که اگر برسد حتی بندگان خاص را هم در بر می‌گیرد. در اصل فتنه فضای غبارآلود سیاسی را ایجاد می‌کند و اگر حواسمان نباشد امکان دارد به بیراهه برویم. پس تمام ارکان نظام وظیفه دارند پیشگیری از وقوع بحران را در اولویت قرار دهند، چون هزینه پیشگیری از درمان کمتر است.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مسئولان باید از اقدامات نسنجیده‌ای که می‌تواند زمینه‌ساز بحران باشد پرهیز کنند، گفت: یکی از اقدامات پیشگیری‌کننده در وقوع بحران این است مسئولان استانی از بومیان خود استان که به مشکلات و ظرفیت‌ها و خلأ‌های استانی اشراف دارند انتخاب شوند. البته این تنها عامل کافی نیست، چون ممکن است فرد بومی که انتخاب می‌شود گرایشات قومی و قبیله‌ای داشته باشد، ولی اگر همه جهات را در نظر بگیریم، این اقدام هم می‌تواند مؤثر باشد.

کنعانی‌مقدم در پایان تنوع قومیتی و مذهبی در کشور را یک مزیت و ظرفیت برای نظام حکمرانی عنوان کرد و گفت: ما باید کاری کنیم همه کسانی که در ایران حضور دارند خودشان را شریک در منفعت و ضرر دولت‌ها و نظام حکمرانی بدانند یعنی اگر حکومت نفع ببرد مردم هم نفع می‌برند و اگر حکومت ضرر کند همه متحمل ضرر خواهند شد و لذا در این صورت برای نفع و سود کشور مشارکت حداکثری خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: باید همه قومیت‌ها و مذاهب حس کنند در یک کشتی نشسته‌اند و حکومت می‌تواند با استفاده حداکثری و برابر از ظرفیت‌های قومی و مذهبی این حس را در کشور به وجود آورد و از همه مهمتر اینکه نقاط بحران‌خیز را می‌تواند به نقاط فرصت‌ساز تبدیل کند و مانع جولان دشمنان در این نقاط شود. به نظر من مسئولان باید تلاش کنند نارضایتی‌ها را در مناطق محروم به ویژه سیستان‌وبلوچستان کاهش دهند و از این طریق بخش قابل توجهی از بحران‌ها خنثی خواهند شد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار