واشنگتن: امیدواریم ۵ زندانی در ایران طی روز‌های آتی به آمریکا برگردند

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا ابراز امیدواری کرد که «زندانیان آمریکایی بازداشت شده در ایران» طی روز‌های آتی به ایالات متحده بازگردند.
کد خبر: ۶۱۶۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ - 16September 2023

امیدواریم ۵ زندانی در ایران طی روز‌های آتی به آمریکا برگردندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس‌، «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با شبکه «صدای آمریکا» ابراز امیدواری کرد که با تکمیل انتقال دارایی‌های مسدود شده ایران از بانک‌های کره جنوبی به قطر، پنج تبعه آمریکایی که در ایران در بازداشت هستند، «ظرف روز‌های آتی» به ایالات متحده بازگردند.

اظهارات کربی در حالی مطرح شده است که رسانه آمریکایی «بلومبرگ» به نقل از افراد مطلع روز پنجشنبه ۲۳ شهریور مدعی شده قرار است تبادل زندانی بین ایران و ایالات متحده تا دوشنبه انجام شود.

علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران  ۱۹ مرداد در پی انتشار اخباری مبنی بر آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران اعلام کرد: فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که چند سال است به طور غیرقانونی توسط آمریکا توقیف شده، آغاز شد. ایران تضمین لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود را دریافت کرده‌است. آزادی چند ایرانی که به‌طور غیرقانونی در آمریکا بازداشت شده بودند در این چارچوب است.

در بیانیه باقری کنی آمده است: «علاوه بر آزادسازی منابع مالی که به صورت غیرقانونی توقیف شده بود، حمایت از حقوق ایرانیان در سرتاسر جهان جزو وظایف ذاتی وزارت امور خارجه است. در این چارچوب، آزادی تعدادی از زندانیان بی‌گناه ایرانی که طی سال‌های گذشته به طور غیرقانونی و با اتهام واهی د‌ور زدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا، در این کشور دستگیر و زندانی شده‌اند، به طور جدید توسط دستگاه دیپلماسی پیگیری شده است. در این راستا، آزادی تعدادی از زندانیانی که به طور غیرقانونی توسط آمریکا بازداشت شده‌اند، بزودی محقق خواهد شد.

پیش‌تر روزنامه نیویورک‌تایمز پیش از این گزارش داد که پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی ایرانیانی که به دلیل نقض تحریم‌ها مجرم شناخته شده‌اند، از زندان آزاد خواهند شد. این روزنامه همچنین مدعی شد حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران نیز آزاد خواهند شد.

کربی از وضع تحریم‌های اخیر واشنگتن علیه جمهوری اسلامی به بهانه نقض حقوق بشر گفت: «ببینید، ما همین هفته، تحریم‌های بیشتری را (علیه ایران) وضع کردیم. ما تحریم‌های بسیار بسیار زیادی را علیه رهبران ایران به خصوص آن‌هایی که در مرگ وی (مهسا امینی) و آزار وی و خشونت علیه معترضان مشارکت داشتند، وضع کردیم».

این مقام آمریکایی بدون اشاره به این‌که تحریم‌های یکجانبه آمریکا و متحدان این کشور علیه ایران تا چه اندازه رنج مردم ایران را تشدید می‌کند، با ژست حمایت از مردم ایران ادامه داد: «ما از مردم ایران دفاع می‌کنیم و از حق اعتراض مسالمت‌آمیز آن‌ها و حق صحبت کردن برای خود و برای خواسته‌هایشان و آن‌چه می‌خواهند از دولت در تهران ببینند، دفاع می‌کنیم. ما با آن‌ها دشمن نیستیم، در حقیقت ما محکم پشت سر آن‌ها ایستاده‌ایم».

عضو ارشد کاخ سفید سپس در ادامه به وضعیت بازداشت‌شدگان آمریکایی در ایران اشاره کرد و گفت: «ما از طریق دفتر حافظ منافع سوئیس، توانسته‌ایم با تمامی آمریکایی‌هایی که در بازداشت خانگی هستند، ارتباط برقرار کنیم. با توجه به آن‌چه که می‌توانیم بگوییم، به نظر می‌رسد که آن‌ها در سلامت کامل هستند. به وضوح می‌خواهیم که اطمینان حاصل کنیم که آن‌ها هنگام خروج از کشور به مراقبت‌های پزشکی دسترسی داشته باشند».

کربی در خصوص زمان بازگشت این افراد به ایالات متحده گفت: «من در این‌جا آزادی صحبت در مورد زمانبندی را ندارم. گام مهم بعدی در این فرایند، انتقال سرمایه‌ها (ایران) از کره جنوبی به قطر است و هم‌اکنون گام بعدی این است که ببینیم می‌توانیم آن‌ها را به خانه بازگردانیم یا خیر. امیدواریم که چنین چیزی در روز‌های آتی رخ دهد، اما هیچ اطلاعات به روز خاصی ندارم».

این مقام آمریکایی همچنین بار دیگر اظهارات مقام‌های این کشور را مبنی بر آن‌که برجام برای واشنگتن اولویت ندارد، تکرار کرد و گفت: «بار دیگر می‌گویم که ما در حال حاضر بر روی بازگشت به برجام متمرکز نیستیم و چنین چیزی در حال حاضر در دستور کار ما قرار ندارد و هر آن‌چه می‌توانیم برای بازگرداندن اتباع آمریکایی خود به خانه انجام می‌دهیم و همچنان ایران را برای رفتار ثبات‌زدایش پاسخگو نگه می‌داریم».

کربی در ارتباط با تحرکات اخیر نیرو‌های دریایی واشنگتن در خلیج‌فارس گفت: «در این خصوص شما را به پنتاگون ارجاع می‌دهم. می‌دانم که حضور نظامی ما در و اطراف خلیج (فارس) برای پاسخگویی و تلاش برای مهار حملات (ایران) به کشتیرانی پررنگ شده است. این یکی دیگر از رفتار‌های ثبات‌زدای ایران است که همچنان انجام می‌دهد و ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که توانمندی و منابع مهار هرچه بیشتر این اقدامات را داریم».

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار