جلیلی در مجمع مجالس آسیایی در کامبوج مطرح کرد؛

تأکید بر توقف سریع هرگونه عملیات نظامی علیه یمن

رئیس هیأت پارلمانی ایران در هشتمین مجمع مجالس آسیایی بر ضرورت توقف سریع هرگونه عملیات نظامی علیه یمن و ارسال فوری کمک‌های انسان‌دوستانه تاکید کرد.
کد خبر: ۶۱۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۴ - 09December 2015

تأکید بر توقف سریع هرگونه عملیات نظامی علیه یمن

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، اسماعیل جلیلی رئیس هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در هشتمین مجمع مجالس آسیایی در نشست افتتاحیه سخنانی ایراد کرد.

متن سخنرانی جلیلی در این نشست به این شرح است:

ریاست محترم

رؤسا و هیأتهای محترم مجالس

قائممقام محترم دبیرکل

ابتدا مایلم سلام ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی ایران را به مجمع مجالس و هیأتهای پارلمانی آسیایی شرکت کننده در هشتمین نشست آن اعلام نمایم. همچنین از برگزاری موفق این اجلاس توسط مجلس کشور پادشاهی کامبوج و میهماننوازی شایسته در پنوم پن تقدیر و تشکر مینمایم. به کلیه اعضای مجمع و شرکتکنندگان محترم در این اجلاس فعالیت ثمربخش اتحادیه را که مرهون تلاش و پیگیری مجالس کشورهای عضو بوده و منشا خیر و برکت برای مجالس قاره کهن آسیایی بوده تبریک و تهنیت گفته و موفقیت هر چه بیشتر این نهاد را آرزو نمایم.

همکاران محترم:

عنوان در نظر گرفته شده برای این اجلاس با عنایت به تحولات جهانی و گسترش خشونت و تروریسم به اقصی نقاط جهان حائز اهمیت میباشد. ترویج صلح و آشتی از ملزومات جهان امروز است و ما مجالس کشورهای آسیایی با درک صحیح نیازمندیهای جامعه جهانی و تمرکز بر این موضوع نهایت تلاش خود را انجام دهیم.

همکاران گرامی

خانمها و آقایان

جامعه جهانی نیازمند تعامل، همزیستی مسالمتآمیز ملل و اقوام گوناگون در سایه اعتدال بوده و برقراری صلح نیز مستلزم مقابله با خشونت و نفی فرهنگ افراطیگری است. اکنون برای آنان که با اشتباه محاسباتی برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت سیاسی و نادرست اقدام به ایجاد، حمایت و تجهیز گروههای تروریستی نمودهاند، پدیده غیرقابل کنترل تروریسم نه تنها قادر نیست اهداف نامشروع این قدرتها را تامین نماید بلکه هم اینک خود نیز در معرض تهدید گروههای دستپرورده خویش قرار گرفتهاند. زیرا تحلیل نادرست مسائل باعث شده که تروریسم در منطقه سازماندهی شده و رشد کند و چنانچه خطر تروریسم به درستی و به هنگام مورد توجه قرار گرفته بود و به تقویت مالی و نظامی گروههای تروریستی اقدام نمیشد امروز مردم بیگناه کشته نمیشدند و میراث فرهنگی ملموس و غیرملموس در قاره تمدنساز آسیا توسط این گروههای افراطی نابود نمیشد؛ به کشورهای عراق، سوریه، و افغانستان و برخی کشورهای خاورمیانه نگاه کنید.

رژیم صهیونیستی در بیش از شش دهه گذشته و در سایه سکوت و فقدان اقدام موثر از سوی مجامع بینالمللی، ضمن استمرار اقدامات تجاوزکارانه، ضدانسانی و غیرقانونی خود فهرستی طولانی از اقدامات ناقض حقوق بینالملل و حقوق بشر را در برابر ملت فلسطین مرتکب شده است. به منظور پایان بخشیدن به جنایات رژیم صهیونیستی، نهادهای بینالمللی به ویژه پارلمانهای کشورهای جهان، وظیفهای خطیر بر عهده داشته و انتظار میرود اقدامات مؤثرتری را در کاهش مصائب و مشکلات مردم فلسطین و به ویژه پایان دان به رنجها و آلام مردم ستمدیده غزه ایفا نمایند.

همکاران گرامی

خانمها و آقایان

به عنوان نمایندگان مردم و پارلمانهای آسیای نمیتوانیم در برابر درد و رنج مردم در این قاره بیتفاوت باشیم. اوضاع در یمن که تاکنون باعث بروز فجایع انسانی و انهدام زیرساختهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن کشور و سبب رشد و قدرت گیری گروههای تروریستی شده است ما را از اهداف صلح و آشتی دور میکند. ما بر اساس مواضع اصولی خود ضمن محکومیت حمله نظامی به یمن، بر ضرورت توقف سریع هر گونه عملیات نظامی علیه این کشور و ارسال فوری کمکهای انسان دوستانه شامل کمکهای دارویی و غذایی جهت کاهش آلام مردم بیدفاع یمن تاکید داریم. آسیا نیاز جدی به صلح و ثبات فراگیر دارد.

در خاتمه امیدوارم APA با توجه به مرکزیت پارلمانهای کشورهای آسیایی مقدمات تحولی جدی و تاثیرگذار در مناسبات قاره کهن با تاکید بر اصول انسانی و همزیستی مسالمتآمیز را فراهم نماید.

بدیهی است جامعه جهانی، نیازمند تعامل در سایه اعتدال بوده و برقراری صلح و سعادت همه ملتها در گرو مقابله با خشونت و نفی فرهنگ افراطیگری است. گامهای استوار مجمع پارلمانهای آسیایی در نزدیکتر شدن کشورهای قاره کهن برای بهرهگیری از ظرفیتهای آنها و تعالی این قاره آغاز گردیده است. حمایت و پشتیبانی همه جانبه شما نمایندگان مجالس کشورهای آسیایی نویدبخش ایجاد پارلمان آسیایی در آینده نزدیک خواهد بود.
منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار