یادداشت/ به‌مناسبت روز شعر و ادب فارسی

صیانت از زبان فارسی مقدمه اقتدار فرهنگی

اقتدار فرهنگی در هر کشور جز با صیانت و گسترش زبان همان کشور ممکن نیست. ایران اسلامی نیز برای رسیدن به اوج و شکوفایی فرهنگ خود ناگزیر است که برای حفظ و اشاعه زبان فارسی قدم‌های بزرگی بردارد.
کد خبر: ۶۱۶۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۰ - 18September 2023

صیانت از زبان فارسی مقدمه اقتدار فرهنگیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس _ رسول حسنی؛ آفند فرهنگی راهبردی است که بواسطه آن می‌توان زمینه‌های اقتدار فرهنگی را ایجاد و برای رسیدن به هدفی که انتظارش را داریم، حرکت کنیم. این آفند فرهنگی بدون توجه به زبان فارسی عملا ناکارآمد و ابتر خواهد بود و حتی باید مدعی شد که فرهنگ بدون زبان و ادبیات هویتی عمیق نخواهد داشت. 

بخشی عظیم از میراث معنوی جهان منبعث از ادبیاتی است که ریشه در باورها و اعتقادات مردم جهان دارد. در گذشته تاریخی ایران افسانه‌ها و اسطوره‌های فراوانی رفته رفته شکل گرفتند که می‌تواند مانند آینه بازنمای گذشته ما باشد. اگر هنوز انقطاعی میان ما و نیکان دور ما حاصل نشده است بواسطه حفظ زبانی است که آن اسطوره‌ها را پدید آورده است.

زبان فارسی به دلیل غنای ذاتی آن و همچنین به دلیل حمیت و دوراندیشی بزرگان ایرانی در برابر حمله‌های دشمنان تاب آورد و اصالت خود را حفظ کرد. در امروزی که ایران اسلامی در مسیر تعالی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی گام برمی‌دارد بیش از پیش باید از زبان فارسی که زبان انقلاب اسلامی و به قول شهید ابومهدی المهندس زبان جبهه مقاومت است صیانت شود و با تولید محتوا سعی در اشاعه آن داشته باشد.

توجه جدی به زبان فارسی در تولید رمان، شعر، فیلم، تئاتر و بخصوص خط، می‌‌تواند بستری برای انتقال ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ایجاد کند. حرکت در این مسیر و تربیت نسلی پرانگیزه و مسلط به ظرافت‌های زبان فارسی باید از مدارس آغاز شود. هرچند در نظام آموزش و پرورش در همه سطوح از زبان فارسی استفاده می‌‌شود اما باید بدانیم مدارس ما تنها زبان گفتار را می‌آموزند و نه زبان اندیشیدن را.

جوانی که از دبیرستان فارغ‌التحصیل می‌شوند و علی‌الظاهر به زبان فارسی می‌خوانند و می‌نویسند اما با شاهنامه و گلستان و ده‌ها اثر گران‌سنگ ادبیات فارسی بیگانه هستند عملا زبان فارسی را نیاموخته‌اند. به همین دلیل به ندرت با رمان و نمايشنامه قابل توجهی در این روزگار برمی‌خوریم.

مختصر آنکه رسیدن به قله نوین تمدن جهانی بدون اتکا به زبان فارسی و داشته‌های ادبیات ممکن نخواهد بود. اقتدار فرهنگی در هر کشور جز با صیانت و گسترش زبان همان کشور ممکن نیست. ایران اسلامی نیز برای رسیدن به اوج و شکوفایی فرهنگ خود ناگزیر است که برای حفظ و اشاعه زبان فارسی قدم‌های بزرگی بردارد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار