چرا روند عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی متوقف شد؟

تحلیل‌گر صهیونیست علت اصلی تصمیم ریاض برای توقف مذاکرات غیر مستقیم سازش با تل‌آویو از طریق آمریکا را افشا کرد.
کد خبر: ۶۱۶۹۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۳ - 18September 2023

دلایل تعلیق مذاکرات سازش توسط عربستان به روایت تحلیل‌گر صهیونیستبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «یونی بن مناخیم» روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر صهیونیست در گفت‌وگو با یک رسانه عبری زبان، فاش کرد، ریاض در گفت‌وگو‌های خود سه درخواست را به‌عنوان پیش شرط سازش با اسرائیل مطرح کرده است که اسرائیل به دلایل خاص به خود با آن مخالفت کرده است.

پایگاه عبری زبان (تی او وی) به نقل از بن مناخیم افزود: در موضوع سازش با عربستان، اسرائیل به دنبال توافق است، اما این سازش نباید با هر قیمتی انجام شود، برخی از بند‌های مطرح شده توسط طرف سعودی برای اسرائیل بسیار خطرناک است.

به زعم این تحلیل‌گر صهیونیست، عربستان سه شرط اصلی در مذاکرات خود پیش روی ایالات متحده قرار داده است، که عبارتند از: دستیابی به دانش هسته‌ای برای فعالیت‌های غیر نظامی، دریافت تسلیحات پیشرفته از ایالات متحده و امضای توافقنامه همکاری دفاعی با آمریکا و سوم ایجاد یک ساختار نظامی فلسطینی برای دولت فلسطینی که پایتخت آن قدس شرقی باشد.

بن مناخیم تاکید کرد: اسرائیل هرگز از چارچوب‌های هسته‌ای خود چشم‌پوشی نمی‌کند، این یک مسئله حیاتی برای اسرائیل است، چون در غیر این صورت خاورمیانه وارد مسابقه تسلیحات هسته‌ای خواهد شد، در رابطه با امتیاز دادن به فلسطینیان هم اسرائیل مصرانه تاکید می‌کند که تسلیم نخواهد شد.

به اعتقاد بن مناخیم در صورت عدم امضای توافق سازش با عربستان فاجعه‌ای رخ نخواهد داد، به هر شکل این مسئله تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به تعویق افتاده است شاید محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نمی‌خواهد تا به بایدن هدیه‌ای بدهد و به دنبال آن است که این کار را با رئیس جمهور دیگری به سامان برساند.

انتهای پیام/411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار