مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان جنوبی خبر داد؛

اجرای بیش از ۵۷۷ عنوان برنامه با شعار «ما متحدیم» در خراسان جنوبی

سرهنگ «فلاحی» از اجرای ۳۰۷ عنوان برنامه توسط دستگاه‌های دولتی و ۲۷۰ برنامه در رده‌های مقاومت بسیج پایگاه‌ها و حوزه‌ها خبر داد و گفت: در دوران دفاع مقدس کمبودها بسیار بود اما همین کمبود تجهیزات سبب شده بود تا خلاقیت در رزمندگان ما زنده شود.
کد خبر: ۶۱۷۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴ - 18September 2023

اجرای بیش از ۵۷۷ عنوان برنامه با «ما متحدیم» در استان/ دشمن از روحیه  شهادت‌طلبی و مقاومت مردم هراس داردبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از بیرجند، سرهنگ پاسدار «غلامرضا  فلاحی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی امروز (دوشنبه) در نشست خبری به مناسبت هفته دفاع مقدس، ضمن گرامیداشت چهل و سومین سالگرد هفته دفاع مقدس، اظهار داشت: عزت و سربلندی نظام، روحیه مقاومت و ایثارگری مردم مرهون و مدیون دفاع مقدس و خون‌های پاکی است که برای آبیاری این نهال ریخته شده است.

وی با بیان اینکه هشت سال دفاع گنجینه عظیمی است ک می‌توانیم از آن استفاده و آن را استخراج و روی آن سرمایه‌گذاری کنیم، بیان داشت: وظیفه داریم این فرهنگ دفاع مقدس و جهاد و مقاومت را گرامی و به درستی نشر دهیم و روحیه جهاد، شهادت و خدمت را به نسل کنونی و نسل‌های آینده در قالب آثار مکتوب و ماندگار ترویج دهیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه دشمن از روحیه ایثارگری، شهادت‌طلبی و مقاومت مردم هراس دارد، عنوان کرد: دشمن از فرهنگ و روحیه ملت سرافراز ما که نشأت گرفته از ایستادگی و مقاومت در مقابل دشمنی‌های نظام است می‌هراسد لذا باید این روحیه را تقویت کنیم.

لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دفاع مقدس

سرهنگ فلاحی بر لزوم تقویت و بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در راستای پیشبرد نظام در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و غیره تأکید کرد و افزود: گرامیداشت مناسبت‌های مختلف به ما گوشزد می‌کند که دست از آرمان‌ها و سیره و خون شهدا نباید برداریم و روحیه مقاومت، صبر و تلاش را در عرصه‌های مختلف تقویت کنیم.

وی با اشاره به اینکه هفته دفاع مقدس از ۳۱ شهریورماه با شعار «ما متحدیم» آغاز می‌شود، تبیین کرد: روزهای هفته دفاع مقدس از سی و یکم شهریور تا هفتم مهرماه به ترتیب به عنوان «پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت، معنویت»، «ولایتمداری، جوانان، علم و دانش‌پژوهی»، «زنان، خانواده و سلامت»، «شهیدان، جانبازان، آزادگان، صلابت و فخرآفرینی»، «دفاع همه‌جانبه، پشتیبانی مردمی و اصناف، سربازان»، «وحدت ملی، بصیرت، دشمن‌شناسی و استکبارستیزی»، «نیروهای مسلح، بسیجیان، جهادگران، روحانیت، عشایر، روستاییان و پیش‌مرگان کرد مسلمان» و «فرماندهان، عزت‌مداران و حماسه آفرینان» نامگذاری شده است.

اجرای بیش از ۵۷۷ عنوان برنامه در استان

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی در ادامه از اجرای ۳۰۷ عنوان برنامه توسط دستگاه‌های دولتی و ۲۷۰ برنامه در رده‌های مقاومت بسیج پایگاه‌ها و حوزه‌ها خبر داد و افزود: ویژه برنامه سراسری «جهاد و مقاومت از دیروز تا امروز» با سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی همزمان با ۲۹ شهریورماه در تهران با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار و این ‌مراسم به‌صورت تصویری همزمان در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها، پادگان‌ها، مراکز بسیج، دانشگاه‌های نیروهای مسلح و غیره برگزار می‌شود.

سرهنگ مطرح کرد: طبق برنامه پیش‌بینی شده در هفته دفاع مقدس امسال یک میلیون نفر از زنان و همسران پیشکسوتان دفاع مقدس و شهدا و جانبازان در سراسر کشور تجلیل می‌شوند که در مرکز استان خراسان جنوبی از 43 همسر رزمنده و در سایر شهرستان‌ها نیز به همین میزان مورد تجلیل خواهند گرفت و تجلیل از مابقی همسران رزمندگان، ایثارگران، جانبازان و شهدا در طول سال انجام خواهد شد.

وی به برگزاری رژه نیروهای مسلح در ۳۱ شهریور اشاره کرد و گفت: رژه نیروهای مسلح در مرکز استان به میزبانی سپاه انصارالرضا(ع) در بلوار پیامبر اعظم(ص) و در سایر شهرستان‌های نیز این مراسم به صورت همزمان اجرا خواهد شد.

بازسازی عملیات «والفجر ۹»

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی از افتتاح نمایشگاه دستاوردهای دفاع مقدس توسط دستگاه‌های مختلف خبر داد و گفت: بازسازی عملیات «والفجر ۹»، رونمایی از 27 عنوان کتاب تولیدی دفاع مقدس، رونمایی از 10 اثر کوتاه خاطره‌گویی رزمندگان، رونمایی از 4 عنوان متون نمایشی دفاع مقدس، برگزاری مسابقات ورزشی تحت عنوان «جام دفاع مقدس»، برگزاری مسابقات نقاشی و کتابخوانی، شب شعر و خاطره‌گویی دفاع مقدس، غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدا و شهدای گمنام بخشی از برنامه‌های پیش‌بینی شده طی هفته دفاع مقدس در استان است.

سرهنگ فلاحی با تأکید بر اینکه در دوران دفاع مقدس ولایت‌مداری در بین مردم موج می‌زد و جوانان پایه اصلی دفاع مقدس بودند، بیان داشت: در دوران دفاع مقدس کمبودها بسیار بود اما همین کمبود تجهیزات سبب شده بود تا خلاقیت در رزمندگان ما زنده شود و در واقع رزمندگان با ابتکار عمل و اقدامات خلاقانه و مهندسی معکوس، کمبود تجهیزات را جبران می‌کردند.

وی اضافه کرد: ایران در آن زمان حتی در زمینه تهیه سیم خاردار نیز با مشکل مواجه بود و همه این اتفاقات سبب شد هم در آن دوران یک وجب از خاک کشور تسلیم دشمن نشود و امروز کشور ما در منطقه وضعیت بسیار خوبی دارد و پیشرفت‌‌های بسیاری به دست آمده است.

ضرورت تبیین نقش زنان در دفاع مقدس

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی زنان را پایه اصلی در دفاع مقدس دانست و با تأکید بر اینکه اگر صبر و مقاومت و حمایت زنان در دفاع از انقلاب نبود ما امروز در این نقطه قرار نداشتیم، تبیین کرد: بخش عمده‌ای از زنان کشور در عرصه جنگ چه در خط مقدم و چه در پشت جبهه حضور داشته و نقش‌آفرینی کردند لذا باید به این مقوله توجه کنیم.

سرهنگ فلاحی حمایت‌های مردمی، اصناف و قشرهای مختلف را در عرصه‌های مختلف و پشتیبانی از جنگ زبانزد دانست و ادامه داد: قشرهای مختلف در نبود زیرساخت‌ها به‌صورت میدانی و هم در راستای کمک‌های مردمی به میدان آمدند و حمایت جانانه‌ای از دوران دفاع مقدس کردند.

وی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس وحدت ملی به اوج رسیده بود و مردم دارای بصیرت کافی و زمان‌شناس و دشمن‌شناس بودند، خاطرنشان کرد: مردم زیر یوغ استکبار نرفتند و همه اقوام ایران جانانه پای کار آمده و پشت سر ولایت حرکت و با دشمنان نظام و دست نشانده‌های آن‌ها ایستادگی و مقابله کردند.

ضرورت توجه به نهضت «خاطره‌گویی» و «وصیت‌خوانی» شهدا

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با بیان اینکه در دفاع مقدس دو نهضت را دنبال می‌کنیم، توضیح داد: نهضت «خاطره‌گویی» به منظور بازگویی حقایق دفاع مقدس و نهضت «وصیت‌خوانی» شهدا با هدف شناخت شهدا و آرمان‌هایشان را دنبال می‌کنیم زیرا بیان حقایق دفاع مقدس روحیه امید، نشاط و قوت به جوانان می‌دهد که اگر ما روی پا و اتکای خودمان بایستیم می‌توانیم کارهای بزرگی مثل دفاع مقدس را انجام دهیم.

سرهنگ فلاحی خاطرنشان کرد: در حوزه دفاع مقدس همه دستگاه‌ها موظف به همکاری هستند و ما دستگاه هماهنگ‌کننده هستیم بنابراین اگر همه دستگاه‌ها به معرفی شهدا و ایثارگران دستگاه مربوط خود بپردازند کار خوبی در زمینه ترویج ایثار و شهادت شکل می‌گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار