رییس شبکه دامپزشکی مریوان:

لزوم قرنطینه دامی مرز باشماق در پیشگیری از ورود بیماری‌های دامی

«نوری» گفت: پست قرنطینه دامی مرز باشماق در جهت پیشگیری از ورود بیماری‌های اگزوتیک دامی و اجرام عفونی مشکل‌آفرین به داخل کشور، عالی‌ترین نظارت‌ها را در سطوح مختلف به اجرا در می‌آورد.
کد خبر: ۶۱۷۷۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲ - 21September 2023

لزوم قرنطینه دامی مرز باشماق در پیشگیری از ورود بیماری‌های دامیبه گزارش دفاع‌پرس از کردستان، «کیوان نوری» رییس شبکه دامپزشکی مریوان در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: پست‌های قرنطینه دامپزشکی به‌ عنوان یکی از سازمان‌های همجوار گمرک جمهوری اسلامی ایران در پایانه‌های مرزی مستقر شده‌ و بر همین اساس در کردستان نیز پست یاد شده در پایانه مرزی باشماق مریوان در حال فعالیت است.

وی با اشاره به اهتمام اداره کل دامپزشکی کردستان طی سالهای اخیر نسبت به بکارگیری و استقرار زبده‌ترین و فنی‌ترین نیروهای خود در پست قرنطینه دامی باشماق، هدف از انجام این کار را اجرای نظارت خوب بر صادرات دام زنده و فرآورده‌های خام دامی برشمرد که خروجی نهایی آن افزایش سطح کیفیت محصولات صادراتی و تضمین افزایش آن است.

رییس شبکه دامپزشکی مریوان یادآور شد: با توجه به اینکه ایران در تولید گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ خوراکی، تخم‌مرغ نطفه‌دار، عسل، انواع ماهی‌های پرورشی، دنبه گوسفندی، چربی صنعتی، داروهای دامپزشکی خودکفا شده، مازاد این تولیدات پس از تامین نیاز داخل کشور ضمن موافقت وزارت جهاد کشاورزی، طبق دستورالعمل‌های بهداشتی، قرنطینه‌ای سازمان دامپزشکی به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

نوری اضافه کرد: در بین کشورهای همسایه نیز عراق و سوریه دارای بیشترین جاذبه اقتصادی برای تجار ایرانی هستند، بنابراین اغلب صادرات فرآورده‌های خام دامی به کشورهای مذبور و از طریق پایانه مرزی باشماق صورت می‌گیرد که نقش و اهمیت پست قرنطینه دامی باشماق را آشکار می کند.

مدیر دامپزشکی مریوان گفت: باتوجه به موقعیت ژئوپولوتیک کشورمان و قرارگیری آن در مسیر ترانزیتی و بین‌المللی آسیا- اروپا، محصولاتی مانند چرم گاوی، پوست و پشم گوسفندی، روده، هزارلا، نرینگی، سالامبور از سوی کشور عراق به چین، پاکستان، ترکیه و اروپا صادر می‌شود، ابتدا باید از طریق پایانه مرزی باشماق به داخل ایران ورود پیدا کند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه وظیفه نظارت بر بهداشت و سلامت اینگونه محصولات وارداتی و ترانزیتی و همچنین صدور گواهی حمل آنها برعهده سازمان دامپزشکی است، پست قرنطینه دامی مرز باشماق در جهت پیشگیری از ورود بیماری‌های اگزوتیک دامی و اجرام عفونی مشکل‌آفرین به داخل کشور، عالی‌ترین نظارت‌ها را در سطوح مختلف به اجرا در می‌آورد که این موضوع به‌عنوان پدافند غیرعامل، باعث جلوگیری از وارد آمدن خسارت اقتصادی احتمالی به سرمایه‌های دامی کشور می‌شود.

نوری یکی از مشکلات پست قرنطینه دامی پایانه مرزی باشماق را کمبود نیرو بیان کرد و افزود: با توجه به وسعت کار و حجم بالای مبادلات کالایی در حوزه فرآورده‌های خام دامی از طریق مرز و انجام امور به صورت شبانه‌روزی حتی روزهای تعطیل، نیاز است سازمان دامپزشکی کشور توجه ویژه‌ای را به این پست داشته باشد و با همراهی سازمان امور اداری و استخدامی کشور، جذب و بکارگیری نیروهای بیشتر برای استقرار در پست قرنطینه دامی را در دستور کار قرار دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار