یادداشت/ علی عبدالصمدی

رسالت رسانه ملی در قبال دوران حماسه‌آفرین «دفاع مقدس»

رسانه ملی با عنایت به توانمندی فوق‌العاده و طیف گسترده‌ای از مخاطب که داراست، می‌تواند بیش از پیش در انعکاس واقعیت‌ها و حقائق دوران دفاع مقدس پویا باشد.
کد خبر: ۶۱۸۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱ - 23September 2023

رسالت رسانه ملی در قبال دوران حماسه آفرین «دفاع مقدس»گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- علی عبدالصمدی؛ فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی در کنار سینما و تئاتر ضمن پربارتر ساختن اوقات فراغت مخاطبین، توانایی فرهنگ‌سازی را دارند و ابزار قدرتمندی جهت انتقال مفاهیم ناب انسانی و بشردوستانه هستند.

دوران پر افتخار و حماسه‌ساز دفاع مقدس همواره مورد عنایت و توجه هنرمندان عرصه‌ی تلویزیون بوده و در بازنمایی آن دوران از هیچ نوع کوششی دریغ نکرده‌اند. انعکاس اخبار جبهه‌های جنگ به‌وسیله‌ی گزارشگران و خبرنگاران آن دوران از سویی، و بازنمایی‌های واقعیت‌های حماسه‌سازان دفاع مقدس در قالب روایت داستان، فیلم و سریال از جهتی دیگر حقایق آن دوران را بازنمایی می‌کند. به عبارتی دیگر، رسانه‌ی تلویزیون با عنایت به گستردگی و فراگیری در پوشش مخاطب و نیز استفاده‌ی همزمان از صدا و تصویر بهترین گزینه جهت پژواک مفاهیمی مانند ایثار، رشادت، شهادت، ایمان به هدف و ... است؛ مفاهیمی که همگی زیر مجموعه‌ی گفتمان عمومی دفاع مقدس هستند.

روایت مستند آنچه در سنگر‌های عشق و ایثار گذشت در قالب تلویزیون آن هم در دورانی که کشور درگیر جنگ و جهاد بود، خود خدمتی سترگ در قالب رسانه به شمار می‌رفت. فیلمبرداری از صحنه‌های واقعی حضور رزمندگان در سنگر‌های دفاع، بعضا با دشواری‌های فراوانی همراه بود و در پاره‌ای از موارد منجر به مجروحیت یا شهادت خبرنگاران و همراهان می‌شد. سیره‌ی زندگی شهید «آوینی» و ساخت پنج فصل از برنامه‌ی مستند «روایت فتح» گواه بر این مدعاست.

«گردان تک نفره» به کارگردانی داریوش یاری، «راکال» به کارگردانی احمد ابراهیمی، «۵۵ دقیقه» به کارگردانی نورمراد رضایی، «بازمانده» ساخته‌ی عباس عمرانی بیدی و ... گلچینی از هزاران ساعت فیلم و برنامه‌ی مستندی هستند که درباره‌ی سال‌های رشادت و شهادت ساخته و تولید شده‌اند.

«بهترین تابستان من» ساخته‌ی علی بهادر، «سیمرغ» و «عشق سال‌های جنگ» هر دو به کارگردانی حسین قاسمی جامی، «قصه‌های قرارگاه» ساخته‌ی جلیل سامان، «بازگشت پرستو‌ها» به کارگردانی ابوالقاسم طالب و ... نیز جزء به یاد ماندنی‌ترین سریال‌هایی بودند که با محوریت موضوعات مرتبط با تاریخ دفاع مقدس روانه‌ی پخش تلویزیونی شده‌اند.

دوران هشت ساله‌ی جنگ تحمیلی و دفاع مقدس سرشار از آموزه‌های درس‌آموز انسانی است که می‌تواند برای نسل‌های بعدی مفید و سودمند واقع شود. نمایش حقایق مرتبط با دوران دفاع مقدس از طریق تلویزیون قطعا محدود به گزارش‌های خبری، برنامه‌های مستند و فیلم سریال نمی‌شود و شامل طیف گسترده‌ای از هنر‌ها (از جمله مجسمه‌سازی، ادبیات، موسیقی و ...) است.

رسانه‌ای مانند تلویزیون با عنایت به توانمندی فوق‌العاده و طیف گسترده‌ای از مخاطب که داراست، می‌تواند بیش از پیش در انعکاس واقعیت‌ها و حقایق دوران حماسه‌آفرین دفاع مقدس کوشا و پویا باشد.

انتهای پیام/۱۳۳

نظر شما
پربیننده ها