معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور خبر داد؛

پایش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان با اجرای طرح نماد

ترکی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی متعددی کودکان و نوجوانان ما را تهدید می‌کنند، گفت: با اجرای طرح نماد، مشکلات و آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان، رصد و پایش می‌شود.
کد خبر: ۶۱۸۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳ - 23September 2023

پایش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان با اجرای طرح نمادبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، دبیرخانه دائمی همایش حمایت قضائی _ اجتماعی از ایتام و نیازمندان، با حضور سید مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد حضرت امام (ره) و غلامعباس ترکی معاون پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستان کل کشور تشکیل جلسه داد.

در این نشست، رئیس کمیته امداد حضرت امام ره، ضمن تقدیر از حمایت‌های دادستانی کل کشور و اهتمام رئیس قوه قضائیه به امور ایتام و نیازمندان، ایجاد دبیرخانه مشترک جهت پیگیری مسائل قضائی ایتام و نیازمندان را گام بزرگی برای گسترش عدل در جامعه به ویژه نسبت به افراد نیازمند دانست.

سید مرتضی بختیاری با اشاره به جایگاه خدمت مخلصانه برای نیازمندان، از پیگیری‌های اعضا این دبیرخانه تقدیر کرد و افزود: در راستای تفاهم‌نامه منعقد شده بین کمیته امداد با دادستانی کل، دبیرخانه دائمی پیگیری در دادستانی کل تشکیل شده و خدمات حمایتی خوبی را به منظور استعدادیابی، توانمندسازی نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد ومحجورین دوایر سرپرستی دادسرا‌ها دنبال کرده و امیدواریم به طور مستمر اهداف حمایتی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را پیگیری کند.

بختیاری افزود: با توجه به نتایج مطلوب این همکاری‌ها برای حمایت از افراد آسیب پذیر می‌توانیم حوزه‌های همکاری را گسترش دهیم و حمایت‌های قضائی دادستان ها، نسبت به همه گروه‌های نیازمند حمایت به خصوص افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی تسری یابد؛ زیرا افراد دارای معلولیت، نیازمند توان بخشی و حمایت قضائی و اجتماعی بیشتری هستند.

در این نشست غلامعباس ترکی معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور ضمن تشکر از روحیه انقلابی و خدمتگزاری به محرومان در کمیته امداد، اظهار کرد: هدف از تفاهم‌نامه با کمیته امداد، همکاری در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی، حمایت قضائی و اجتماعی دادستان‌ها از ایتام و نیازمندان، ترویج فرهنگ احسان و نشر سنت‌های حسنه بوده است.

وی ادامه داد: توانمند‌سازی جامعه هدف، ارتقا کیفیت مداخلات قضائی در امور حسبی و سرپرستی امور محجورین همچنین استعدادیابی ایتام و حمایت اجتماعی و قضائی از آنان، دیگر اهداف این تفاهم‌نامه است.

معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور بیان کرد: دادستان‌ها علاوه بر مامویت‌های قضائی و تعقیب جرائم، این اهداف را نیز در راستای پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دنبال می‌کنند. اگرچه تا کنون تاکنون اقدامات خوبی انجام شده، اما کافی نیست و باید تلاش کنیم که گام‌های بلندتری برداشته شود.

ترکی بیان کرد: در پی همکاری دادستانی کل کشور با کمیته امداد نقش آفرینی دادستان‌ها در مسائل اجتماعی و امور خیر افزایش یافته است. شاید در گذشته مردم دادستان‌ها را به عنوان یک مقام صرفا قضائی می‌شناختند، اما امروزه نقش اجتماعی و حمایتی دادستان‌ها، نمود بیشتری پیدا کرده است.

وی افزود: اقدامات خوبی هم در خصوص آگاه‌سازی و افزایش دانش تخصصی کنش‌گران نظام حقوق کودکان و نوجوانان صورت گرفته، از جمله برگزاری هفت کارگاه آموزشی نظام حقوق اطفال و نوجوانان ویژه دادستان‌ها و معاونان حقوق عامه بود که این کارگاه‌ها با همکاری معاونت حقوقی قوه قضائیه، نمایندگی یونیسف در ایران، مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری برگزار شده و این برنامه، تمام استان‌های کشور را پوشش خواهد داد.

ترکی افزود: در این کارگاه‌ها برای دادستان‌ها، برنامه‌های عملیاتی ناظر بر پیگیری حقوق گروه‌های تحت پوشش نهاد‌های حمایتی به ویژه اطفال و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست، افراد دارای معلولیت، زنان و سالمندان در معرض آسیب، تشریح و تبیین شد. همچنین همایش مشترکی با مدیران کل اجتماعی استانداری‌های سراسر کشور و معاونین حقوق عامه در تهران برگزار شد که هدف آن هماهنگی و هم‌افزایی دادستانی و استانداری‌ها در امور اجتماعی بود.

وی با اشاره به راه‌اندازی مجتمع‌های شوق زندگی در دادسرا‌های کشور با همکاری دستگاه‌های مسؤول به ویژه نهاد‌های حمایتی، مدیریت شهری و تشکل‌های مردمی افزود: اولین مجتمع شوق زندگی در سه سال گذشته در دادستانی مشهد افتتاح شده بود، اما طی سال اخیر در چهار استان دیگر این مرکز راه‌اندازی و افتتاح شده است.

این مقام قضائی خاطرنشان کرد: همچنین در تهران و پنج استان دیگر به‌زودی این مرکز راه اندازی خواهد شد. در این مراکز، میز خدمت واحدی وجود دارد که نهاد‌های حمایتی در این میز‌ها حضور دارند و خدمات قضائی، مددکاری و حمایتی را به کودکان، نوجوانان، زنان و سالمندان در معرض آسیب ارائه می‌دهند.

ترکی گفت: در این میز خدمت یک بخشی برای ارائه خدمت به افراد تحت پوشش کمیته امداد و نهاد‌های حمایتی وجود دارد که این بخش در اولویت کار دادستانی است و مشارکت پر رنگ کمیته امداد در این میز خدمت مشترک، موجب توسعه و ارتقا خدمات به جامعه هدف می‌شود.

این مقام قضائی اظهار کرد: هدف گذاری ما این است که بتوانیم تا پایان سال جاری در بیشتر استان‌ها با همکاری مردم و بخش‌های مختلف، مجتمع‌های شوق زندگی را راه‌اندازی کنیم.

وی با اشاره به طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) گفت: در سال جاری ۱۷ میلیون دانش‌آموز در سراسر کشور داریم. آسیب‌های اجتماعی متعددی کودکان و نوجوانان ما را تهدید می‌کند با اجرای این طرح، مشکلات و آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان، رصد و پایش می‌شود و در صورت مشاهده هر گونه آسیب اجتماعی با ارائه خدمات مشاوره، آموزش، مددکاری و درمان نسبت به کاهش یا رفع آسیب اقدام می‌شود.

ترکی گفت: متاسفانه در چند سال اخیر اجرای این طرح در آموزش و پرورش با کندی مواجه شده. معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضائیه، پیگیر اجرای این طرح است. دادستانی نیز اجرای کامل و مطلوب این طرح را از آموزش و پرورش و دستگاه‌های همکار در سند ائتلاف ملی مطالبه می‌کند. کمیته امداد به‌عنوان یکی از اعضای اصلی ائتلاف نماد و با توجه به تحت پوشش قرار دادن ۷۰۰ هزار دانش آموز کم بضاعت، می‌تواند نقش آفرینی مطلوبی در نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان داشته باشد.

وی گفت یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری کاهش آسیب‌های اجتماعی است و ایشان آسیب‌های اجتماعی را منشا تمامی فساد‌ها در کشور می‌دانند.

در این نشست که دکتر محمدحسین صادقی مدیر کل پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی و حجت‌الاسلام صادق مرادی مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دادستانی کل و مدیران کمیته امداد نیز حضور داشتند، راهکار‌های ارتقا همکاری‌ها در زمینه گسترش مجتمع‌های قضائی شوق زندگی، نظام مراقبت اجتماعی از دانَش آموزان تحت پوشش کمیته امداد و پیگیری حقوق عامه در جامعه گروه‌های نیازمند حمایت، مورد بررسی قرار گرفت و توافق شد به‌منظور انسجام و هم افزایی بیشتر، تداوم نشست‌های تخصصی و برگزاری همایش مشترک بین دادستانی، کمیته امداد، بهزیستی و تشکل‌های حمایتی مردم نهاد در دستور کار دبیرخانه دائمی قرار گیرد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار