رئیس شورای فدراسیون روسیه،

روسیه برای احیای همکاری ها با ترکیه شرط تعیین کرد/ ترکیه عذر خواهی کند

«والنتینا ماتویینکو» رئیس شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) برای احیای همکاری ها با ترکیه شرط تعیین کرد و گفت: آنکارا باید برای برقراری مجدد همکاری ها با مسکو بخاطر سانحه سرنگونی بمب افکن روسی عذرخواهی کند.
کد خبر: ۶۱۹۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۱ - 12December 2015

روسیه برای احیای همکاری ها با ترکیه شرط تعیین کرد/ ترکیه عذر خواهی کند

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، ماتویینکو روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: ترکیه به منظور اعتمادسازی باید بخاطر سرنگونی بمب افکن سوخو-24 روسی در سوریه از روسیه معذرت خواهی کند.
بمب افکن سوخو-24 روسیه دو هفته پیش بر اثر اصابت راکت جنگنده اف-16 ترکیه در حریم هوایی سوریه سقوط کرد و یک خلبان آن کشته شد و کمک خلبان نیز نجات یافت.


رئیس شورای فدراسیون روسیه گفت: در وضعیت متشنج کنونی در روابط روسیه و ترکیه ما مقصر نیستیم. ترکیه اقدام خصمانه علیه روسیه مرتکب شد، این یک جنایت بود و به همین دلیل رئیس جمهوری روسیه مواضع روسیه در این حادثه را صریحا اعلام کرد.


وی در مورد سانحه سرنگونی بمب افکن روسی افزود: روسیه انتظار واکنش و پاسخ مناسب به این رویداد از طرف ترکی داشت.تماس ها میان دو کشور از کانال های مختلف ازجمله وزارت خارجه جریان دارد. بر این باورم که روسیه و ترکیه علاقمند به تیرگی روابط دو کشور نیستند.


مقام روس در همین حال گفت که هر طرفی که حمله کرده باید پاسخگوی اقدام خود باشد و معتقدم که زمانی فرا خواهد رسید که مقامهای ترکیه به سر عقل می آیند و آنچه که رخ داد را درست ارزیابی می کنند و از روسیه عذرخواهی خواهند کرد. باید فضای اعتماد بین دو کشور را دوباره احیا کرده و روابط را بهبود بخشید.
وی ادامه داد: فقط روسیه نگران این اوضاع نیست بلکه شرکای ما در جامعه همسود از این مساله ناخرسند هستند و هیچکس خواهان تنش بیشتر نیست.


ماتویینکو گفت: نمی توانیم آنچه که رخ داد را بدون واکنش مناسب ترکیه ببخشیم در هر صورت این مانع بزرگ و جدی در روابط دو کشور خواهد بود و باید راههای حل این مساله را بیابیم.


روابط بین روسیه و ترکیه پس از سرنگونی هواپیمای نظامی روسی در حریم هوایی سوریه تیره شده است.
مقامهای ترکیه بارها اعلام کرده اند که هواپیمای روسی حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بود و آنکارا از مسکو بخاطر سرنگونی این هواپیما عذرخواهی نمی کند.


ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه سه روز پس از این حادثه قانون تحریم ترکیه با عنوان قانون «تامین امنیت ملی روسیه و اعمال تدابیر اقتصادی ویژه در مورد ترکیه» را امضا کرد.
بر اساس این قانون بطور موقت واردات اقلامی از کالاها از ترکیه منع می شود و فقط کالاهایی که برای استفاده شخصی وارد خواهد شد مشمول این تحریم قرار نمی گیرد.


دولت روسیه هم روز دهم آذر ماه، فهرست کالاهای مشمول تحریم این کشور را منتشر کرد.
در فهرست کالاهای ترکیه مشمول تحریم های روسیه، میوه و صیفی جات، گوشت منجمد مرغ و بوقلمون و فرآورده های آن و نمک گنجانده شده است.


روسیه همچنین تورهای گردشگری به ترکیه را لغو کرده است و به این ترتیب این کشور از 3 میلیون گردشگر روس که گفته می شود سالانه 8 میلیارد دلار درآمد برای بخش های گردشگری ترکیه دارد محروم می شود.
تحریم های تجاری روسیه در مورد ترکیه از اول ماه ژانویه سال 2016 اعتبار خواهد یافت.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار