رجوع ارمنستان به دیوان بین‌المللی دادگستری در خصوص جمهوری آذربایجان

دولت ارمنستان از دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در شهر «لاهه» خواسته تعهدات جمهوری آذربایجان به قوانین این سازمان و اجرای موارد تعیین شده در قره باغ را مشخص کند.
کد خبر: ۶۲۰۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰ - 30September 2023
رجوع ارمنستان به دیوان بین‌المللی دادگستری در خصوص جمهوری آذربایجانبه گزارش گروه بین الملل دفاع‌پرس، جمهوری ارمنستان درخواستی را به دیوان بین المللی دادگستری علیه جمهوری آذربایجان در زمینه لزوم اجرای تعهدات حقوقی  در قره باغ داد.
 
خبرگزاری «آرمنا پرس» روز شنبه گزارش کرد که ارمنستان از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته تعهدات جمهوری آذربایجان را به قوانین این سازمان را مشخص کند.
 
ارمنستان در این نامه اعلام کرده است که جمهوری آذربایجان دسترسی سازمان ملل متحد و آژانس‌های تخصصی آن به ارمنی‌های قره‌باغ کوهستانی را تسهیل کرده و از ایجاد هرگونه مانعی در این زمینه خودداریکند..
 
 در این نامه آمده است، جمهوریآذربایجان فوراً بازسازی کامل خدمات عمومی از جمله گاز و برق را به قره باغ کوهستانی تسهیل کند. جمهوری آذربایجان نباید هیچ بنای هنری و  فرهنگی ارامنه را تغییر داده یا تخریب کند.
 
در تحرک دیپلماتیک دیگر وزارت خارجه جمهوری آذربایجان از ناظران سازمان ملل برای بازدید از منطقه قره باغ دعوت به عمل آورده است.
 
به نوشته روزنامه «ینی شفق» «آیخان حاجی زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت: «ارمنستان در زمان اشغال منطقه مانع یا محدودیت بازدید از سرزمین‌ها را اعمال کرد.»
 
وی افزود: «جمهوری آذربایجان در پی اقدامات ضد تروریسم چند روز پیش از نهاد‌های ذیربط سازمان ملل برای بازدید از منطقه قره باغ دعوت کرده است. در روز‌های آینده در راستای چارچوب همکاری‌های توسعه پایدار سازمان ملل متحد و جمهوری آذربایجان نظاران سازمان ملل عازم باکو می‌شوند.»
 
در این بیانیه آمده است که این سفر فرصتی برای آشنایی با فعالیت‌های بشردوستانه جاری جمهوری آذربایجان در منطقه ایجاد می‌کند. علاوه بر این، بازسازی زیرساخت‌ها، روند خلع سلاح و ضبط تسلیحات از نیرو‌های مسلح غیرقانونی ارمنستان و تهدیدات ناشی از مین‌ها به اعضای تیم نشان داده خواهد شد.
 
انتهای پیام/۳۷۱
نظر شما
پربیننده ها