در نشست خبری تشریح عملکرد ۶ ماهه پلیس؛

سخنگوی فراجا: افزایش کشف سرقت در کشور/ ۳۰ شرور در مرز‌ها به هلاکت رسیدند

سردار «منتظرالمهدی» بخشی از اقدامات و عملکرد شش ماهه پلیس در سال ۱۴۰۲ را تشریح کرد.
کد خبر: ۶۲۰۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶ - 04October 2023

سردار سعید منتظرالمهدیبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، سردار «سعید منتظرالمهدی» سخنگوی فراجا در نشستی خبری به تشریح عملکرد شش ماهه فراجا در سال ۱۴۰۲ پرداخت و اظهار داشت: آنچه که بیان می‌شود تنها گوشه‌ای از اقدامات و طرح‌هایی است که از سوی همکاران من در پلیس‌های تخصصی و بخش‌های متخلف فراجا اجرا شده است و طبیعتاً بیان تمام این موارد نیازمند زمان بسیار زیادی است.

سردار منتظرالمهدی با بیان اینکه ماموران پلیس جان خود را برای تامین و حفظ امنیت مردم می‌دهند، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۵۰ شهید در راه اعتلای امنیت و احساس آن در جامعه تقدیم مردم و جمهوری اسلامی شده است؛ البته در کنار آمار متأثرکننده شهدای پلیس، با تدابیر صورت گرفته و افزایش سطح مهارت و تجهیزات، میزان مجروحان ۸۸ درصد کاهش داشته است.

افزایش کشف سرقت در کشور
سخنگوی فراجا به اقدامات انجام شده از سوی پلیس آگاهی پرداخت و گفت: پلیس آگاهی یکی از قدیمی‌ترین پلیس‌های تخصصی در کشور است. از ابتدای سالجاری تا ابتدای مهرماه با اقدامات انجام شده از سوی ماموران و کارآگاهان پلیس آگاهی شاهد افزایش ۲۴ درصدی کشف انواع سرقت­‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه ۵۸ درصد سرقت‌ها مربوط به سرقت‌های خرد است، گفت: در این مدت شاهد افزایش ۴۱ درصدی کشفیات سرقت‌های خرد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم. سرقت‌های خرد گرچه مبلغ اندکی دارد، اما آرامش روانی و احساس امنیت در جامعه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد ولذا برخورد با آن جزو اولویت‌های مهم پلیس است.

منتظرالمهدی ادامه داد: البته در برخورد با سرقت‌های مهم نیز به جد عمل می‌کنیم و در نتیجه اقدامات انجام شده از سوی پلیس آگاهی میزان کشفیات سرقت‌های مهم ۹ درصد افزایش داشت.

به گفته وی در طول این شش ماه میزان سرقت از منزل و مغازه ۱۱ درصد، طلافروشی ۳۷ درصد، سرقت محموله و کالا هفت درصد و دستبرد به اماکن خصوصی و دولتی شش درصد، کاهش در وقوع را نشان می­‌دهد همچنین شاهد افزایش ۱۶ کشف درصدی سرقت‌های موتورسیکلت و ۱۵ درصدی کشف سرقت­‌های اتومبیل نیز بوده‌ایم.

سخنگوی فراجا ادامه داد: کشف ۷۲ درصدی قاپ­‌زنی و کیف قاپی­‌ها، کشف ۵۹ درصدی سرقت­‌های مسلحانه از جمله دیگر اقدامات بوده است. همچنین در نیمه نخست سال جاری ۴۶۸ سرقت در پوشش و تحت عنوان مامور صورت گرفته که در این حوزه نیز شاهد افزایش ۳۲ درصدی کشف سرقت‌ها در پوشش مامورنما‌ها بودیم.

منتظرالمهدی ادامه داد: ماموران پلیس آگاهی در سراسر کشور موفق شدند که از ابتدای سال تاکنون ۷۶ درصد آدم ربایی­‌ها و ۹۰ درصد قتل­‌ها را کشف کنند.

وی به اقدامات مرزبانی نیز اشاره کرد و گفت: فرماندهی مرزبانی در مرز‌های سراسر کشور استقرار دارد. این فرماندهی از ابتدای سال تاکنون، موفق به کشف حدود ۱۸ هزار میلیارد ریال انواع کالای قاچاق شده و بیش از سه هزار قبضه سلاح شکاری و جنگی را کشف و از ورود آن به کشور جلوگیری کرده است. همچنین بیش از ۲۲ هزار قبضه انواع سلاح در همکاری مشترک مرزبانی فراجا با پلیس اطلاعات کشف شده است.

هلاکت ۳۰ شرور در مرز‌ها
سخنگوی فراجا از هلاکت ۳۰ نفر از اشرار، معاندان و قاچاقچیان سلاح و مواد مخدر در درگیری‌های مرزی خبر داد و گفت: مرزبانان غیور کشورمان از خروج و قاچاق حدود ۷۲ میلیون لیتر سوخت از کشور نیز جلوگیری کردند. کشف حدود ۱۵ میلیون لیتر انواع سوخت قاچاق نیز دستاورد دیگری است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از افزایش ۱۰ درصدی حکایت دارد.

وی با بیان اینکه کشف و مهار ۲۰ هزار رأس انواع دام سبک و سنگین قاچاق نیز از سوی مرزبانان انجام شده است، گفت: در حوزه کشف دام سنگین شاهد افزایش ۱۵ درصدی کشف بودیم. حدود ۷۵ میلیون نخ انواع سیگار نیز در این مدت کشف شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افزایش ۶۲ درصدی روبه‌رو بوده است.

منتظرالمهدی با بیان اینکه بیش از ۳۲۰ هزار عدد انواع مواد محترقه در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ از سوی مرزبانی کشف شده است، گفت: کشف دو میلیون و ۶۷۰ هزار لیتر مشروبات الکلی دست ساز و مسمومیت زا و بیش از یک میلیون بطری مشروبات الکلی خارجی نیز در همین مدت انجام شده است.

وی همچنین گفت: انهدام چندین باند قاچاق موادمخدر و دستگیری بیش از ۳۹۵ سوداگر مرگ، کشف نزدیک ۳۰ تن انواع موادمخدر در مرز‌های کشور و به خصوص افزایش سه برابری کشف ماده مخدر کراک و کشف حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار قلم انواع داروی قاچاق که عمدتاً دارو‌های آنتی بیوتیک تاریخ مصرف گذشته بودند از دیگر اقدامات انجام شده از سوی مرزبانی است.

کاهش ۲۸ درصد نزاع‌های جمعی
معاون فرهنگی اجتماعی فراجا درباره اقدامات پلیس اطلاعات، آگاهی، پیشگیری و نیز گفت: کاهش ۲۸ درصدی نزاع‌­های دسته­‌جمعی در شش ماهه نخست ۱۴۰۲ و کاهش هشت درصدی درگیری­‌های فردی در همین مدت با اقدامات پیشگیرانه و پیشدستانه پلیس محقق شده است. همچنین از ابتدای سال تاکنون؛ شاهد افزایش ۱۵درصدی دستگیری اتباع بیگانه بودیم.

به گفته منتظرالمهدی در حوزه اینترپل نیز ارتباط‌گیری موثر با پلیس دیگر کشور‌ها با هدف شناسایی مجرمان و پیشرفت برای رویارویی با چالش‌های مربوط به جرایم نوظهور، توانسته از فعالیت ۱۹۵ کشور عضو در مبارزه با جرایم فرامرزی حمایت و پشتیبانی کند، به طوری‌که تنها در همین یک ماه گذشته دو کلاهبردار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریالی شناسایی و به کشور مسترد شدند.

وی ادامه داد: اقدامات و خدمات انتظامی صورت گرفته درخصوص متهمان و مجرمانی که به خارج از کشور گریخته‌اند و صدور گواهی عدم سوء پیشینه بین‌المللی برای اتباع ایرانی خارج از کشورکه همگی بنا به درخواست وزارت امورخارجه، بوده، بیش از ۲۰ هزار مورد بوده است.

کاهش جانباختگان و مصدومان حوادث ترافیکی
منتظرالمهدی درباره اقدامات پلیس راهور نیز گفت: در نیمه نخست امسال گرچه آمار‌ها از افزایش هشت درصدی تصادفات حکایت دارد، اما با اقدامات انجام شده ازسوی پلیس راهور و آموزش‌های ارائه شده به مردم، تعداد جانباختگان ۹۳ نفر معادل یک درصد سال گذشته و آمار مصدومان حوادث رانندگی چهار هزار و ۷۲۶ نفر یعنی چیزی در حدود دو درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش داشته است. البته همانطور که بار‌ها گفته شده در حوزه تصادفات تنها پلیس راهور مسئول نیست و دستگاه‌های بسیاری مسئولیت دارند که باید پای کار بیایند.

وی درباره عملکرد پلیس فتا نیز گفت: پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا ۸۶ درصد پرونده‌های تشکیل شده را کشف کرده و به نتیجه رسانده است که عودت هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال وجوه سرقتی به مالباختگان سایبری، تایید کننده این اقدام است.
افزایش ۱۵۸ درصدی کشف «گل» در کشور
منتظرالمهدی درباره عملکرد پلیس مبارزه با موادمخدر در نیمه اول سال ۱۴۰۲ نیز گفت: در این مدت شاهد افزایش ۱۵۸ درصدی کشف مخدر «گل» بودیم. همچنین شاهد افزایش کشف ۸۸ درصدی کشف کوکائین، ۹۷ درصدی کشف متادون و ۲۲ درصدی کشف شیشه نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم. مجموعا ۳۰۳ تن موادمخدر در نیمه اول امسال کشف شده است.

سخنگوی فراجا ادامه داد: افزایش ۱۹ درصدی دستگیری خرده فروشان موادمخدر، نسبت به سال گذشته و افزایش ۳۴ درصدی جمع آوری معتادان متجاهر نیز جزو اقدامات پلیس مبارزه با موادمخدر فراجا است.

وی درباره اقدامات انجام شده از سوی پلیس گذرنامه نیز گفت:ثبت ۶۶۰ هزار درخواست اینترنتی گذر زیارتی از اول محرم در نرم افزار پلیس من انجام شده است. این پلس در شش ماه نخست امسال سه میلیون و ۴۰۰ هزار گذرنامه را صادر کرده است.

منتظرالمهدی درباره اقدامات سازمان وظیفه عمومی فراجا گفت:از ابتدای سال تاکنون بالغ بر ۱۳۴ هزار اعزام به سربازی صورت گرفته است. همچنین نزدیک به ۱۵۰هزار کارت پایان خدمت، معافیت یا المثنی هم صادر شده است.

وی از صدور بالغ بر ۱۸۰ هزار مورد معافیت تحصیلی خبرداد و گفت:۳۰ هزار و ۵۰۰ معافیت پزشکی و بالغ بر ۲۲ هزار معافیت کفالت نیز در این مدت صادر شده است.

معاون فرهنگی اجتماعی فراجا درباره اقدامات مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ نیز گفت: از ابتدای سال تاکنون بالغ بر ۲۷ میلیون تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ گرفته شده که از این تعداد بالغ بر ۱۲ میلیون مورد منجر به عملیات شده است. کل تماس‌ها یک درصد و تعداد تماس‌های عملیاتی نسبت به سال گذشته هفت درصد را افزایش نشان می‌دهد.

برقراری ۱۱.۵ میلیون تماس با ۱۱۰
منتظرالمهدی افزود: بیش از ۱۱.۵ میلیون تماس با سامانه ۱۱۰ نیز از طریق راهنمایی، ارشاد و مشاوره مناسب اپراتور‌ها حل و فصل شدند، متاسفانه نزدیک به سه میلیون و ۴۰۰ هزار مورد مزاحمت و تماس غیرقابل بررسی و دروغین نیز در این مدت با این سامانه برقرار شده است.

وی ادامه داد: در مورد سامانه ۱۹۷ نیز باید بگویم که در نیمه نخست امسال بالغ بر ۸۳۴ هزار تماس از سوی مردم با این سامانه برقرار شده که از این میزان نزدیک به ۸۳ هزار مورد آن تشکر از اقدامات انتظامی بود و حدود ۲۸۱ هزار تماس قابل رسیدگی بود. بالغ بر ۱۳۷ هزار مورد انتقاد نسبت به عملکرد پلیس وجود داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، هزار و ۴۶۲ مورد کمتر بوده است.

معاون فرهنگی اجتماعی فراجا از تولید و ساخت شش سریال پلیسی برای پخش در رسانه ملی خبر داد و گفت: سه مجموعه تلویزیونی، «ناریا» در ۵۰ قسمت، مجموعه تلویزیونی «غریبه» که پیش تولید آن شروع شده و به زودی کلید خواهد خورد، مجموعه تلویزیونی «هشت پا» در ۱۳ قسمت که تقریبا دو ماه از مرحله تولید آن گذشته است؛ مجموعه‌های «ازازیل»، «بازنده» و «دفتر یادداشت» جهت پخش در شبکه نمایش خانگی برنامه ریزی شده و در مراحل ساخت و تولید است. همچنین پلیس تاکنون نسخه اولیه سه بازی رایانه‌ای را طراحی کرده تا پایان سال آن را منتشر خواهد کرد.

به گفته وی راه‌اندازی سه پویش در فضای مجازی با موضوع پیشگیری از سرقت، نزاع و خشونت تا پایان سال، تولید سه سری کلیپ و تیزر هشداری و پخش از رسانه ملی، راه اندازی مرکز فرهنگی هنر «رسا» با هدف تولید آثار فاخر پلیسی، تولید آیتم‌های آموزشی با نام «یادینو» در ۲۵ قسمت، دوربین مخفی با نام گاردریل در چهار قسمت، «یک روز با فرزندان شهدا» با نام «صمیما» در پنج قسمت، تریبون آزاد «حرف آزاد» در سه قسمت، مستند‌های پلیسی در دو قسمت، تولید آیتم‌های «اینترو» با نام «رازآگاه» در چهار قسمت و تولید پادکست‌های صوتی قصه‌های پلیسی با نام «پادی پل» از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگی و اجتماعی است.

سخنگوی فراجا درباره فعالیت مراکز مشاوره و مددکاری نیز گفت: ایجاد دوائر مشاوره و مددکاری در کلانتری‌ها از جمله اقدامات خلاقانه و البته پیشگیرانه پلیس در حوزه کاهش پرونده‌های قضائی است و درحال حاضر هزار و ۱۰۰ دایره اجتماعی و ۵۵ مرکز مشاوره تخصصی اقدام به ارائه رایگان خدمات روانشناختی به هموطنان می‌کنند. مصالحه ۷۰ درصدی پرونده‌ها و ارائه بیش از نیم میلیون خدمت مشاوره‌ای به هموطنان از اقدامات این مراکز در نیمه اول امسال بوده است.

وی درباره معاونت بهداد فراجا نیز گفت: ۹ بیمارستان و ۵۵۶ درمانگاه شهری و پادگانی در سطح کشور مشغول ارائه خدمات بهداشتی، امدادی و درمانی به عموم مردم و هموطنان، کارکنان و اعضای وابسته به سازمان و سایر نیرو‌های مسلح است. افزایش سامانه‌های امداد و انتقال زمینی متناسب با مأموریت (انتظامی و مرزی) مانند راه‌اندازی سامانه‌پزشکی از راه دور در ۱۰۷ نقطه مرزی کشور و اجرای حداکثری طرح سنجش و ارزیابی سلامت روان کارکنان وظیفه مراکز آموزشی و پایش سلامت حدود ۱۵۴ هزار نفر ازکارکنان از جمله اقدامات انجام شده از سوی این معاونت در طول این مدت بوده است.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار