رئیس کمیته امور اسرای یمن خبر داد؛

آمادگی صنعا برای آزاد کردن اسرای سعودی/ ائتلاف سعودی جدی نیست

رئیس کمیته امور اسرای یمن از آمادگی صنعا برای آغاز روند فراگیر تبادل تمام اسرا با ائتلاف متجاوز سعودی و سنگ اندازی‌های این ائتلاف در مسیر آزادی اسرا خبر داد.
کد خبر: ۶۲۰۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲ - 04October 2023

آمادگی صنعا برای آزاد کردن تمام اسرا/ ائتلاف سعودی جدی نیستبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از المیادین، «عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته امور اسرای یمن اظهار داشت: صنعا آماده آزاد کردن اسرای سعودی و سودانی عضو ائتلاف متجاوز سعودی است به شرط آنکه این اقدام در چارچوب روند تبادل اسرا صورت بگیرد.

وی در ادامه افزود: در این روند باید اسرای یمنی نیز از سوی ائتلاف سعودی آزاد شوند. روند تبادل اسرا که توافق آن در سوئیس امضا شد به دلیل عدم جدیت ائتلاف سعودی برای اجرای آن متوقف شده است.

المرتضی تصریح کرد: صنعا با درخواست نیرو‌های مأرب وابسته به ائتلاف سعودی در خصوص بررسی سرنوشت «محمد قحطان» یکی از رهبران حزب الاصلاح موافقت کرده و نام وی را در لیست اسرای تبادلی قرار داد، اما در مقابل ائتلاف سعودی با درخواست‌های ما درباره اسیران یمنی و یا بازدید از زندان‌های مأرب مخالفت کرد.

وی اضافه کرد: سازمان ملل نیز در این خصوص ضعیف عمل کرده است. در هر صورت صنعا اسرای سعودی و سودانی در اختیار دارد و حاضر است وارد روند تبادل تمام اسرا شود.

مذاکرات میان دولت صنعا و دولت وابسته به ائتلاف سعودی در یمن در خصوص پرونده اسرا در تاریخ ۱۸ ژوئن گذشته به پایان رسید. این مذاکرات در پایتخت اردن و با نظارت سازمان ملل و صلیب سرخ صورت گرفت و در جریان آن بر سر برگزاری دور جدیدی از مذاکرات بعد از عید قربان و تبادل اسرا توافق شد، اما این مذاکرات برگزار نشد.

دو طرف در دسامبر ۲۰۱۸، ۱۵ هزار اسیر را در چارچوب تبادل اسرا آزاد کردند و در اکتبر ۲۰۲۰ نیز بیش از هزار اسیر تبادل شد.

عبدالقادر المرتضی پیشتر نیز اعلام کرده بود که صنعا آماده است روند تبادل تمام اسرا را با طرف مقابل آغاز کند، اما شاهد سنگ اندازی‌های ائتلاف متجاوز سعودی در این مسیر هستیم.

وی تصریح کرد: سازمان ملل نیز از این اقدامات مزدوران ائتلاف سعودی در مأرب غافلگیر شده است. ما شاهد ربوده شدن صد‌ها تن از مردم یمن در تعز و مأرب و عدن توسط عناصر مزدور ائتلاف سعودی هستیم.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار