توافق تل آویو با جمهوری آذربایجان برای فروش ۲ ماهواره جاسوسی

منابع رسانه‌ای از توافق رژیم صهیونیستی با جمهوری آذربایجان برای فروش ۲ ماهواره جاسوسی خبر دادند.
کد خبر: ۶۲۰۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۸ - 04October 2023

توافق تل آویو با جمهوری آذربایجان برای فروش ۲ ماهواره جاسوسیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، دو هفته پس از حمله جمهوری آذربایجان به قره‌باغ کوهستانی صنایع هوافضای رژیم صهیونیستی و آژانس فضایی جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه توافقنامه‌ای امضا کردند.

وبگاه آمریکایی «المانیتور» روز چهارشنبه نوشت تل آویو با باکو برای فروش ۲ ماهواره جاسوسی به توافق رسید. این قرارداد که آوریل گذشته اعلام شد، در چارچوب هفتاد و چهارمین کنگره بین‌المللی فضانوردی در باکو امضا شد.

در بیانیه‌ای وزارت توسعه دیجیتال و حمل‌ونقل جمهوری آذربایجان آمده است که طبق قرارداد، ۲ ماهواره در چارچوب برنامه «آذراسکای-۲» ساخته می‌شوند

باکو و تل آویو روابط نزدیک در امورامنیتی، انرژی، زیرساخت‌ها و کشاورزی هوشمند دارند. جمهوری آذربایجان همچنین تامین کننده عمده نفت تل آویو است. در سال ۲۰۲۲، بیش از ۲ میلیون تن به فلسطین اشغالی صادر کرد. بنابراعلام موسسه سوئدی «سیپری» اکثر واردات تسلیحاتی جمهوری آذربایجان از رژیم صهیونیستی انجام می‌شود.

«یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم اسرائیل در جریان سفر خود به باکو در ژوئیه گذشته گفت: «ما در مورد همکاری‌های مهم در زمینه‌های امنیتی، اطلاعاتی و صنعتی گفتگو کردیم. این سفر روابط راهبردی را تقویت می‌کند و همکاری‌ها را از بسیاری جهات تعمیق می‌بخشد.»

جمهوری آذربایجان مارس گذشته سفارت خود را در فلسطین اشغالی افتتاح کرد. یک ماه بعد، «الی کوهن» وزیر خارجه این رژیم از باکو بازدید کرد و بر تلاش‌های دوجانبه برای تعمیق امنیت و اتحاد راهبردی بین دو طرف تاکید کرد.

«عیتا مک» کارشناس امور تسلیحاتی در این زمینه گفت، ارسال ماهواره به باکو بدان معناست که مقامات تل آویو اجازه صادرات فناوری‌های حساس را به جمهوری آذربایجان می‌دهند. او گفت که کابری نظامی یا غیر نظامی این ماهواره‌ها مشخص نیست شوند اگرچه فناوری‌های ماهواره‌ای به طور کلی کاربرد دوگانه دارند.

وزارت خارجه و وزارت جنگ رژیم صهیونیستی از اظهار نظر درباره قرارداد ماهواره‌ای با جمهوری آذربایجان خودداری کردند.

پایان پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها