معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

جمعیت سالمندان کردستان بیش از ۲۱۶ هزار نفر است

«بیدارپور» با بیان اینکه جمعیت سالمندان کردستان معادل ۱۰.۴ درصد جمعیت کل استان است، گفت: جمعیت سالمندان کردستان ۲۱۶ هزار و ۳۱۲ نفر است که ۱۳۷ هزار و ۶۶۱ نفر ساکن شهرها و ۷۸ هزار و ۶۵۱ نفر ساکن روستا هستند.
کد خبر: ۶۲۱۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳ - 05October 2023

جمعیت سالمندان کردستان معادل ۱۰.۴ درصد جمعیت کل استان استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کردستان، «فرزام بیدارپور» معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه ۸ تا ۱۴ مهر‌ مصادف با هفته سالمند و شعار امسال «تحقق وعده های اعلان جهانی حقوق سالمندان» است، اظهار داشت: جمعیت سالمندان کردستان ۲۱۶ هزار و ۳۱۲ نفر است که ۱۳۷ هزار و ۶۶۱ نفر ساکن شهرها و  ۷۸ هزار و ۶۵۱ نفر ساکن روستا هستند. 

وی با بیان اینکه جمعیت سالمندان کردستان معادل ۱۰.۴ درصد جمعیت کل استان است، افزود: به ۴۸ درصد از سالمندان کردستانی در مراکز بهداشتی درمانی تابعه دانشگاه آموزش های شیوه زندگی سالم ارائه شده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به برنامه سالانه مراقبت های ادغام یافته برای سالمندان بالای ۶۰ سال اشاره کرد و گفت: مراقبت های ادغام یافته به مفهوم استفاده از عوامل خطر و نشانه های بالینی ساده ادغام یافته به صورت جامع در سطح استفاده کننده خدمت است که در این مدل از حداقل عوامل خطر و نشانه های بالینی کلیدی برای شناسایی زودرس بیماری، درمان مناسب و ارجاع به موقع استفاده می شود.

‌بیدارپور ادامه داد: برنامه مراقبت از سالمند با عنوان مراقبت های ادغام یافته و جامع سالمندی ویژه پزشک و غیرپزشک طراحی شده و در این راستا زمانی که سالمند به دنبال فراخوان به ارائه دهنده خدمت مراجعه می کند، برای ارائه مراقبت از راهنمای مراقبت های ادغام یافته و جامع سالمندی ویژه غیرپزشک استفاده می شود.

وی اضافه کرد: مراقبت های سالمندان شامل مراقبت فشار خون، پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی، غربالگری سرطان روده بزرگ، غربالگری تغذیه، افسردگی و مراقبت ازنظر سقوط و واکسیناسیون در کنار ارائه آموزش های شیوه زندگی سالم در دوران سالمندی به سالمندان است.

‌بیدارپور گفت: در پایان ارایه مراقبت‌ها، چنانچه برای سالمند احتمال ابتلا به یک و یا چند بیماری وجود داشته باشد از مراقبت های سطح بالاتر بهره مند و در چرخه ارجاع و سپس پیگیری قرار می گیرد و اگر سالمند مبتلا به بیماری یا اختلال نباشد، به چرخه مراقبت های دوره ای اضافه می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سالمندان را به مراجعه منظم به مراکز جامعه ارائه خدمات سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه های بهداشت برای دریافت خدمات برنامه مراقبت های سالمندان توصیه کرد و متذکر شد: پیشگیری همواره مقدم بر درمان بوده و با تشخیص زودهنگام فاکتورهای خطر، امکان درمان و کنترل موثر افزایش یافته و متعاقب آن کیفیت زندگی بهبود می‌یابد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها