مسئول غرفه نمایشگاه کنفرانس وحدت اسلامی:

کتاب‌های منتشر شده در غرب با موضوع اسلام را معرفی و نقد می‌کنیم

صفوی گفت: در هر شماره نشریه «اسلام در نگاه غرب» کتاب‌هایی که در کشور‌های غربی مثل آمریکا، کانادا و اروپا نوشته شده را به صورت شناسنامه‌ای معرفی می‌کنیم.
کد خبر: ۶۲۱۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵ - 05October 2023

کتاب‌های منتشر شده در غرب با موضوع اسلام را معرفی و نقد می‌کنیمبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با حضور ۱۱۰ اندیشمند از ۴۱ کشور و ۱۱۰ نفر از نخبگان و فرهیختگان داخلی از یکشنبه نهم مهر در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد که موضوع این کنفرانس، همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک است.

با توجه به اهانت شرم آمیز برخی افراد در کشور‌های غربی و تایید یا سکوت سردمداران کشور‌های اروپایی امسال یک نمایشگاه قرآن در کنار کنفرانس وحدت برپا شد که به گفته حجت‌الاسلام شهریاری رییس کنفرانس وحدت اسلامی و دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، همانگونه که رییس جمهوری با بلند کردن قرآن در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشان داد که چگونه باید از کلام الهی دفاع کرد، برپایی این نمایشگاه نیز برای معرفی چهره رحمانی اسلام به جهانیان است.

در این نمایشگاه بیش از ۱۵ غرفه از نهاد‌ها و موسساتی همچون دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، شبکه اینترنتی سفیر، مرکز گفت‌وگوی صلح برای همه، جشنواره بین المللی صنعت مد، لباس و زیبایی کشور‌های اسلامی، موسسه اطلاعات و تحقیقات اسلامی، بنیاد بین‌المللی تکریم ادیان و مذاهب، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، جمعیت دفاع از ملت فلسطین، مجمع جهانی اهل بیت (ع)، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، جامعة المصطفی، شبکه نیکوکاری محسن و غرفه‌ای برای ارائه آثار هنری قرآنی برپا شد.

کتاب‌های منتشر شده در غرب با موضوع اسلام را معرفی و نقد می‌کنیم

«سیدمصطفی صفوی» از موسسان موسسه اطلاعات و تحقیقات اسلامی با برپا کردن غرفه‌ای در نمایشگاه کنفرانس وحدت اسلامی درباره فعالیت‌های این موسسه اظهار داشت: بیشترین تمرکز این مرکز بر روی اسلام و غرب است و ما به دنبال آن هستیم تا کار‌هایی که در خارج از کشور به ویژه در کشور‌های غربی صورت می‌گیرد را به مسئولان فرهنگی کشور منتقل کنیم. مثلا نشریه‌ای به نام اسلام در نگاه غرب داریم که در هر شماره یک موضوع اسلامی و فرهنگی مطرح می‌شود و کتاب‌هایی که در کشور‌های غربی مثل آمریکا، کانادا و اروپا نوشته شده را به صورت شناسنامه‌ای معرفی می‌کنیم و در بخش دوم توضیحات بیشتری درباره بعضی از مطالب می‌دهیم و در قسمت سوم نیز نقد بر بعضی از کتاب‌ها ارائه می‌شود. چون از دید اعتقادی ما مطالبی مطرح می‌شود که قابل نقد است.

وی از انتشار ۲۳ شماره از این نشریه خبر داد که مجمع تقریب مذاهب نیز در راه اندازی موسسه اطلاعات و تحقیقات اسلامی تلاش کرده و حالا این موسسه به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. صفوی گفت: ما به عنوان یک موسسه مردم نهاد از طرف سازمان ملل به عنوان یک موسسه مذهبی شناخته شده ایم که یک مقام مشورتی در کمیته اقتصادی اجتماعی سازمان ملل محسوب می‌شود. البته این موقعیت به سادگی به هر نهادی اعطا نمی‌شود و به سازمان‌هایی داده می‌شود که در بحث‌های دینی به عنوان یک موسسه مردم نهاد مذهبی کار می‌کنند. تعداد محدودی از موسسات در مراکز شیعی چنین مقام مشورتی را در سازمان ملل دارند.

صفوی ادامه داد: در این موسسه کلاس‌های دینی به زبان انگلیسی برای علاقه‌مندان به صورت حضوری برگزار می‌شود که این کلاس‌ها پیرامون مباحثی همچون واژه شناسی لغات دینی و آشنایی با مبانی مسیحیت و آیین یهود است که تاکنون چندین دوره ارائه شده است. استقبال میهمانان انگلیسی زبان از این نمایشگاه خوب بود؛ به گونه‌ای که برخی تعجب می‌کردند که یک مرکز دینی به زبان انگلیسی فعالیت می‌کند. البته رایزنان فرهنگی خارج از کشور نیز از این غرفه بازدید داشتند.

وی افزود: در کلاس واژه‌های قرآنی، ترجمه‌های مختلف انگلیسی را با هم مقایسه می‌کنیم. مثل ترجمه علیقلی قرائی، طاهره صفارزاده، محمدحبیب شاکر و آرتور آربری. اخیرا در شیکاگوی آمریکا در کنفرانس پارلمان ادیان جهان شرکت کردیم که نمایندگانی از ادیان مختلف حضور داشتند و ما جزو معدود غرفه‌های اسلامی بودیم که کتابی را درباره امام زمان (عج) ترجمه کردیم و در کنفرانس شیکاگو ارائه دادیم. عنوان کنفرانس دفاع از حقوق بشر و آزادی بود و ما با توجه به موضوع کنفرانس، سخنرانی‌هایی را به زبان انگلیسی تهیه و ارائه کردیم.

صفوی اضافه کرد: در حوزه رسانه نیز فیلم‌هایی با موضوع مسائل دینی تهیه می‌کنیم. مثلا یک فیلم ۶۰ دقیقه‌ای از پیاده روی اربعین و اثر آن بر روح و روان تولید کردیم. ما سعی می‌کنیم با امتیازات رسانه‌های جدید این فیلم‌ها را برای جوانان به نمایش بگذاریم تا از طریق رسانه حرف خود را بزنیم.

سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با حضور ۱۱۰ اندیشمند از ۴۱ کشور در سطح عالی و ۱۱۰ نفر از نخبگان و مسئولان داخلی با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدابراهیم رییسی» رییس جمهور از یکشنبه نهم مهر در سالن اجلاس سران آغاز شد و سه شنبه همزمان با سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) پس از دیدار میهمانان این کنفرانس با رهبر معظم انقلاب به پایان رسید.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار