در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

کارشناس مسائل فلسطین: غافلگیری ارتش رژیم صهیونیستی در زمین، دریا و هوا/ دوران عملیات‌های پراکنده مقاومت به پایان رسیده است

عزیزی گفت: عملیات «طوفان الاقصی» در نوع خودش در سطح نظامی بی‌نظیر، بی‌سابقه و جدید است. دلیل آن هم شکل گرفتن معادله‌ای است که بر اساس اصل غافلگیری ایجاد شده است.
کد خبر: ۶۲۱۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۰ - 09October 2023

کارشناس مسائل بین‌الملل و فلسطین: عملیات «طوفان الاقصی» بی‌نظیر و بی‌سابقه است/ به پایان رسیدن دوران عملیات‌های پراکنده مقاومت فلسطین«مهدی عزیزی» کارشناس مسائل بین‌الملل و فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس با اشاره به عملیات «طوفان الاقصی» که به‌صورت کاملا ناگهانی، گسترده و بی‌سابقه با اتخاذ تاکتیک‌های جدید از سوی مقاومت فلسطینی به‌خصوص جنبش حماس در «نوار غزه» آغاز شده است، اظهار داشت: عملیات «طوفان الاقصی» در نوع خودش در سطح نظامی بی‌نظیر، بی‌سابقه و جدید است. زیرا دلیل آن هم شکل گرفتن معادله‌ای است که بر اساس اصل غافلگیری ایجاد شده است.

عزیزی با اشاره به غافلگیری رژیم صهیونیستی در عملیات «طوفان الاقصی»، افزود: علت این غافلگیری هم این بود در شرایطی که رژیم صهیونیستی سرگرم مسائل و مشکلات داخلی خودش بود این موضوع در زمان‌بندی آغاز این عملیات بسیار مهم و تاثیرگذار بود. ضمن اینکه جغرافیای این عملیات که در نوار غزه و شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف آن بود.

کارشناس مسائل بین‌الملل و فلسطین ادامه داد: نوع عملیات «طوفان الاقصی» در چند دهه اخیر بسیار بی‌نظیر بود و در آن از اصل غافلگیری استفاده کرده بودند. ضمن اینکه مقاومت فلسطین برخلاف تمامی درگیری‌های قبل، عملیات خود را از موضع کنش و نه واکنش انجام داده است.

وی پیرامون آمادگی حماس قبل از آغاز این عملیات، خاطرنشان کرد: طبیعی است که وقتی حماس عملیاتی به این بزرگی و در چنین حجمی انجام می‌شود حتما میزان و شدت واکنش رژیم صهیوینستی را از قبل محاسبه کرده است. در واقع آن‌ها به خوبی می‌دانند که رژیم صهیونیستی واکنش شدیدی را نشان می‌دهد و برای همین هم خود را برای تمامی گزینه‌ها آماده کرده است.

عزیزی، از وجود یک اتاق فکر کامل و حرفه‌ای برای این عملیات در گروه‌های فلسطینی سخن به میان آورد و اضافه کرد: گروه‌های مقاومت فلسطینی اتاق فکری دارند که زمان‌بندی، شرایط جغرافیایی، اصول و شیوه مقاومت و تمامی جوانب آن را به دقت محاسبه کرده و بعد وارد عمل شده است. در واقع این عملیات نقطه شروع عملیات‌های گسترده بوده و دیگر دوران عملیات‌های پراکنده در عمق «اسرائیل» که آن‌ها هم عملیات‌های خوبی بودند به پایان رسیده و وارد یک دوران جدیدی شده‌ایم.

کارشناس مسائل بین‌الملل و فلسطین یادآور شد: رژیم صهیونیستی نه نمی‌تواند به سادگی از کنار این عملیات گروه‌های مقاومت فلسطینی عبور کند و نه می‌توانند واکنش آنچنانی انجام بدهند. زیرا اگر بخواهند واکنش شدید را نشان بدهند قطعا مقاومت با توجه به تجربه موفقیت‌آمیزی که در طول این عملیات به دست آورده اقدامات شدیدتری را انجام خواهد داد. از طرف دیگر هم حتی اگر بخواهند در قبال این عملیات سکوت کنند هم این موضوع برای آن‌ها چالش برانگیز خواهد بود.

وی عنوان کرد: به اعتقاد من رژیم صهیونیستی در پاسخ به عملیات «طوفان الاقصی» یکسری عملیات‌های محدود و در نقاط مشخص شده‌ای را انجام خواهد داد و از آن طرف هم با توسل به میانجیگری‌های بین‌المللی و آمریکایی‌ها، مسیر را به سمت توافق آتش‌بس خواهد برد.

عزیزی با اشاره به این موضوع که طولانی شدن جنگ به ضرر رژیم صهیونیستی است، افزود: با توجه به اینکه نزدیک به ۱۰۰ نفر از نظامیان رژیم صهیونیستی به اسارت درآمدند، اگر این جنگ آن‌ها با گروه‌های مقاومت فلسطینی طولانی شود این ارتش «اسرائیل» است که آسیب فراوانی را خواهد دید.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها