به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «علیرضا آل داود» کارشناس سواد رسانه در گفتوگویی درباره دروغ شبکههای فارسیزبان پیرامون بیهوش شدن آرمیتا گراوند در مترو اظهار داشت: در بحث روایتسازی ۳ عامل اصلی سرعت اطلاعرسانی، دقت و صحت خبر در جنگ روایتها مهم هستند. رسانههای ضد انقلاب که بنده نام نارسانه برای آنها قائل هستم به بحث دقت و صحت خبر توجهی ندارند و تا کنون ندیدم که منصفانه خبری را منتشر کرده باشند.
وی افزود: رسانههای ضدانقلاب برای شروع جریانسازی، اخبار کذبی را که خودشان هم قبول ندارند منتشر میکنند. سال گذشته یکی از رسانههای بینالمللی به نام نیویورک تایمز که یکی از شریانهای اصلی تولید خبر در دنیا است، در ۲۵ شهریور خبری را مبنی بر وخامت حال رهبر انقلاب درست در آغاز روز جنگ ترکیبی داخلی کشور به بهانه مهسا امینی منتشر کرد. در کمتر از ۲۴ ساعت بعد از انتشار این خبر، رهبر انقلاب در عزاداری روز اربعین شرکت کرده و به طور ایستاده سخنرانی کردند. زمانی که رسانهای معتبر روایت جعلی میسازد و بعد از کذب آن، خبر را تکذیب نمیکند چه انتظاری از شبکههای دیگر مانند بی بی سی و اینترنشنال میتوان داشت؟
این کارشناس سواد رسانه در ادامه خاطرنشان کرد: تامینکنندگان مسائل مالی این رسانهها در آمریکا، رژیم صهیونیست و برخی کشورهای اروپایی و عربی کاملا به صورت آگاهانه و عامدانه اخبار جعلی میسازند. در موضوع خانم گراوند که امیدواریم هرچه سریعتر بهبود پیدا کنند، دشمن با دست خالی و شکست مفتضحانه در سالگرد مهسا امینی خیلی دیوانهوار به موضوعی میپردازد که تمام ابعاد آن کاملا روشن است. در کمتر از ۳ ثانیه که این دختر خانم افت فشار پیدا میکند، تمام شاهدان عینی شهادت میدهند که بدون تماس دست کسی با ایشان این اتفاق رخ داده است که البته تمام فیلمهای آن هم موجود است.
آل داود ادامه داد: شبکههایی که چند هزار کیلومتر دورتر از این ماجرا هستند در واژهای جدید که خلق کردهاند میگویند مورد ضرب و شتم حجاببان قرار گرفته است؛ در صورتی که ما در کشورمان واژهای به این نام میان مردم عادی نداریم. از آنجایی که دست آنها خالی است و کشور ما با درس گرفتن از اتفاقات سال گذشته و رو شدن دست دشمن در جنگ روایتها برای مردم پی بردند که وارد بازی این شبکهها نشوند و به حالت احتضار بروند.
وی تصریح کرد: در توییتر هم مانند سال گذشته رباتهایی ساخته شد که هشتگ مهسا امینی را به آرمیتا گراوند تغییر دادند و به قدری این اتفاق مضحک بود که حتی توییتهای سال گذشته با همان ادبیات کپی و منتشر شده است. بسیاری از توییتهایی که گذاشته شده است مردم در آن دخیل نیستند و توسط رباتها وایرال میشود.
این فعال سواد رسانه تصریح کرد: رپرتاژنویسهای این نارسانهها امید داشتند تا اتفاق سال گذشته در کشور احیا شود، اما همین اتفاقات باعث شد مردم به سواد رسانهای خوبی دست یابند و خبر درست را از خبرهای اینچنینی تشخیص دهند. بیداری مردم باعث شده تا تحلیلها به این سمت سو پیدا کند که دیگر اتفاقهای سال گذشته تکرار نخواهد شد.
آل داود گفت: دشمن از تکنیکهای جنگ شناختی استفاده میکند. در موضوع آرمیتا گراوند محتوایی که توسط رسانههای ضد انقلاب تولید شد ذهن و قلب مخاطب را هدف قرار داد؛ روایتهای جعلی میسازند که با احساس مردم بازی شود. در یکسال گذشته شاهد بودیم که دستگاههای مختلف برای مقابله با این موضوع ارتقا سواد رسانهای را در کشور در دستور کار قرار دادهاند که تاثیر آن را در اتفاق اخیر به خوبی میتوان مشاهده کرد.
وی یادآورد شد: سردرمداران این شبکهها کاسبانی هستند که سر کارفرمایان خود را هم کلاه میگذارند. به طوری که از طرفی روایت دروغ به خورد مخاطب میدهند و از سوی دیگر آمار و گزارشهای جعلی به کارفرمایان خود میرسانند. بیشتر روایتهایی که میسازنند هم در همین ابعاد است که باعث مرگ این رسانهها میشود.
منبع: فارس
انتهای پیام/ ۱۳۴