یادداشت/ علی عبدالصمدی

مجموعه علمیات فتح؛ نمایش اقتدار در خاک دشمن

بررسی و واکاوی چند و چون مجموعه عملیات نظامی ایران در خاک دشمن می‌تواند بازتاب دهنده‌ی رشادت‌ها و شهامت‌های ملت ایران طی سال‌های دفاع مقدس باشد.
کد خبر: ۶۲۲۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲ - 11October 2023

مجموعه علمیات فتح؛ نمایش اقتدار در خاک دشمنگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ علی عبدالصمدی؛ نوزدهم مهر ماه ۱۳۶۵ هجری خورشیدی روزی فراموش نشدنی در تاریخ دفاع مقدس به شمار می‌آید. در این روز قوای مسلح ایران با همکاری نیرو‌های پیشمرگه‌ی اتحادیه‌ی میهنی کردستان عملیات فتح ۱ را با نام فرعی عملیات وحدت آغاز کردند. این عملیات در منطقه‌ی کرکوک عراق انجام پذیرفت. فتح ۱ به صورت نامنظم (پارتیزانی) و با استفاده از تاکتیک غافلگیری دشمن بعثی عملیاتی شد.

طی دو روز عملیات تاسیسات نفتی جنوب کرکوک، پالایشگاه کرکوک، نیروگاه و پادگان نظامی کرکوک مورد حمله قرار گرفتند. بنا بر آمار رسمی ارائه شده در فتح ۱ ششصد تن از افراد ارتش عراق در این عملیات کشته و یا زخمی شده اند؛ اما به نیرو‌های ایرانی کمترین خسارتی نرسید.

عملیات غرور آفرین فتح ۱ باعث شد تا در آبان همان سال عملیات فتح ۲ و ۳ نیز کلید بخورد. عملیات فتح ۴ در عمق ۷۰ کیلومتری استان اربیل عراق جهت ضربه زدن به تاسیسات و شریان‌های اقتصادی دشمن در بهمن ماه همان سال طی دو مرحله انجام شد. دشمن بعثی در این عملیات متحمل ۱۲۵ کشته، زخمی یا اسیر شد.

در عملیات فتح ۵ که در فروردین ۱۳۶۶ صورت گرفت، دکل فرستنده و گیرنده‌ی رادیویی ـ تلویزیونی سلیمانیه که ارگان پخش اخبار کذب رژیم بعثی بود، به کلی از بین رفت. همچنین در این عملیات برخی از ارتفاعات گرماوند نیز آزاد شد و بسیاری از ادوات جنگی به عنوان غنیمت به دست نیرو‌های ایرانی افتاد.

مجموعه‌ی گسترده‌ی عملیات ده‌گانه‌ی فتح تا ماه‌های بعدی نیز ادامه پیدا کرد و هر بار با موفقیت نیرو‌های ایرانی و رسوایی بعثی‌های عراق مواجه شد.

بررسی و واکاوی چند و چون مجموعه عملیات نظامی ایران در خاک دشمن در قالب انواع رسانه‌های شنیداری، دیداری و نوشتاری می‌تواند بازتاب دهنده‌ی رشادت‌ها و شهامت‌های ملت ایران طی سال‌های دفاع مقدس باشد.

انتهای پیام/۱۳۳

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار