یادداشت/ جعفر علیان‌نژادی

جبهه مقتدرِ مظلومِ پیروز!

با قدرت عریان نمی‌توان تولید اقتدار کرد.، اما با مقاومت می‌توان به اقتدار رسید. جریان طرفدار سلطه و زور عریان تحمل شکست ندارد، اما در جبهه پیرو مقاومت و اقتدار، شکست موضوعیت ندارد. مقاومت محکوم به پیروزی است، همانطور که سلطه محکوم به شکست است.
کد خبر: ۶۲۲۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ - 11October 2023

جبهه مقتدرِ مظلومِ پیروز!گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس - جعفر علیان‌نژادی؛ می‌توان گفت، هیچ مقاومتی در حالت سلطه و قدرت عریان، شکل نمی‌گیرد بلکه هر شکل از مقاومت در مقابل سلطه‌گری و زورگویی پدیدار می‌شود. به معنای دیگر مقاومت در حالت غیر مسلط و مظلوم قرار دارد، اما می‌تواند به شکل مقتدر جلوه کند.

قدرت عریان؛ سریع، بی‌واسطه، برتری‌جویانه، مستبدانه، آشکار و بی‌رحمانه، اراده صاحب خود را تحمیل می‌کند. در ذات قدرت خشونت و اجبار نهفته است. در مقابل مقاومت؛ تدریجی، باواسطه، متواضعانه، پنهان و مهربانانه، تولید اقتدار می‌کند. در ذات مقاومت، لطافت و رضایت نهفته است.

قدرت عریان، ممکن است دفعتا به دست آمده و بلافاصله از بین برود. اما مقاومت تدریجی و آهسته، آهسته، جلو می‌رود. موقعیت اعمال و فرود قدرت، ابدان انسانی است.، اما موقعیت اعمال اقتدار، دل‌های مردم است. اقتدار، نفس سرکش قدرت را مهار می‌کند و آن را تبدیل به خیر کثیر می‌کند.

قدرت عریان با اعمال زور و تزریق ترس تداوم می‌یابد، اقتدار با ایجاد رضایت و تولید آرامش ادامه‌دار می‌شود. قدرت میل به فردی شدن و استکبار دارد، اقتدار میل به عمومی شدن و انتشار دارد. قدرت سوژه‌های خود را تسخیر می‌کند، اقتدار سوژه‌هایش را تبیین. قدرت بدن‌ها را کنترل می‌کند، اقتدار اذهان را همراه می‌کند.

اقتدار امنیت پایدار حاصل می‌کند، قدرت امنیت معلق. اقتدار دیرپاست، سلطه از بین‌رفتنی است. با قدرت عریان نمی‌توان تولید اقتدار کرد.، اما با مقاومت می‌توان به اقتدار رسید. جریان طرفدار سلطه و زور عریان تحمل شکست ندارد، اما در جبهه پیرو مقاومت و اقتدار، شکست موضوعیت ندارد. مقاومت محکوم به پیروزی است، همانطور که سلطه محکوم به شکست و هزیمت...

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها