در دیدار مداحان مطرح شد؛

تولیت آستان قدس رضوی: رسالت هیئات مذهبی جهت‌‌گیری‌های انقلابی است

حجت‌الاسلام «مروی» گفت: هیئات مذهبی در عرصه سیاسی باید تبیین‌گر مسائل انقلابی و جهت‌گیری‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی باشند، چراکه یک وجه نهضت عاشورا و راه اباعبدالله علیه‌السلام مقوله روضه‌خوانی و عزاداری است، اما امام حسینی واقعی فردی است که در عرصه‌های مختلف ادامه‌دهنده راه امام حسین علیه‌السلام باشد.
کد خبر: ۶۲۲۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸ - 12October 2023

تولیت آستان قدس رضوی: رسالت هیئات مذهبی جهت‌‌گیری‌های انقلابی استبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «احمد مروی» تولیت آستان قدس رضوی در دیدار مداحان، شاعران و هیئات مذهبی که در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام انجام شد، با اشاره به ضدیت رژیم پهلوی با دین و معنویات، اظهار داشت: حکومت پهلوی در پنهان و آشکار با معنویات و ارزش‌ها دینی ضدیت داشت و برای به حاشیه راندن فرهنگ و تفکر اسلامی مردم از هیچ تلاشی فروگذار نبود اما به برکت انقلاب اسلامی بسیاری از مراسمات مذهبی از جامعه مراسم‌های عزاداری اباعبدالله علیه‌السلام در جامعه ایران احیا و پرشور شد.

وی در ادامه به مسئولیت‌های مداحان و هیئات مذهبی در قبال جامعه اشاره کرد و افزود: مرثیه‌خوانی و بیان مظلومیت اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام بخشی از مسئولیت جامعه مداحی است؛ تلاش برای ترویج سیره، سبک زندگی، اخلاق و آموزه‌های حضرات معصومین در جامعه از دیگر مسئولیت‌های مداحان است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه امام حسین علیه‌السلام امام زندگی انسانی و سعادت‌بخش است، خاطرنشان کرد: اباعبدالله علیه‌السلام شهید شد تا به بشریت برای همیشه تاریخ درس چگونه زیستن بیاموزد، امام حسین علیه‌السلام برای هدایت مردم و نجات انسان‌ها از جهل، سرگردانی و گمراهی شهید شد؛ امام حسین علیه‌السلام زنده جاویدی است که هر روز باید با او زندگی کرد، نه اینکه تنها در محرم و صفر به این وجود مقدس توجه داشت.

مروی روشنگری جامعه را از دیگر مأموریت‌های مداحان برشمرد و با اشاره به جنگ روانی و دورغ‌پراکنی استکبار ابراز داشت: دروغ‌پراکنی و تحریف حربه قدیمی جریان استکبار است؛ به‌گونه‌ای که در صدر اسلام با فریب‌کاری و دروغ ‌کاری کردند که در خصوص نماز خواندن امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به‌عنوان اولین مردی که به اسلام ایمان آورد، مردم شک ‌کنند!!

وی ادامه داد: اگر افشاگری‌ها و روشنگری‌های حضرت زینب (س) و امام زین العابدین (ع) نبودند، واقعه کربلا با تمام عظمتی که داشت توسط بنی‌امیه به‌گونه‌ای دیگر منتقل و تفسیر می‌شد؛ منتهی آن دو حضرت با سخنرانی‌ها، موضع‌گیری‌‎ها و تبیین‌گری نهضت نورانی عاشورا اجازه تحریف کربلا را ندادند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: هیئات و مداحان باید برای خود وظیفه زینبی و سجادی قائل باشند تا نام اباعبدالله علیه‌السلام برای همیشه در تمام عرصه‌ها بدرخشد؛ هیئات باید در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، خانوادگی و سایر عرصه‌ها فعال باشند.

مروی با بیان اینکه هیئات در عرصه سیاسی باید تبیین‌گر مسائل انقلابی و جهت‌گیری‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی باشند، بیان داشت: یک وجه نهضت عاشورا و راه اباعبدالله علیه‌السلام مقوله روضه‌خوانی و عزاداری است، امام حسینی واقعی فردی است که در عرصه‌های مختلف ادامه‌دهنده راه امام حسین علیه‌السلام باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز تأسف از تلفات جانی و خسارات مالی قابل‌توجه به مردم مسلمان کشور افغانستان، عنوان داشت: ملت مسلمان افغانستان به سبب وقوع زلزله اخیر گرفتار مشکلات عدیده شده و به همراهی نیازمند هستند، خوب است هیئات مذهبی به میزان مقدورات در این حوزه فعال شوند.

تولیت آستان قدس رضوی همچنین هیئات مذهبی را به فعالیت‌های اجتماعی توصیه کرد و گفت: هیئات باید محل تعظیم شعائر الهی، خدمت و نوع‌دوستی باشند؛ هیئات تنها جایی برای اقامه عزای حضرات معصومین (ع) نیست بلکه در کنار آن باید در امور اجتماعی نیز پویا و فعال باشد و مشکلات اعضاء هیئت و تلاش برای رفع آن‌ها، تأمین جهیزیه، کمک به نیازمندان و مستضعفان و غیره از مواردی است که باید در هیئات مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار