به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، انیمیشن سینمایی «مسافری از گانورا» در سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کودکان و نوجوانان، با استقبال خوبی مواجه شد و مخاطبان خود را در گام اول راضی کرد.
خانوادهها نیز در کنار کودکان از داستان و محتوای این اثر استقبال کردند و آن را انیمیشنی مناسب و آموزنده میدانستند.
در همین راستا با محمدحسین علمدار تهیهکننده و نویسنده مسافری از گانورا گفتوگو کردیم. علمدار با اشاره به جایگاه انیمیشن در سینمای ایران گفت: در سالهای اخیر دیدیم که انیمیشن سینمایی روح تازهای به کالبد سینمای کودک دمیده است. «مسافری از گانورا» هم از معدود آثار انیمیشنی در سینمای ایران است که در ژانر علمی-تخیلی تولید شده است.
این انمیشین ساز همچنین گفت: زمانی این ایده به ذهنم رسید، فیلمنامه را کامل کردم و تصمیم گرفتم سراغ ساخت آن بروم و ابتدا سراغ تهیهکنندگان سینما رفتم، اما به این علت که تولید انیمیشن زمانبر است و خواب سرمایه بالا میرود، خیلی موفقیتآمیز نبود. تا در انتهای سال ۹۷ ماجرای «رویازی۱» پیش آمد و در همین جلسهها چند نفری در رابطه با طرح من ابراز علاقه کردند و جلوتر رفتیم و وارد مذاکره شدیم.
صندوق پژوهش فناوری دانشگاه تهران به عنوان سرمایهگذار با ما همنظر شد و نماینده آن صندوق گفت یک پخشکننده هم در کنار کار باشد که بتواند پروژه را کنترل کند. خودشان فارابی و حوزه هنری را پیشنهاد داده بودند و حاضر نبودند با بخش خصوصی کار کنند و یک پخشکننده یا تهیهکننده سینما را وارد کار کنند. میگفتند ما با ارگانهای اصلی کار میکنیم. نهایتاً حوزه هنری کار را پذیرفت.»
او درخصوص نظراتی که حوزه هنری حین پروژه مطرح کرده بود هم گفت: حوزه هنری به عنوان یک ارگان ناظر و راهبر در پروژه، حضور داشت. وقتی فیلمنامه را مطالعه کردند برخی از موارد آن را جدا کردند و گفتند شاید با روحیات یک کودک سازگار نباشد و بعد از اصلاحات وارد پروسه تولید شدیم.
وی در ادامه و در خصوص اهمیت و تعریف هویت آفرینی در یک اثر سینمایی گفت: تعریفی که من از «هویت» به عنوان یک فیلمساز دارم یک نگاه ترنس مدرن و براساس نظریه فلاسفه ترنس مدرن است.
آنها میگویند آن جهانیسازی که سعی دارد مردم را مانند جوجهماشینی کند یا به عبارتی یکسانسازی و یکپارچهسازی کند، از جانب مردم با یک مقاومتی مواجه میشود که این مقابله در هر کشوری با مدل متفاوتی خودش را نشان میدهد.
این مقاومت در مقابل یکسان سازی به خاطر این است که جوامع نمیخواهند هویتشان گرفته شود و آنها را به کانالی سوق دهند که نمیخواهند! اینجاست که مردم نگران میشوند و فکر میکنند یکسری از ارزش هاییشان قرار است از آنها گرفته شود.»
علمدار همچنین افزود: «من عقیده دارم که هویت ابتدا از شخص شروع میشود. شما اول باید هویت فردیِ یک انسان را به رسمیت بشناسید. بعد از آن به خانواده میرسد و بعد به قومیت کشیده میشود. میدانیم که آثار سینمایی در هر جامعه به شکلگیری هویت جمعی کمک میکند و در انیمیشن مسافری از گانورا حواسمان بود که این موضوع را مدنظر قرار دهیم.»
منبع: فارس
انتهای پیام/ ۱۳۴