مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم:

جشنواره فیلم مستند ۱۷ مرکز ثقل تولیدات سینمایی حوزه دفاع مقدس است

حجت‌الاسلام «لقمانپور» گفت: جشنواره فیلم مستند ۱۷ در واقع کانون اصلی و مرکز ثقلی برای تولیدات سینمایی حوزه ایثارو شهادت در استان قم است که به برکت کنگره ملی شهدای استان فعالیت خود را آغاز کار کرده است.
کد خبر: ۶۲۲۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰ - 13October 2023

جشنواره فیلم مستند ۱۷ مرکز ثقل تولیدات سینمایی حوزه دفاع مقدس استحجت‌الاسلام «علی لقمانپور» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم در حاشیه مراسم تجلیل از برگزیدگان نخستین جشنواره فیلم مستند ۱۷ در تالار فرهنگ و هنر استان قم، در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در قم اظهار داشت: بستر هنر بخصوص هنر سینما از راه‌های اصلی و اصیل ترویج و ماندگاری فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است.

حجت‌الاسلام لقمانپور افزود: خوشبختانه همه ساله فیلم‌های قابل قبولی در عرصه ترویج فرهنگ ایثار و جهاد و مقاومت ساخته می‌شود که هر یک تاثیرگذاری مطلوب خود را در بین مخاطبین دارد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم تصریح کرد: یکی از برکات برگزاری کنگره ملی ۶۰۹۰ شهید استان، شکل گیری نخستین جشنواره فیلم مستند ۱۷ است که به مدت هشت شب با پخش ۶۰ فیلم مستند در سالن شهید آوینی به معرفی شهیدان و جانبازان استان قم پرداخت.

وی تاکید کرد: جشنواره فیلم مستند ۱۷ که نام آن از لشکر ۱۷ امام علی بن ابی طالب (ع) گرفته شده است، امروز کانون اصلی و مرکز ثقل تولیدات سینمایی حوزه ایثار و شهادت در استان قم است.

لقمانپور یادآور شد: سالن همایش ایثار مرکز فرهنگی و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم که با بهترین امکانات سینمایی تجهیز شده، بطور کامل از برگزاری همایش‌های عمومی همراه با نمایش فیلم‌های دفاع مقدس استقبال می‌کند.

تقدیر از برگزیدگان نخستین جشنواره فیلم مستند ۱۷
در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم مستند ۱۷ از بین ۶۰ فیلم مستند فیلمسازان قمی که طی دو سال گذشته در مورد شهدای استان قم ساخته شده بود، تجلیل شد.

در بخش مردمی، فیلم مستند «جمعه نهم آوریل» در مورد روحانی شهید حجت الاسلام محمدحسن ابراهیمی براساس انتخاب هیئت داوران نخستین جشنواره ملی فیلم ۱۷ به عنوان فیلم برگزیده معرفی شد.

همچنین در بخش آزاد هم فیلم مستند در صف حسین، به کارگردانی جواد یقموری رتبه سوم را کسب کرد و فیلم‌های مستند اف ام ردیف ۱۶۰۰ به کارگردانی محمود احمدی و ننه حسین به کارگردانی احمد فیضی رتبه‌های دوم و اول را از آن خود کردند؛ هیئت داوران جایزه ویژه خود را به میثم آقا جان پور برای تصویربرداری به فیلم «برای نبل، برای الزهرا» اعطا کرد.

در بخش جایزه شهید مصطفی کلهری، فیلم «مسافر شهر نی سواران» از روح الله بداغی رتبه سوم، «پرواز از بینی» سید مرضیه یثربی رتبه دوم و فیلم مستند «شیخ حسن» سید محمد جواد رجایی رتبه اول را کسب کردند.

در بخش یادبود شهید محمد بنیادی، فیلم مستند «به قصد کشت نزنید» ساخته علی اصغر فاریابی توانست مقام نخست را از سوی هیئت داوران جشنواره فیلم مستند ۱۷ کسب کند.

در بخش یادبود شهید زین‌الدین، فیلم مستند «از ناصر تا فاو» ساخته فرزانه علیزاده رتبه سوم را کسب کرد، «سر به هوا» ساخته سید محمود امامی در رتبه دوم و «روی سر، روی دست» ساخته علیرضا سبحانی در جایگاه نخست قرار گرفت؛ جایزه ویژه این جشنواره نیز به هنرمند پیشکسوت استان علی بیطرفان اهدا شد.

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این مراسم با بیان اینکه شهدا در دوران هشت سال دفاع مقدس بدون توجه به تعلقات دنیوی به وظیفه خود عمل کردند افزود: باید هنرمندان با تولید آثار فاخر هنری و ارزشی، ویژگی‌های بارز شخصیتی این بزرگمردان تاریخ ایران اسلامی را به دنیا معرفی کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها