در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

کارشناس مسائل بین‌الملل: حمایت کشور‌های منطقه از عملیات «طوفان‌الاقصی»/ عادی‌سازی راوبط با رژیم صهیونیستی محکوم به شکست است

عزیزی گفت: پیام‌های مهمی در بطن عملیات «طوفان الاقصی» است که یکی از آن‌ها این است که اگر تا پیش از این امکانی برای عادی‌سازی روابط با دیگر کشور‌های عربی و اسلامی وجود داشت این امکان هم اکنون کاملا از بین رفته است.
کد خبر: ۶۲۳۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۰ - 15October 2023

کارشناس مسائل فلسطین: کشور‌های منطقه از عملیات «طوفان الاقصی» حمایت کردند/ از بین رفتن امکان عادی‌سازی راوبط رژیم صهیونیستی با کشور‌های منطقه«مهدی عزیزی» کارشناس مسائل بین‌الملل و فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس با اشاره به عملیات «طوفان الاقصی» که به‌صورت کاملا ناگهانی، گسترده و بی‌سابقه با اتخاذ تاکتیک‌های جدید از سوی مقاومت فلسطینی به‌خصوص جنبش حماس در «نوار غزه» آغاز شده است، اظهار داشت: اگر واکنش ملت‌ها نسبت به عملیات «طوفان‌الاقصی» را مشاهده کنید، مشخص می‌شود که تغییرات و معادلات جدیدی در ژئوپلیتیک منطقه و در ساختار جغرافیایی و سیاسی مقاومت منطقه ازجمله در کشور‌های یمن، سوریه، عراق و کشور‌های اسلامی موجب شده تا برای اولین بار مردم این کشور‌ها در این حجم و اندازه گسترده علیه این رژیم اشغالگر به خیابان‌ها بیایند.

عزیزی با اشاره به حمایت و پشتیبانی مردم مسلمان کشور‌های اسلامی از فلسطین، افزود: در تظاهرات‌ها و راهپیمای‌هایی که در کشور‌های اسلامی برگزار شده است جمعیت فراوانی با به خیابان آمدن از عملیات «طوفان الاقصی» حمایت و پشتیبانی کردند. ضمن اینکه شاهد بودیم حتی در کشور مصر نیز یک پلیس مصری با آتش گشودن بر روی گردشگران صهیونیست تعدادی از آن‌ها را به هلاکت رسانده و شماری را زخمی کرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل و فلسطین ادامه داد: هم اکنون شاهد حاکم شدن یک فضای ضداسرائیلی در سطح منطقه و در میان کشور‌های اسلامی هستیم و به نظر می‌رسد که صبر ملت‌های منطقه و از همه مهمتر صبر مقاومت در برابر رفتار‌های رژیم صهیونیستی به پایان رسیده است.

وی به اطمینان «اسرائیل» از تسلط بر منطقه قبل از عملیات «طوفان الاقصی» اشاره و خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی پیش از وقوع عملیات «طوفان الاقصی» تصور می‌کرد که با رفتار‌هایی که در طول سالیان اخیر درپیش گرفته می‌تواند بر اوضاع فلسطین و منطقه تسلط داشته باشد. آن‌ها حتی مسیر حرکت خود را هم به سمت عادی‌سازی روابط با عربستان تنظیم کرده بودند.

عزیزی اضافه کرد: رژیم صهیونیستی پیش از وقوع عملیات «طوفان الاقصی» به دنبال این موضوع بود تا ضمن ساماندهی وضعیت داخل سرزمین‌های اشغالی، خود را در سطح منطقه‌ای و جهانی تثبیت کند. اما با روی دادن این عملیات که توسط گروه‌های مقاومت فلسطینی انجام شد پیام مهمی به آن‌ها رسید که به این سادگی‌ها نمی‌توانند به اهداف خود دست پیدا کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل و فلسطین عنوان کرد: در حقیقت می‌توان گفت پیام‌های مهمی در بطن عملیات «طوفان الاقصی» است که یکی از آن‌ها این است که اگر تا پیش از این امکانی برای عادی‌سازی روابط با دیگر کشور‌های عربی و اسلامی وجود داشت این امکان هم اکنون کاملا از بین رفته است.

وی به همراه بودن افکارعمومی کشور‌های منطقه با مقاومت اشاره و تصریح کرد: روی دادن عملیات «طوفان الاقصی» به خوبی نشان می‌دهد که افکار عمومی مردم منطقه با مقاومت همراه است و حکومت‌ها و دولت‌ها خیلی جرات پیدا نکردند که در کنار رژیم صهیونیستی قرار بگیرند. حتی ادبیاتی که برخی از این کشور‌های عربی پیرامون جنگ رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت به کار بردند متفاوت با ادبیات گذشته این کشور‌ها بود.

عزیزی در پایان صحبت‌های به صورت ویژه به واکنش عربستان سعودی به درگیری رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطین اشاره و تصریح کرد: در این میان ادبیات و لحن عربستان سعودی در محکوم کردن و یا محکوم نکردن این جنگ و حملات رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها نسبت به گذشته متفاوت بود. بنابراین رژیم صهیونیستی نه‌تنها صحنه میدان را از دست داده است، بلکه حمایت افکار عمومی و موسسه‌ها و نهاد‌های بین‌المللی هم را هم از دست داده است و دیگر نمی‌تواند آن‌ها را با خود همراه کند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها