کارشناس مسائل بین‌الملل:

انتصاب عملیات «طوفان الاقصی» به ایران برای توجیه شکست اسرائیل است/ رابطه ایران و گروه‌های مقاومت دستوری نیست

«اسداللهی» گفت: از روز نخست عملیات طوفان الاقصی، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای توجیه شکست‌هایش و تحریک آمریکا برای حمله به ایران؛ جمهوری اسلامی را عامل این عملیات معرفی می‌کرد؛ حال آنکه بر اساس اطلاعات موجود؛ جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه دخالتی در عملیات طوفان الاقصی نداشته و صرفاً بر اساس یک وظیفه شرعی از گروه‌های مقاومت فلسطینی حمایت کرده است.
کد خبر: ۶۲۳۵۰۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳ - 16October 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نشست بصیرتی ویژه روحانیون و جمعی از فعالان فرهنگی با هدف تبیین علل، نتایج و پیامدهای عملیات «طوفان الاقصی» با حضور «مسعود اسداللهی» کارشناس مسائل بین‌الملل و تحلیل‌گر مسائل منطقه غرب آسیا و جبهه مقاومت در موسسه علمی و فرهنگی جبل‌الصبر برگزار شد.

در این نشست اسداللهی در تشریح ابعاد مختلف عملیات «طوفان الاقصی» اظهار داشت: این عملیات به‌عنوان حادثه بزرگ از تمامی جنبه‌هایی که دارد، یک اتفاق بی‌سابقه است چراکه برخلاف گذشته؛ جنبه تهاجمی و آفندی داشت. با اینکه در عنوان عملیات از کلمه طوفان استفاده شده است اما به نظر من تعبیر دقیق‌تر را رهبر معظم انقلاب اسلامی، در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیرو‌های مسلح بیان داشتند و از این اتفاق، تحت عنوان زلزله یاد کردند چراکه تخریب زلزله در جایی فراتر از ورود طوفان به آنجا است.

وی با بیان اینکه وضعیت اسرائیل و مبارزان فلسطینی؛ قطعاً به دوران پیش از عملیات «طوفان الاقصی» برنمی‌گردد، افزود: گروه‌های جهادگر فلسطینی در طول سال‌های مبارزه خود بر ضد رژیم صهیونیستی، بیشتر در حالت پدافندی و دفاعی قرار داشتند! بخصوص در جنگ‌ها و نبردهای کلاسیک مثل جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل و نبرد ۳۳ روزه در جنوب لبنان. تا قبل از عملیات «طوفان الاقصی» حملات آفندی گروه‌های مقاومت فلسطینی  محدود بود به طوری که در چند مورد، نیروهای حماس با اعزام چهار تن از رزمندگان خود فقط به برجک‌های اسرائیلی حمله داشتند و شهرک‌ها مورد حمله قرار نمی‌گرفتند.

تحلیل‌گر مسائل منطقه غرب آسیا و جبهه مقاومت در تکمیل صحبت خود تأکید کرد: عبور از منطقه غلاف غزه اقدامی حیرت‌انگیز است چراکه این منطقه دارای سیم خاردار، دیوار حائل، میدان مین و برجک‌هایی است که در آن هم رادارهای حرارتی وجود دارد و به مسلسل‌های اتوماتیک مجهز است. باید پس از حاصل شدن آرامش در فلسطین ابعاد این عملیات توسط کارشناسان و اعضای گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، تشریح و تحلیل شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل: انتصاب عملیات «طوفان الاقصی» به ایران برای توجیه شکست اسرائیل است/ ارتباط ایران و گروه‌های مقاومت دستوری نیست

اسداللهی در بخش دیگر از صحبت خود؛ نخستین نکته بارز عملیات «طوفان الاقصی» را استفاده از اصل غافل‌گیری توصیف کرد و گفت: «دیوید بن‌گوریون» اولین نخست‌وزیر رژیم صیهونیستی؛ ارتش اسرائیل را بر سه اصل غافل‌گیری، عدم ورود نیروهای نظامی این رژیم به جنگ و کوتاه مدت بودن زمان جنگ تعریف کرد. این اصول تا دهه‌های ۵۰ و ۴۰ شمسی برقرار بود. آن‌ها کاری کرده بودند که در بین اذهان اعراب، بخصوص شیعیان لبنان در آن ایام، این مطلب جاافتاده بود که ارتش اشغالگر قدس شکست‌ناپذیر است. عملیات «طوفان الاقصی»، با تمام محدودیت‌هایی که در غزه موجود هست، ورق را برگرداند و برخلاف سایر اوقات ارتش اسرائیل را غافلگیر کرد.

وی دومین نکته مهم عملیات «طوفان الاقصی» را ترکیبی بودن این عملیات عنوان کرد و در ادامه یادآور شد: تا پیش از این عملیات؛ گروه‌های مقاومت فلسطینی فقط در زمین با نظامیان اسرائیلی می‌جنگیدند اما در «طوفان الاقصی» هم به صورت هوایی به وسیله پاراگلایدر و چتربازها در شهرک‌های صهیونیست‌نشین ورود کردند و هم به صورت دریایی با قایق‌های تندرو به تعدادی از پایگاه‌های رژیم اسرائیل هجوم بردند. علاوه بر این موارد؛ در دقایق نخست عملیات؛ نزدیک به ۵ هزار موشک به سمت شهرک‌های اسرائیلی از سمت غزه شلیک و سامانه گنبد آهنین نیز دچار اختلالاتی شد که این حرکت؛ در نوع خودش بی‌سابقه است.

اسداللهی در تکمیل این بخش از صحبت خود تصریح کرد: نیروهای حماس با لباس سربازان اسرائیلی به شهرک‌های صهیونیست‌نشین ورود کردند. تا پیش از عملیات «طوفان الاقصی» تلقی اسرئیلی‌ها بر این بود که نیروهای مقاومت از طریق حفر تونل به آن‌ها و شهرک‌هایشان حمله می‌کنند؛ به همین خاطر، برخلاف کرانه باختری که دیوار حائل از روی زمین ساخته شده است، در غزه دیوار حائل از اعماق زمین احداث شده است. با وجود این اقدامات پس از عملیات اخیر؛ رژیم صهیونیستی معتقد هست که نیروهای مقاومت از طریق برخی تونل‌های مخفی به شهرک‌ها ورود پیدا کرده است!

کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین درباره احتمال رخنه و آسیب در دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به دنبال عملیات «طوفان الاقصی» گفت: پس از اتفاقات اخیر؛ نظریه‌ای مطرح شد که این احتمال وجود دارد برخی از نیروهای رژیم اشغالگر قدس در اجرای «طوفان الاقصی» با نیروهای مقاومت فلسطینی همکاری و مشارکت داشتند! اگر این نظریه درست باشد؛ قطعاً برای رژیم صهیونیستی یک فاجعه خواهد بود.

کارشناس مسائل بین‌الملل: انتصاب عملیات «طوفان الاقصی» به ایران برای توجیه شکست اسرائیل است/ ارتباط ایران و گروه‌های مقاومت دستوری نیست

وی درباره چرایی زمان عملیات «طوفان الاقصی» ابراز داشت: آخرین بار؛ دو سال قبل و پس از عملیات «سیف‌القدس»؛ تحلیلگران اسرائیلی به این نتیجه رسیدند که بازدارندگی متقابلی بین حماس و رژیم صهیونیستی ایجاد شده است. در این مدت؛ اسرائیل دو بار به غزه حملاتی داشت و هر بار فقط بر روی مواضع جهاد اسلامی فلسطین تمرکز داشت. در این دو سال؛ نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) هیچ‌گاه برای کمک به جهاد اسلامی، اقدامی نمی‌کردند. اقدامات و رخدادهایی از این دست شبهه اختلاف بین حماس و جهاد اسلامی را روزبه‌روز تقویت می‌کرد.

اسداللهی در تکمیل صحبت‌های خود یادآور شد: عملیات «طوفان الاقصی» پاسخ محکمی بود که به شایعات موجود پایان داد چراکه ممکن بود با کوچکترین اقدام یا کاری، نقشه‌های حماس لو برود و موفقیت‌های امروز رقم نخورد. همچنین با بروز این عملیات، روند عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با اسرائیل یک ضربه محکم و اساسی خورد به طوری امروز هیچ یک از آن کشورها جرأت نمی‌کنند حرف یا سخنی از سازش با رژیم صهیونیستی بزنند.

وی با بیان اینکه خط قرمز نیروهای مقاومت فلسطینی همواره مسجدالاقصی بوده است، بیان داشت: در دولت فعلی رژیم صهیونیستی؛ بدترین افرادی که هر رژیمی می‌تواند داشته باشد، سر کار هستند. آن‌ها از وقتی که در این کابینه حضور پیدا کردند، روزی نبوده که اسرائیلی‌ها به مسجدالاقصی تعرضی نداشته باشد. بیان این نکته لازم و ضروری است که آغاز سال نو در آئین یهودیان در ابتدای پائیز است و این مراسم هر سال در اسرائیل برگزار می‌شود. امسال به بهانه آغاز سال جدید؛ تعرض رژیم اشغالگر قدس به مسجدالاقصی بیشتر از قبل شده بود.

تحلیل‌گر مسائل منطقه غرب آسیا و جبهه مقاومت افزود: بر اساس اطلاعاتی که به آن اشاره شد؛ نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) عملیات «طوفان الاقصی» را در ساعت شش صبح روز شنبه آغاز کردند چراکه آن‌ها می‌دانستند اسرائیلی‌ها به خاطر مراسم جشن سال نوی یهود در شب گذشته خسته و خواب‌آلود هستند و کسی مقابل آن‌ها نیست.

کارشناس مسائل بین‌الملل: انتصاب عملیات «طوفان الاقصی» به ایران برای توجیه شکست اسرائیل است/ ارتباط ایران و گروه‌های مقاومت دستوری نیست

وی در تشریح ساز و کار جبهه داخلی اسرائیل گفت: تا پیش از جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان؛ موازنه جنگی به داخل اسرائیل کشیده نشده بود. بعد از این جنگ؛ اسرائیل سازوکاری تحت عنوان جبهه داخلی ایجاد کرد که به بیان ساده، همان کار سازمان پدافند غیرعامل را در ایران می‌کند. یکی از وظایف این جبهه؛ ایجاد پناهگاه‌هایی امن برای مردم عادی بود. به رغم تمامی تبلیغاتی که این رژیم از چنین جبهه‌ای داشته است اما در عمل کارایی نداشته و بیشتر تعطیل بود به طوری که شاهد هستیم این رژیم با عملیاتی مثل «طوفان الاقصی» بیش از هزار نفر، تلفات داشته است!

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در آینده محتمل است که مصر در کنار جبهه مقاومت باشد، بیان داشت: برخی از گروه‌ها و جریانات افراطی در رژیم صهیونیستی معتقد هستند که جمعیت نزدیک به ۲ میلیون نفری غزه با یک حمله اساسی؛ بایستی به داخل کشور مصر هدایت شوند؛ بر همین اساس این احتمال وجود دارد که کشور مصر در جهت تقویت گروه‌های جهادی در جبهه مقاومت گام بردارد.

وی نقش این سردار شهید در تجهیز کردن جبهه مقاومت به سلاح‌های بازدارنده، گفت: رساندن مبارزه مردم فلسطین از سنگ به شرایط نوین امروز؛ از ثمرات مجاهدت‌های سپهبد سلیمانی است. سیدالشهدای مقاومت همواره توجه ویژه و خاصی به جنوب لبنان داشت، به طوری که در ایام جنگ سوریه تأکید داشت کسی دست به ترکیب نیروهای آنجا نزند.

وی در ادامه ضمن انتقاد از برخی حرکات هیجانی و احساسی در انتصاب عملیات «طوفان الاقصی» به جمهوری اسلامی در فضای مجازی، اظهار داشت: از روز نخست این عملیات؛ «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در صحبت‌هایش برای توجیه شکست‌هایش و تحریک کردن آمریکا برای حمله به ایران؛ جمهوری اسلامی را عامل عملیات «طوفان الاقصی» معرفی می‌کرد. حال آنکه بر اساس اخبار و اطلاعات موجود؛ جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه دخالتی در این عملیات نداشته و صرفاً بر اساس یک وظیفه شرعی و دینی از گروه‌های مقاومت فلسطینی حمایت و پشتیبانی کرده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل: انتصاب عملیات «طوفان الاقصی» به ایران برای توجیه شکست اسرائیل است/ ارتباط ایران و گروه‌های مقاومت دستوری نیست

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه رابطه دستوری با گروه‌های مقاومت در فلسطین ندارد، خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که این گروه‌ها تمایل بیشتری دارند که از سوی ایران پشتیبانی شوند و نه از سوی کشورهای دیگر، همین مطلب است چراکه برخی کشورهای عربی با ورودشان به موضوع فلسطین، برخلاف ایران، جنبه رئیس و مرئوس و یا دستوری را در بین گروه‌های مقاومت فلسطینی دنبال می‌کنند، به همین دلیل فلسطینی‌ها با این حرکت ایران، به نوعی احساس احترام دارند.

وی تأکید کرد: در چنین حالتی مسئول پیروزی یا شکست خودشان هستند و نمی‌توانند در صورت بروز شکست به دنبال شریک جرم باشند. به همین جهت تکرار و نشر مطالبی که مسئولیت عملیات «طوفان الاقصی» را متوجه ایران کند بزرگترین اشتباه است و باعث می‌شود که جمهوری اسلامی، متحدان خود را از دست بدهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار