به گزارش گروه سایر رسانه های دفاعپرس، مدیران عامل سازمانهای فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداریهای سراسر کشور، رؤسای ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد استانهای مختلف، صبح امروز از نمایشگاه مسجد جامعه پرداز بازدید کردند. حجتالاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت در جمع آنها، اظهار داشت: از ابتدای تاریخ دعوا بر سر نگاهی است که مدلهای حکمرانی به انسان دارند. مدینه فاضله ما با کارخانه دامپروری فرق میکند؛ اگر قرار است ما هم تنها به فکر خورد و خواب و خشم و شهوت مردم باشیم و تنها آن را درست کنیم پس طیران آدمیت چه میشود؟! پس اگر دعوا را درست تشخیص ندهیم، نمیتوانیم راهکار را درست پیدا کنیم.
وی با بیان اینکه ما در گام اول انقلاب ثابت کردیم که توان اداره جامعه را داریم، افزود: باید ببینیم تفاوت ما با دیگران در چیست؛ الان که تمدن غرب میخواهد مهمترین ابزار خود را که تزویر و مدیریت فضای مجازی است، بر مردم استیلاء ببخشد، باید تلاش کنیم از لایههای پایین سازوکار اداره و جامعهپردازی را براساس مبانی دینی دوباره شکل دهیم. مهمترین پایهای که میتواند این کار را تجربی کند، مسجد است. ما اصلاً نمیخواهیم بخشهای مختلف تعطیل شود و به جنگ این تمدن که مستقر است برویم. ما باید دانش را پیش ببریم و از این تمدن بالاتر را پیاده کنیم.
مسجدی که صرفاً محل عبادت است با کلیسا فرقی ندارد
میرمحمدیان ادامه داد: اگر بتوانیم مسجد را درست اداره کنیم، یعنی آجرهای کوچک این تمدن را درست کنار هم چیدهایم. باز بودن مسجد و داشتن امام جماعت منظم و تمیز بودن آن، کف کارکرد مسجد است. حکومت لائیک هم مشکلی با آن ندارد. کلیسا هم همین کاربرد را دارد، ما باید ببینیم چطور باید مسیر تمدنسازی را احیاء کنیم.
وی هنر اسلام را در این دانست که دین و دنیا را به هم گره زده است، گفت: این کار صرفاً با بازگشایی یک مرکز خیریه و یا محل آموزشی در کنار مسجد درست نمیشود. ما در بنیاد هدایت این دغدغه را داریم که نگاه به مسجد باید عوض شود و باید نگاه جامعه پردازانه باشد.
مدیرعامل بنیاد هدایت با اشاره به فرآیند تعیّن امامت ابراز داشت: امامت در مسجد تعیینی نیست؛ بلکه امام باید فرآیندی را طی کند که امام شود و مردم او را بپذیرند. وقتی هم امام شد دیگر کسی نمیتواند امامت را از او سلب کند؛ مانند امام خمینی (ره) که وقتی امام شد، تبعید، تهدید و فشار، امامت را از او نگرفت.
میرمحمدیان با اشاره به تلاش بنیاد هدایت برای تولید دانش در عرصه امامت، گفت: هزار مسأله خرد ذیل ۲۹ کلان نظام که امام میتواند با آن مواجه شود طراحی شده است و یک مدل اجتماعی ذیل سیاست عُده و عِده متناسب با عصر حاضر و دولت مدرن نوشتهایم. پیشنهادهای عملی و دقیق مطرح شده است و نسبت دولت و حاکمیت را هم با آن مشخص کرده ایم که دولت و حاکمیت باید در این راستا چه کارهایی انجام بدهد.
آسیب شناسی فرآیند خصوصی سازی در دولتها
وی ادامه داد: بنابر گفته برخی از مسئولان، حاکمیت ۶ هزار خدمت را به مردم میدهد و بابت آن پول و بودجه میدهد. خیلی از خدمات دولتی را خواستهاند مردمی کنند، خصوصی کردهاند و به تعبیری ما از نظام دولتی کمونیستی به نظام خصوصی سرمایهداری رسیدهایم.
میرمحمدیان تصریح کرد: خیلی از این خدمات اگر بخواهیم مردمی شود، میتوان از طریق مسجد انجام داد و همین هزینهها را هم دولت به مسجد میدهد. ممکن است بگویند شاید مسجد نتواند و یا مشکل داشته باشد، میگوییم مگر جاهای دیگر توانستند، اگر همه این هزینهها را که در بخشهای مختلف و تجربههای گوناگون کردیم برای مسجد خرج میکردیم، وضعیت بهتری داشتیم و حداقل الان ۱۰ هزار مسجد قدرتمند داشتیم.
مساجد آجرهای کوچک بنای تمدن اسلامی هستند
مدیرعامل بنیاد هدایت تأکید کرد: اگر بناست تمدن اسلامی برپا شود، آجرهای کوچک تمدن اسلامی که براساس آن جامعهپردازی میکنند، مساجد هستند. مساجد مطمئنترین راههای پای کار آوردن مردم هستند که دولت هم به دنبال همین است. ما وظیفه داریم امام را رشد دهیم، ولی باید خود مردم پای کار بیایند و بهترین راهِ پای کار آوردن مردم این است که براساس اعتقادات دینی این کار را انجام دهیم.
میرمحمدیان با اشاره به شروط شکلگیری مسجد جامعه پرداز، گفت: اولاً کنشگرانی که در مسجد هستند باید توانمند شوند و به قابلیت برسند که کار کنند و دوم اینکه حاکمیت این خدمات را به مسجد بدهد و قرار نیست همه این کارها را امام انجام دهد.
وی کارهای امام در مسجد را به سه دسته تقسیم کرد و بیان داشت: در برخی کارها نقش مباشر دارد، مانند اقامه نماز و در برخی از کارها نقش محوری دارد؛ مثلاً در اداره مسجد و یا بحث تربیت، و در برخی موارد هم طبیعتا امام تخصص ندارد بنابراین در این امور نقش محرک دارد.
منبع: فارس
انتهای پیام/ ۱۳۴